کد خبر: ۴۸۵۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۲۷

درخواست اپوزیسیون ترکیه برای تحقیق درباره فساد مالی اردوغان

حزب ˈجمهوریخواه خلقˈ ترکیه خواستار تشکیل کمیسیون تحقیق در مجلس به منظور بررسی ادعاهای فساد مالی ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه شد.

به گزارش ایرنا از آنکارا، در این درخواست که روز جمعه تقدیم ریاست مجلس ترکیه شد، با اشاره به تشکیل کمیسیون تحقیق برای بررسی ادعاهای فساد مالی چهار وزیر سابق کابینه آمده است: نام اردوغان نیز حداقل به اندازه این چهار وزیر مستعفی در ادعاهای فساد مالی و ارتشاء مطرح شده ولی ادعانامه ای علیه وی تنظیم و به مجلس ارائه نشده است.

در این درخواست با ادعای فشار قوه مجریه بر قوه قضاییه آمده است: با لحاظ این مساله، احتمال تنظیم دادخواست علیه اردوغان از سوی دادستانهای ترکیه و انتقال این دادخواستها برای خلع مصونیت اردوغان نیز بعید به نظر می رسد و لذا تشکیل یک کمیسیون تحقیق در مجلس برای بررسی ادعاهای فساد مالی اردوغان کاملا ضروری است.

این حزب 2 ماه قبل نیز درخواست مشابهی را تقدیم ریاست مجلس ترکیه کرده بود که بعد از حمله نیروهای داعش به سرکنسولگری ترکیه در موصل و به گروگان گرفته شدن بیش از 40 نفر از کارکنان سرکنسولگری، درخواست خود را پس گرفت.

کارشناسان سیاسی معتقدند که به دلیل ترکیب کنونی پارلمان ترکیه و در اختیار داشتن اکثریت کرسی های پارلمان توسط حزب حاکم ˈعدالت و توسعهˈ احتمال موافقت مجلس ملی ترکیه با تشکیل چنین کمیسیونی بعید به نظر می رسد.

دولتمردان ترکیه پس از عملیات فساد مالی و ارتشاء توسط پلیس و دادستان استانبول که منجر به دستگیری شماری از منتسبان دولت ترکیه شد، این عملیات را به جماعت گولن منتسب کرد.

دولت آنکارا به ویژه ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر ترکیه جماعت گولن را به تشکیل دولت موازی و براندازی متهم کرده اند.