کد خبر: ۴۸۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۲۱

تلاش برای «سه بهم زنی» در آستانه سالروز استقرار دولت

فردا سالروز استقرار دولتی است که با پشتوانه حمایت سه چهره اثرگذار ساحت سیاسی ایران یعنی آیت الله هاشمی رفسنجانی، حجت الاسلام خاتمی و حجت الاسلام ناطق نوری توانست بیش از نیمی از آرای مردم را در دور اول انتخابات ریاست جمهوری یازدهم کسب کند در حالی که قریب به اتفاق کارشناسان سیاسی اعتقاد داشتند با وجود کثرت نامزدها و عدم کسب رأی بالا در دور اول، انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد.

پیروزی قاطع ائتلاف سه گانه هاشمی، خاتمی و ناطق نوری در انتخابات گذشته نشان دهنده اقبال عمومی به مواضع سیاسی این چهره ها است که در هشت سال گذشته آماج بیشترین تخریب ها از سوی مخالفانشان بودند.

مخالفانی که این بار با تکیه بر برنامه های رسانه ملی در صدد تخریب این سه چهره و کاهش اثرگذاری آنان در ساختار سیاسی کشور هستند.

پس از این پیروزی، تشکیل شورایی به نام شورای مشورتی با تلاش سید محمد خاتمی و با محوریت این سه چهره، که با هدف اثرگذاری در فضای سیاسی ایران و تعدیل در سیاست گذاری های کلان سیاسی داخلی و خارجی انجام گرفته موجب هراس بسیاری از گروه های رقیب شده است.

اصولگرایان، تندروها و مخالفان مستقل اصلاح طلبان با توجه به نزدیک شدن زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی، نگران تکرار تجربه سال گذشته هستند و می دانند که این شورای مشورتی با تکیه بر محبوبیت و حمایت مردمی اش بی تردید انتخابات آینده مجلس را فتح خواهد کرد.

انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در آینده نزدیک برگزار می شود و از هم اکنون احزاب و گروه های سیاسی برای کسب کرسی های بیشتر در مجلس خیز برداشته اند.

شلیک به تصاویر خاتمی در کنار برخی از محکومان حوادث سال 88، تلاش برای ممنوع البیان کردن وی و.... از جمله تلاش هایی است که رقیبان این شورای مشورتی برای محدود کردن دامنه اثرگذاری این چهره ها از خود نشان داده اند.



*ادامه تخریب های رسانه ملی

صدا و سیما، در برنامه هایی از قبیل دیروز، امروز، فردا، شناسنامه، پایش، مناظره و.... سعی کرده است تا در چند مدت اخیر این مهم را به انجام برساند.

با این اوصاف بسیاری عقیده دارند که این برنامه ها جانبدارانه از سوی مجری اجرا و اداره می شود و به نوعی گفت وگوها دربردارنده جهاتی است که مصاحبه را از تعادل خارج و به سمت و سوی مهندسی شدده ای هدایت می کند؛ سمت و سویی که به گفته برخی کارشناسان می تواند تأمین کننده منافع گروهی و جناحی خاصی باشد.

ادامه تخریب ها در رسانه ملی پس از روی کار آمدن دولت روحانی که به زعم همه کارشناسان سیاسی، نتیجه ائتلاف و حمایت هاشمی، خاتمی و ناطق نوری بود، همواره با انتقاد گسترده چهره های سیاسی همراه بوده است اما این انتقادها تاکنون در برنامه سازی های این نهاد بزرگ رسانه ای اثرگذار نبوده است.

اگرچه روزنامه جمهوری اسلامی یک سال و نیم پیش در ستون جهت اطلاع خود از تغییر سیاست های معاون سیاسی صدا و سیما درباره پخش اخبار آیت الله هاشمی رفسنجانی خبرداده و نوشته بود که معاونت سیاسی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در بخشنامه ای که به بخش های مختلف این سازمان ارسال کرده، خواسته است ضمن مدنظر گرفتن سوابق آیت الله هاشمی رفسنجانی، از پخش هرگونه برنامه تخریبی علیه وی خودداری و برای ایشان عنوان ˈآیت اللهˈ آورده شود اما مشاهده می شود که هنوز این تخریب ها در این رسانه ادامه دارد.



*به چالش کشیدن دوباره رابطه هاشمی، خاتمی و ناطق نوری

در ادامه این برنامه های صدا و سیما، برنامه شناسنامه در گفت وگویی با عبدالله جاسبی، رییس اسبق دانشگاه آزاد اسلامی و از چهره های نزدیک به آیت الله هاشمی، پرسش های جانب دارانه ای را مطرح کرده است که شائبه جهت دار بودن برنامه های صدا و سیما را تقویت می کند.

پرسش های تردید برانگیز این برنامه درباره دوستی و همراهی چهره های اثرگذار ساحت سیاسی کشور از جمله آیت الله هاشمی، حجت الاسلام خاتمی و حجت الاسلام ناطق نوری به نحوی مطرح می شوند که القا کننده همراهی غیر همدلانه این شخصیت ها است و چنان که کارشناسان سیاسی و رسانه های اصلاح طلب می گویند برنامه سازان رسانه ملی سعی دارند تا با طرح این قبیل مسائل، بیش از هرچیز از استحکام همراهی این سه چهره پیروز در انتخابات سال گذشته، در اذهان عمومی بکاهند.

