کد خبر: ۴۸۷۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۲۲

ماجرای دنباله‌دار واردات بنزین/ بنزین وارداتی در گذشته یورو 4 نبوده است!

در حالی که مقامات وزارت نفت بارها بر واردات بنزین با استاندارد یورو 4 تاکید کرده بودند، معاون شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اخیرا اعلام کرده که بنزین وارداتی به کشور تا پیش از نیمه تیرماه فاقد استاندارد یورو 4 بوده است.

به گزارش ایسنا، از همان ماه‌های ابتدایی تولید بنزین توسط پتروشیمی‌ها، مسائلی مبنی برافزایش آلودگی هوای کشور و به ویژه پایتخت درپی استفاده از این نوع بنزین از سوی منتقدان مطرح شد. اگرچه این انتقادات با بی توجهی مقامات نفتی دولت دهم مواجه شد اما در دولت یازدهم نیز این انتقادات ادامه یافت؛ به طوری‌که معصومه ابتکار - رییس سازمان حفاظت محیط زیست - با بیان این‌که هیچ کدام از استانداردها در زمینه تولید بنزین به طور کامل اجرا نمی‌شود و بنزین آلوده یکی از مهم ترین عوامل افزایش آلودگی هواست، از پنهان کاری‌های صورت گرفته در آگاهی بخشی به مردم در ارتباط با اثرات بنزین آلوده بر سلامتی آنها ابراز تاسف کرد.

در نهایت با تایید وزیر نفت مبنی بر آلوده بودن بنزین تولید شده با ریفورمیت پتروشیمی‌ها، تولید بنزین با ریفورمیت پتروشیمی‌ها از ابتدای خرداد‌ امسال متوقف شد و بنا به ابلاغیه هیات دولت به وزارت نفت مبنی بر قطع دریافت اکتان افزا از مجتمع‌های پتروشیمی، مقرر شد کمبود بنزین مصرفی کشور از طریق واردات بنزین یورو 4 توسط وزارت نفت جبران شود.

اما متولیان تولید بنزین در دولت دهم در مقابل این اقدام دولت یازدهم ساکت ننشستند و ادعا کردند که کیفیت ریفورمیتی که توسط پتروشیمی‌ها تولید می‌شود بالاتر از ریفورمیت تولید‌ شده توسط پالایشگاه‌هاست.

در این زمینه جلیل سالاری، مدیر سابق شرکت پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر این‌که بنزین‌های وارد شده به کشور یورو 4 نبوده و بنزین وارداتی با استانداردهای یورو 2 وارد می‌شود، گفت: مخالف واردات بنزین نیستم اما نباید به بهانه آلوده بودن ریفورمیت‌ها پتروشیمی‌ها اقدام به واردات کنیم که این امر جفا در حق پتروشیمی‌هاست.

در واکنش به این اظهارات سالاری، عباس کاظمی - مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی - با تاکید بر این‌که در شرایطی که بنزین تولیدی با ریفورمیت پتروشیمی‌ها آلوده بوده و قیمت تمام شده آن از بنزین وارداتی ارزان‌تر است واردات آن منطقی تر است، اظهار کرد: بنزین وارداتی یورو 4 است و استانداردهای زیست محیطی آن در مقایسه با بنزین پتروشیمی‌ها به مراتب بالاتر است.

وی چندی پیش نیز اعلام کرد که عرضه بنزین یورو 4 در کشور با احتساب بنزین وارداتی به 28 میلیون لیتر در روز رسید که 40 درصد بنزین توزیعی را شامل می‌شود.

از سوی دیگر در حالی که پیش‌تر شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در واکنش به برخی اخبار منتشر شده، توقف واردات بنزین را رد و اعلام کرد " واردات بنزین به کشور بر اساس ضوابط و مقررات قانونی به هیچ عنوان متوقف نشده بلکه با توجه به ذخایر مطلوب بنزین کشور و بنا به دستور مدیر عامل این شرکت میزان واردات بنزین در خرداد ماه به صورت مقطعی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است"، معاون این شرکت در گفت و گویی با شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی اعلام کرده که " پس از توقف واردات بنزین، دو محموله بنزین یورو ٤ در مجموع حدود ٩٥ میلیون لیتر، از نیمه تیرماه تاکنون به کشور وارد شده است".

شاهرخ خسروانی با تاکید بر این‌که از اردیبهشت تا نیمه خرداد روزانه حدود ٦,٥ میلیون لیتر بنزین با همان استاندارد قدیمی وارد کشور شد، افزود: از ١٥ خرداد تا ١٥ تیرماه هیچگونه واردات بنزین به کشور انجام نشده است.

به گفته او با توجه به مصوبه هیات دولت در اردیبهشت سال جاری مبنی بر قطع دریافت ریفورمیت (اکتان افزا) از پتروشیمی ها، مقرر شد امور بین الملل وزارت نفت نسبت به افزایش واردات بنزین یورو ٤ به کشور اقدام کند.

خسروانی با اشاره به اینکه در طی یک ماهی که بنزین به کشور وارد نشد، شرکت ملی پالایش و پخش با همکاری شرکت ملی نفت ایران در حال آماده سازی زیرساختهای واردات بنزین یورو ٤ بود، تصریح کرد: از نیمه تیرماه ورود بنزین یورو ٤ به کشور بطور رسمی آغاز شد.

وی افزود: دو محموله وارداتی در مدت اخیر به بندر صادراتی ماهشهر در خوزستان و بندرعباس ارسال و تحویل شرکت ملی پخش شده است.

شاهرخ خسروانی با بیان اینکه شرکت ملی پخش مسئول توزیع این بنزین در نقاط مورد نیاز است، اظهار کرد: برنامه ریزی شده است تا زمان راه اندازی کامل واحدهای توسعه‌ای پالایشگاه آبادان، شهرهای اهواز و آبادان از بنزین وارداتی بهره مند شوند.

خسروانی با اشاره به نیاز روزانه حدود ٥ میلیون لیتری بنزین سوپر در کشور یادآوری کرد: واردات بنزین یورو ٤ به کشور تا زمانی که طرح‌های پالایشی تکمیل شود در حداقل میزان نیاز ادامه خواهد داشت و پس از آن متوقف می شود.

بر این اساس تا نیمه خردادماه بنزین وارد شده به کشور فاقد استاندارد یورو 4 بوده و این در حالی است که بارها مسئولان وزارت نفت بر یورو 4 بودن بنزین وارداتی به کشور تاکید کرده بودند.