کد خبر: ۴۸۶۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۱۰

کریستین‌ساینس‌مانیتور: حماس از تکنیک حزب الله بهره می‌گیرد که در تعامل با سپاه پاسداران ایران نقش کلیدی ایفا می‌کند

«حماس در جنگ اخیر به مراتب قدرتمندتر و سهمگین‌تر ظاهر شد و این تقویت مرهون حمایت‌های حزب‌الله است که در تعامل با سپاه پاسداران ایران نقش کلیدی ایفا می‌کند.
روزنامه کیهان نوشت؛

روزنامه کریستین‌ساینس‌مانیتور ضمن انتشار این ارزیابی نوشت: شبکه‌های گسترده تونلی، تاکتیک‌های کمین و موشک‌های ضدتانک حماس و تولید فزاینده راکت از مزیت‌های نظامی حماس در مبارزه جاری علیه یورش نظامی اسرائیل به غزه است. سربازان مجرب اسرائیلی اذعان می‌دارند که حماس امروز حماس سال 2009 نیست.

روزنامه آمریکایی خاطرنشان کرد: حماس امروز یک نیروی بسیار سازمان‌یافته‌تر است و از تاکتیک‌ها و تسلیحاتی که «حزب‌الله» در نبرد سال 2006 با اسرائیل در لبنان آنها را به کار بست استفاده می‌کند. این استعداد چشمگیر حماس، اسرائیل را دچار چالش‌های متعدد استراتژیک کرده است. از نگاه میدانی، بارز‌ترین ویژگی نبرد جاری اسرائیل در غزه آمار تلفات سربازان اسرائیلی است که در مقایسه با جنگ غزه در سال 2009، آمار این تلفات سه برابر بیشتر است.

این روزنامه می‌افزاید: در نبرد زمینی «شجاعیه» که فاصله چندانی میان نیروهای دو طرف وجود نداشت، مبارزان «القسام» تلفات سختی بر سربازان اسرائیلی وارد کردند که عامل اصلی این موفقیت هم وجود شبکه‌های گسترده تونل‌ها و سلاح‌های ضدتانک حماس بود. این سلاح‌ها که به طور سیستماتیک برای اولین بار در غزه مورد استفاده قرار می‌گیرد نمونه همان سلاح‌هایی است که سال 2006 میلادی 52 فروند تانک اسرائیلی را منهدم کرد. از نمونه این سلاح‌ها اسلحه‌های مدل «کورنت و کونکورس» ساخت روسیه است که ظاهرا از طریق سوریه به دست حزب‌‌الله و حماس رسیده است.

کریستین‌ساینس‌مانیتور می‌افزاید: در 4 روز نخست نبرد زمینی 28 سرباز اسرائیلی کشته شدند که در مقایسه با آمار تلفات 10 نفری سربازان اسرائیلی در نبرد سال 2009 غزه که دو هفته به طول انجامید قابل تامل است. در خصوص قوت بنیه نظامی حماس یک افسر اسرائیلی به هاآرتص گفت: «تجهیزات و تاکتیکی که حماس در شجاعیه به کار گرفت نظیر همین ابزارهایی است که حزب‌الله در جنگ با اسرائیل مورد استفاده قرار می‌دهد. از نمونه این تاکتیک‌ها دام‌های موشکی و IEDS است که در سراسر میدان رزم غزه مشاهده می‌شود.

این افسر اسرائیلی می‌گوید: نیروهای حماس در میدان رزم می‌ایستند و به جنگیدن ادامه می‌دهند و مانند گذشته پا به فرار نمی‌گذارند. «پیتر لرنر» سخنگوی نیروهای دفاعی اسرائیل می‌گوید: حماس در مقایسه با سال 2009 که جمع کثیری نیروی تفنگ به دوش داشت در نبرد جاری غزه از جوخه‌های سازمان یافته بهره می‌برد و به وفور از موشک‌های ضدتانک استفاده می‌کند که قابل مقایسه با جنگ غزه در سال 2009 نیست.

در سال 2007 «یووال دیسکین» رئیس شین‌بت هم از اعزام نیروهای عملیاتی حماس به ایران خبر داد و این اقدام را «یک خطر استراتژیک بسیار خطرناک‌تر از قاچاق سلاح برای غزه» نام برد.
«موشه یعالون» وزیر جنگ اسرائیل هم در سال 2011 اعلام کرد که «حزب‌الله» یک واحد ویژه به نام «1800» دارد که به فلسطینیان آموزش رزمی می‌دهد و حتی مربیانی را هم برای این امر به غزه گسیل داشته است.