در برنامه اخیر شناسنامه مجری از جاسبی چنین سئوال هایی را می پرسد که: در دوم خرداد 76 کدام سمت بودید؟ حتما به سمت آقای ناطق درست است؟ آقای هاشمی هم در رابطه با آقای ناطق با شما هم فکر بودند؟ آقای ناطق و آقای خاتمی همچنان با هم رقیب اند؟ فکر می کردید یک زمان دونفری که یک زمان در دو مسیری کاملا متفاوت حرکت می کردند با هم دوست و رفیق شوند؟ البته جاسبی در پاسخ به سوال اخیر گفت: بله این کاملا در جریانات سیاسی طبیعی است و اتفاق هم می افتد.

*شورای مشورتی سه گانه خیلی وقت است شکل گرفته

یک فعال سیاسی اصلاح طلب درباره فعال شدن دوباره این ائتلاف گفت: این مثلث به نظر من خیلی وقت است شکل گرفته و در مجموع همکاری های بین این سه شخصیت یعنی آقایان خاتمی، هاشمی و ناطق نوری وجود دارد.

داریوش قنبری با بیان این مطلب گفت: در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته این همگرایی میان این سه شخصیت ایجاد شد که نتیجه آن در نهایت به پیروزی نامزد مورد حمایت اصلاح طلبان و اصولگرایان معتدل منجر شد.

وی با بیان اینکه این همگرایی و همکاری در انتخابات مجلس آینده نیز ادامه خواهد یافت گفت: در کل این فعال شدن این سه شخصیت برای مدیریت روند حرکتی اصلاح طلبان و اصولگریان معتدل باعث می شود تغییر و تحولاتی در آرایش سیاسی جامعه شکل بگیرد و به نوعی باعث می شود چهره های میانه رو اصولگرا و اصلاح طلب به یکدیگر نزدیک تر شوند.به گزارش فرارو این نماینده سابق مجلس با تاکید بر اینکه وحدت میان اصلاح طلبان با اصولگرایان میانه رو در حال حاضر شکل غیر رسمی دارد گفت: با شکل گیری دوباره ائتلاف و یا مثلث آقایان خاتمی، هاشمی و ناطق نوری برای ترسیم ساز و کار و نحوه حضور در انتخابات مجلس سال آینده، این وحدت شکل رسمی تری پیدا خواهد کرد و هر چه جلوتر می رویم و به انتخابات نزدیک می شویم هم این وحدت نمایانتر می شود.

قنبری با بیان اینکه گسترش و افزایش فعالیت های تندروها نتیجه ایجاد وحدت میان اصلاح طلبان و اصولگرایان میانه رو است گفت: با اقبالی که مردم به همگرایی مثلث آقایان خاتمی، هاشمی و ناطق نوری در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته نشان دادند طبیعی است که از هم اکنون تندروهای اصولگرا موقعیت خود را در خطر ببینند و بر همین اساس تحرکات خود برای مشکل آفرینی در مسیر نتیجه این همگرایی یعنی ریاست جمهوری آقای روحانی را شدت بخشیده اند.

*هاشمی، خاتمی و ناطق همگرایی دارند

عضو شورای مشورتی سیدمحمدخاتمی هم درباره اینکه آیا این مثلث فعالیت خود را آغاز کرده است یا خیر با تاکید بر اینکه قدر مسلم همگرایی میان این سه شخصیت وجود دارد گفت: تا آنجایی که اطلاع دارم چنین مثلثی برای انتخابات مجلس آینده شکل نگرفته و فعال نشده است.

احمد پورنجاتی با بیان این مطلب در گفتگو با فرارو درباره اینکه آیا شورای مشورتی آقای خاتمی وارد مباحث انتخاب شده است یا خیر گفت: در جلسه شورای مشورتی که آخرین جلسه آن همین چند روز پیش نیز برگزار شد همچون گذشته درباره مباحث مختلف جامعه و مسائل مهم روز بحث و تبادل و نظر شد که اتفاقا یکی از موضوعاتی که مورد توجه قرار گرفت همچون گذشته و همانند هر جمعی انتخابات سال آینده مجلس بوده است.

وی افزود: با این حال در جلسات شورا مشورتی تا آنجا که بنده اطلاع دارم هنوز بحث درباره شکل گیری مثلثی با حضور آقایان سید محمد خاتمی،هاشمی رفسنجانی و علی اکبر ناطق نوری مطرح نشده است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: آنچه که مسلم است نوعی همگرایی و اشتراک نگاه و اقدام و عمل در مجموعه ای از گرایش های مختلف اصلاح طلبی و حتی بخشی از اصولگرایان که عملا به جرگه شخصیت های فراجناحی پیوسته اند همانند آقای ناطق نوری که دیگر از جریان اصولگرایان سنتی جدا شده اند وجود دارد.عضو شورای مشورتی سیدمحمدخاتمی تصریح کرد: به هر حال این همگرایی میان آقایان خاتمی، هاشمی و ناطق نوری، در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته نتیجه داد و آنها به عنوان شخصیت های شناخته شده و تاثیرگذار با توجه به پایگاه اجتماعی که دارند نقش تعیین کننده ای در نتیجه انتخابات داشتند.

پورنجاتی افزود: واقعیت این است که برای سامان دهی و جبران بخشی از مشکلاتی که ناشی از سیاست های غلط قبل از سال 92 بود از سوی اقشار مختلف هم در قالب شخصی و هم در قالب تشکیلاتی و جریانی، گام هایی برداشته شده است که گام نخست آن به انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته باز می گردد.

وی در ادامه گفت: برای استمرار حرکت درستی که در جامعه به وجود آمده است و کمک به جریانی که بعد از انتخابات ریاست جمهوری برای بهبود امور کشور شکل گرفته باید گام های موثر دیگری برداشت.

منبع: ابتکار