کد خبر: ۴۹۳۹۷
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۱۶

سیم‌کارت در ایران 20 ساله شد

روز یکشنبه ۱۹مرداد ماه سیم کارت در کشور 20ساله می شود.

به گزارش ایسنا، 20 سال پیش در چنین روزی (۱۹ مرداد ۱۳۷۳) با واگذاری چهار سیم کارت به کارکنان نهاد ریاست جمهوری، رسماً عرضه سیم کارت تلفن همراه در ایران آغاز شد.

بهره برداری از اولین فاز شبکه تلفن همراه کشور، در مرداد ماه سال ۱۳۷۳ در شهر تهران با ۲۴ ایستگاه رادیویی و با ظرفیت ۹۲۰۰ شماره آغاز شد. به دنبال استقبال مردم، شرکت مخابرات ایران درصدد گسترش پوشش آن از تهران به کل کشور بر آمد.

در ادامه این برنامه هیات وزیران بنا به پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اساسنامه شرکت ارتباطات سیار را با سرمایه ۲۰۰۰میلیارد ریال تصویب کرد و کلیه وظایف امور ارتباطات سیار شرکت مخابرات ایران به شرکت ارتباطات سیارایران واگذار شد.

با جدی شدن خصوصی‌سازی صنعت مخابرات کشور و اهمیت حضور در بازار رقابت تجاری، این شرکت از سال ۱۳۸۶ دارای «نام»، «نشان»، «رنگ» و «شعار» تجاری شد. همچنین در سال ۱۳۸۹ پس از خصوصی شدن شرکت مخابرات ایران، این شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد.

هم اکنون شرکت ارتباطات سیار ایران با حدود 66 میلیون مشترک در ۱239 شهر و بیش از ۷۰هزار کیلومتر از جاده های کشور پوشش دارد. ضریب نفوذ این اپراتور ۷5درصد و ارتباط رومینگ بین الملل آن با ۲۷۱ اپراتور در ۱۱۲ کشور جهان برقرار است. گرچه همراه اول پیشتاز عرضه سیم کارت در کشور بوده است، ولی شبکه خود را تا بهمن سال 1391 مجهز کرد.

هنگامی که در سال ۱۳۷۳، همراه اول عرضه سیم کارت را در کشور آغاز کرد ایران در منطقه پیشتاز بود و در جهان نیز تلفن همراه تکنولوژی نوینی محسوب می شد. نسل سوم تلفن همراه در حالی با تأخیر وارد کشور شده است که برخی کشورها در حال آماده سازی برای راه اندازی نسل پنجم تلفن همراه هستند.

اپراتور اول در ادامه آمادگی خود را اعلام کرده که به محض دریافت مجوز و فرکانس های مورد نیاز از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، امکان برخورداری از مزایای نسل های جدیدتر(نسل ۳ و ۴) را برای مشترکین خود فراهم کند.