کد خبر: ۴۸۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۳۸

عضو مجلس خبرگان:باید و نبایدی برای ریاست آیت‌الله هاشمی بر مجلس خبرگان وجود ندارد

در همین راستا حجت الاسلام هاشم هاشم زاده هریسی نماینده آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه در قانون به این موضوع اشاره نشده است، گفت: انتخابات مجلس خبرگان شرایط خاص خود را دارد و در آن اشاره ای به بحث کهولت سن نشده است. اساسا این موضوع خلاف قانون و منطق است و اجرایی نخواهد شد.
«کهولت سن» واژه‌ای که بیش از همه با انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و آیت الله هاشمی رفسنجانی گره خورده است. آن زمان که در میان بهت همگان از ردصلاحیت آیت الله سیاست ایران، شورای نگهبان اعلام کرد او را به دلیل کهولت سن رد صلاحیت کرده است. 

به گزارش «تیک»، حال با گذشت بیش از یک سال از آن انتخابات، گویی شورای نگهبان در صدد تسری دادن این موضوع در تایید صلاحیت کاندیداهای مجلس خبرگان رهبری است. آنگونه که چندی پیش آیت الله محمد مومن از اعضای فقهای شورای نگهبان عنوان کرد «شورای نگهبان در تائید صلاحیت نامزد‌های انتخابات مجلس خبرگان رهبری به ‌کهولت سن‌ و ‌شرایط ذهنی‌ آن‌ها نیز توجه خواهد کرد. »

او که می گفت«شورای نگهبان در انتخابات مراقب خواهد بود تا نامزد‌هایی که قرار است انتخاب شوند ‌آدم بی‌پدر و مادری‌ نباشند.»،این را هم اضافه کرد که« الان تعیین صلاحیت خبرگان رهبری به عهده خود فقهای شورای نگهبان است. کاملاً بررسی می‌کنیم که آدم‌هایی که با سواد باشند امتحان سفتی گرفته می‌شود جلوی کسی هم گرفته نمی‌شود هر کسی خواست اسم بنویسد توانست بیاید و اسم بنویسد و امتحان بدهد. »

در همین راستا حجت الاسلام هاشم هاشم زاده هریسی نماینده آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه در قانون به این موضوع اشاره نشده است،  گفت: انتخابات مجلس خبرگان شرایط خاص خود را دارد و در آن اشاره ای به بحث کهولت سن نشده است. اساسا این موضوع خلاف قانون و منطق است و اجرایی نخواهد شد.

وی با بیان اینکه انتخابات مجلس خبرگان متفاوت از انتخابات ریاست جمهوری است، گفت: در انتخابات ریاست جمهوری که بحث کهولت سن مطرح شد بحث اجراییات و کار اجرایی بود ولی در مجلس خبرگان چنین چیزی مطرح نیست. اتفاقا کسی که سن اش بالاتر باشد حرمت و احترام بیشتری دارد و آنچه برای نماینده این مجلس اهمیت دارد علم، اجتهاد، شایستگی و فضیلت اوست.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: حتی اگر قرار باشد این موضوع در تایید صلاحیت کاندیداها لحاظ شود باید در قانون آورده شود، قانون را هم خود مجلس خبرگان می نویسد بنابراین در حال حاضر اجرا کردن این موضوع غیرمنطقی و غیرقانونی است .

حجت الاسلام هاشم هاشم زاده هریسی در ادامه با انتقاد از تلاش جریانات سیاسی برای سیاسی کردن انتخابات مجلس خبرگان رهبری، گفت: مجلس خبرگان باید به دور از سیاسی کاری و سیاسی بازی باشد، مجلس خبرگان نباید سیاسی شود متاسفانه فضای کشور ما سیاست زده شده است و هرجا این سیاسی بازی ها وارد شده فضا آلوده و خراب شده است.

وی تصریح کرد: سیاست در اسلام به معنای اخلاص و مدیریت صحیح و برنامه ریزی درست برای زندگی انسان ها است، اساسا سیاست جزئی از علم اخلاق است اما آنچه امروز از سیاست می بینیم هیچ شباهتی با سیاست مطرح شده در اسلام ندارد.

نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه سیاست باید بر مدار اعتدال باشد، اظهار داشت: در سیاستی که در جامعه رواج یافته است چیزی جز افترا زدن، معرکه گیری، از شانه هم بالا رفتن، جناج بندی و ...مشاهده نمی‌شود. درباره مجلس خبرگان و انتخابات این مجلس هم همواره تلاش شده است که این جناح بندی و دسته بندی سیاسی وارد انتخابات و بعد هم فضای درونی مجلس خبرگان شود. این رفتارها چیزی جز سیاسی بازی و سیاسی کاری از سوی سیاسیون نیست. 

وی با بیان اینکه سیاسی بازها و سیاسی کاران وارد مجلس خبرگان نخواهند شد، خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس خبرگان باید فاضل، شایسته، مجتهد، با تقوا و عالم باشند. افرادی که مردم آنها را می شناسند و سابقه روشن و خوبی در جامعه دارند می توانند وارد این مجلس شود. 

رییس کمیسیون حقوق بشر اسلامی مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه اصولگرا یا اصلاح طلب بودن نمایندگان مجلس خبرگان رهبری نباید مورد توجه باشد، گفت: مجلس خبرگان متفاوت از دیگر نهادهای نظام است. اینکه کاندیدا و نماینده مجلس خبرگان اصولگرا باشد یا اصلاح طلب مهم نیست، مهم آن است که آن فرد عالم و مجتهد و شایسته باشد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش به بیماری رییس مجلس خبرگان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر که ایشان بیمار هستند و نواب رییس شان اگر جلسه ای باشد آن را اداره می کنند. در این یک سال باقیمانده از ریاست ایت الله مهدوی کنی هم روال همین خواهد بود و بحثی از تعیین رییس جدید مطرح نیست و مجلس خبرگان روال همیشگی خود را طی خواهد کرد. 

هاشم زاده هریسی درخصوص احتمالات مطرح شده مبنی بر کاندیداتوری آیت الله هاشمی برای ریاست مجلس خبرگان آینده اظهار داشت: باید و نبایدی برای کاندیداتوری و ریاست آیت الله هاشمی بر مجلس خبرگان وجود ندارد. ایشان هم هر زمان که بحث انتخاب رییس باشد به مانند دیگر اعضا که حق کاندیداتوری دارند می توانند کاندیدا شوند و در صورت رای آوردن ریاست مجلس خبرگان را برعهده گیرند. 

منبع: نامه نیوز