کد خبر: ۴۸۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۴۲

افزایش ۳۵ درصدی واردات خودروهای لوکس به ایران!

مطابق آمار گمرک در سه ماه نخست امسال واردات کالا به ایران به نسبت مدت مشابه در سال پیش بیش از ۳۵ درصد افزایش داشته است. بیشترین کالاهای وارداتی در این مدت به ترتیب گندم، خودروهای لوکس و برنج بوده‌اند.
دویچه وله نوشت: مطابق آمار گمرک در سه ماه نخست امسال واردات کالا به ایران به نسبت مدت مشابه در سال پیش بیش از ۳۵ درصد افزایش داشته است. بیشترین کالاهای وارداتی در این مدت به ترتیب گندم، خودروهای لوکس و برنج بوده‌اند.

به گزارش «تیک»، مطابق آمار گمرک در سه ماه نخست امسال واردات کالا به ایران به نسبت مدت مشابه در سال پیش بیش از ۳۵ درصد افزایش داشته است. بیشترین کالاهای وارداتی در این مدت به ترتیب گندم، خودروهای لوکس و برنج بوده‌اند.

تازه‌ترین آمار گمرک از بازرگانی خارجی جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که روند رو به افزایش واردات در ماه‌های پایانی سال گذشته در بهار امسال نیز ادامه داشته است.

بنابر این گزارش ارزش کالاهای وارداتی به ایران در سه ماه نخست سال ۹۳ چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بیشتر از صادرات "غیر نفتی" بدون احتساب میعانات گازی بوده است.

افزایش ۲۶۱ درصدی واردات خودرو

در آمار گمرک جمهوری اسلامی محصولات پتروشیمی و میعانات گازی کالای غیر نفتی محسوب می‌شوند و سهم آنها در صادرات بهار امسال از نظر ارزش نزدیک به ۵۸ درصد است.

واردات خودروهای لوکس که در گزارش گمرک "وسائل نقلیه با حجم سیلندر ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سانتی‌متر مکعب" خوانده می‌شوند در مدت زمان یادشده به نسبت دوره مشابه در سال ۹۲ نزدیک به ۲۶۱ درصد افزایش داشته است.

بنا به آمار گمرک ایران، در سال ۱۳۹۲ بیش از صد اتومبیل از شرکت پورشه که ساخت سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ هستند وارد این کشور شده‌اند.

ظاهرا افزایش چشمگیر واردات خودروهای لوکس علت اصلی جهش تراز بازرگانی خارجی ایران و امارات متحده عربی بوده است.

در سه ماه اول امسال امارات در صدر صادرکنندگان کالا به ایران قرار دارد و ارزش کالاهای وارداتی از این کشور تقریبا دو برابر بهار سال گذشته بوده است.

با در نظر گرفتن میعانات گازی و محصولات پتروشیمی به عنوان کالای غیر نفتی، صادرات ایران در بهار امسال نسبت به بهار سال پیش حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است. بدون احتساب این کالاها صادرات در این مدت به نسبت سال ۹۲ اندکی کاهش یافته است.

کاهش چشمگیر واردات برنج

امارات، چین، هند، ترکیه و کره جنوبی به ترتیب پنج کشوری هستند که بیشترین کالا را با ایران صادر کرده‌اند. صادرات چین به ایران در بهار امسال ۷۰ درصد افزایش داشته است.

در سه ماه نخست سال گذشته برنج در صدر کالاهای وارداتی قرار داشت. امسال به رغم افزایش پنج درصدی واردات از هند، واردات برنج از این کشور ۳۸ درصد کاهش داشته است.

ایران در سال گذشته خریدار حدود یک سوم از برنج باسماتی صادراتی هند بوده است. خبرگزاری ایسنا دهم مرداد به نقل از مقام‌های دولتی هند افزایش تعرفه واردات برنج را عامل کاهش خرید این کالا توسط ایران اعلام کرد.

بنا بر این گزارش رئیس انجمن صادرکنندگان برنج هند پیش‌بینی می‌کند که با ادامه وضعیت تعرفه‌ها‌ی گمرکی، صادرات این کالا به ایران در سال جاری سی تا چهل درصد کاهش یابد.