کد خبر: ۴۹۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۲۳

چه کسی روغن در شیر ریخت؟!

پس از تایید استفاده از روغن پالم در تولید شیر پرچرب از سوی وزیر بهداشت و اعلام ورود دولت و شخص رییس جمهور به این مسئله، هر کدام از تولیدکنندگان، صنایع لبنی و دستگاه های ذیربط واکنش های متعدد و جالبی نسبت به موضوع نشان داده و توپ را به زمین دیگری می اندازند؛ حال باید پیدا کرد پرتقال فروش را!

به گزارش ایسنا، تا چندی پیش گفته می شد شیر کم چرب شیری است که میزان چربی آن در فرآیند تولید کارخانه های لبنی کاسته شده اما شیر پرچرب دقیقا همان محصولی است که از دامداران خریداری می شود و به غیر از فرآیند پاستوریزاسیون و بعضا کاهش چند دهم درصدی چربی آن، عملیات دیگری روی آن انجام نمی شود؛ بنابر این شیر پرچرب همان شیر کامل است.

اما حال که وزیر بهداشت استفاده از روغن پالم در تولید شیر پرچرب را تایید کرده، چربی محصولات لبنی و شیر زیر سوال رفته که از کجا تامین می شود؟

البته پس از این افشاگری وزیر بهداشت، واکنش های جالبی مطرح شد که جای تامل فراوانی دارد؛ چرا که کارخانه های لبنی و دامداران علیرغم وابستگی به یکدیگر که به نوعی لازم و ملزوم هستند، بر اساس کدورت های دیرینه ای که دارند همچون همیشه یکدیگر را زیر سوال برده اند و هر یک می گویندˈ دیگری دروغ می گوید و این تخلف در حوزه کاری آنها امکانپذیر نیستˈ.

کارخانه لبنی که تخلفش در این زمینه محرز شده اعلام کرد که این تخلف در دامداری صورت گرفته است، اما دامداران به صراحت این موضوع را رد و تصریح کردند: صنایع لبنی دروغ می گویند چرا که آنها هستند که به دلیل فشار مالی از افزودنی در محصولاتشان استفاده می کنند.

در این میان دبیر انجمن صنایع لبنی روز گذشته طی نامه ای به وزیر بهداشت تصریح کرد: وزارت بهداشت به جای ارائه گزارش به رییس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی و مصاحبه مطبوعاتی و تشویش اذهان عمومی با متخلفان استفاده روغن پالم در شیر پرچرب برخورد کند.

اکنون کار به جایی رسیده که شورای شهر تهران هم به موضوع ورود و اعلام کرده این موضوع را که سلامت شهروندان را به صورت جدی تهدید می کند پیگیری می کند و وزارت بهداشت نیز باید در این زمینه مداخله جدی داشته باشد.

به گفته رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ترانس موجود در روغن پالم بسیار بالاست و عوارض متعددی بر سلامت جسمی افراد از جمله بیماری های قلبی و عروقی دارد. بنابر این باید صاحبان صنایع و متولیان از این کار اجتناب کنند و وزارتخانه های بهداشت و جهاد کشاورزی باید با افزایش حیطه نظارتی شان اطمینان لازم را به افکار عمومی بدهند که این موضوع حل و مسئله ای سلامت آن ها را تهدید نمی کند.

البته جای این سوال باقی است که وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید شیر و لبنیات و سازمان دامپزشکی به عنوان تایید کننده سلامت این محصولات که طرح پایش سلامت محصولات مختلف کشاورزی از جمله شیر را انجام داده اند چرا با این مسئله مواجه نشده اند یا در صورت مواجه شدن چرا آن را اعلام نکرده اند. از سوی دیگر در حال حاضر که این گزارش وزیر بهداشت به دستشان رسیده چرا سکوت کرده اند؟!

در این میان سازمان استاندارد هم که مردم به اعتماد آنها این محصولات را مصرف می کنند روزه سکوت گرفته و هیچ توضیحی در این باره ارائه نکرده اند که خود تامل برانگیز است.