کد خبر: ۴۸۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۷۱

توضیحات سازمان اسناد و کتابخانه ملی درباره تعطیلی شیفت شب این کتابخانه

متأسفانه طی سال‌های اخیر و با توجه به کاستی‌های موجود چه از حیث محتوای منابع و یا از نظر فیزیک ساختمان و استانداردهای لازم برای یک ایجاد یک کتابخانه معتبر، نهادهای متولی دچار کم‌کاری و عقب‌ماندگی شدید شدند و این مسئله متأسفانه باعث سرازیرشدن مخاطبان کتابخانه‌های دیگر به سمت کتابخانه ملی شده است.

سازمان اسناد و کتابخانه ملی درباره تعطیلی شیفت شب این کتابخانه توضیحاتی ارائه و اعلام کرد، ساختمان کتابخانه ملی در خیابان 30 تیر به عنوان تالار مطالعه عمومی و شیفت شب تجهیز خواهد شد.

به گزارش به گزارش«تیک» و به نقل از ایسنا، در توضیح ارسالی سازمان اسناد و کتابخانه ملی درباره شیفت شب اعلام شده است:هم‌اکنون شیفت اول شب کتابخانه ملی از ساعت 16 تا 22 شب کماکان دایر است و اعضای محترم می‌توانند از این خدمت که فقط در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران ارائه می‌شود، بهره‌مند باشند. همچنین بر طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده قرار بر تجهیز ساختمان کتابخانه ملی در خیابان 30 تیر به عنوان تالار مطالعه عمومی و شیفت شب است. بنابراین نگرانی دوستان با افتتاح تالار مذکور ان‌شاءالله حل خواهد شد.

در بخش دیگری از مطلب ارسالی سازمان اسناد و کتابخانه ملی درباره تعطیلی شیفت شب این کتابخانه عنوان شده است:

- اجرا و راه‌اندازی شیفت دوم شب کتابخانه ملی که طی سال‌های اخیر صورت گرفته و پیش از آن سابقه نداشت، به دور از معیارهای حرفه‌ای و وظایف ماهوی یک کتابخانه ملی بود. چه با یک بررسی ساده در زمینه وظایف اصلی کتابخانه ملی درمی‌یابیم که وظیفه مصوب و اصلی سازمان اسناد و کتابخانه ملی بنا بر اساسنامه تصویب‌شده این سازمان توسط مجلس محترم شورای اسلامی، گردآوری، حفاظت، سازماندهی و اشاعه اطلاعات مربوط به آثار مکتوب (چاپی و خطی) و غیرمکتوب است، بنابراین داشتن نگاه قرائت‌خانه‌ای نسبت به این کتابخانه معظم که مادر کتابخانه‌های کشور تلقی می‌شود و توقع فراهم آوردن خدمات فقط در سطح سالن مطالعه، نشانه فقدان آگاهی از وظایف ماهوی این مرکز بزرگ فرهنگی کشور است.

- متأسفانه طی سال‌های اخیر و با توجه به کاستی‌های موجود چه از حیث محتوای منابع و یا از نظر فیزیک ساختمان و استانداردهای لازم برای یک ایجاد یک کتابخانه معتبر، نهادهای متولی دچار کم‌کاری و عقب‌ماندگی شدید شدند و این مسئله متأسفانه باعث سرازیرشدن مخاطبان کتابخانه‌های دیگر به سمت کتابخانه ملی شده است. بنابراین آنچه می‌بایست هدف نقد و شماتت منتقدان قرار گیرد کم‌کاری سایر کتابخانه‌های کشور در حیطه استانداردسازی کتابخانه‌ها و مراکز مطالعاتی و افزایش دایره خدمات خود به منظور ایجاد توازن و تعادل در جذب مخاطب و مراجعه‌کننده است.

- سازمان اسناد و کتابخانه ملی همان‌گونه که اشاره رفت دارای وظایف مهم‌تری غیر از ارائه خدمات قرائت‌خانه‌ای است. تدوین استانداردهای کتابخانه‌های کشور به عنوان مادر کتابخانه‌ها، حفاظت از میراث بزرگ مکتوب و معنوی کشور، تعامل و تبادل با سایر کتابخانه‌ها و مراکز آرشیوی جهان، استانداردسازی، تدوین دانشنامه‌های جامع و تألیف کتاب‌های مرجع برای بهره‌مندی استادان و دانشجوان این حوزه و در سطح کلان کتابخانه ملی به عنوان یک نماد پویا و فعال فرهنگی، برگزاری نشست‌های علمی و فرهنگی، نقد و رونمایی کتاب‌ها و ... را به عهده دارد و بر اساس قوانین و ضوابط جاری در سطح کشور وظیفه سرویس‌دهی به نیازهای مخاطبان (قرائت‌خانه) بر عهده شهرداری و کتابخانه‌های عمومی است اما در عین حال این سازمان همکاری و همراهی با کلیه عزیزان و دانشجویان را وظیفه خود می‌داند و در کل ایام سال (به جز عاشورا، 21 رمضان و اول فروردین) به همه متقاضیان سرویس‌دهی به صورت دوشفیته (8 صبح الی 10 شب) را انجام می‌دهد. بنابراین تقلیل دادن وظایف این کتابخانه در حد یک سرویس‌دهنده شیفت شب آن قطعاً جفا در حق همکاران ساعی و فرهیخته این کتابخانه است.

- با عنایت به تحقیقات میدانی صورت‌گرفته و مشاهدات مسئولین محترم کتابخانه ملی، متأسفانه متوسط استقبال از تالارهای شبانه این کتابخانه، 5 نفر طی شیفت دوم شب بوده است و این تعداد مراجعه‌کننده در مقابل تعداد کل اعضای کتابخانه ملی که بالغ بر 150 هزار نفر هستند، توجیه حرفه‌ای ندارد. چه آن‌که صرف هزینه برای روشن نگاه داشتن تأسیسات، روشنایی، خدمات در جهت تضییع حقوق بیت‌المال خواهد بود.