کد خبر: ۴۹۷۳۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۳۸۵۶
تعداد نظرات: ۱۹ نظر

ناگفته‌های تکاندهنده از سقوط هواپیمای ایران 140

شهروند نوشت: ماجرای تأسف‌برانگیز سقوط ایران ١٤٠ نشان داد که سرعت اطلاع‌رسانی و اثر نفوذ خبرها در لایه‌های میانی جامعه تا چه حد می‌تواند بالا باشد.

در ادامه این گزارش می خوانید: فاجعه سقوط یکشنبه، دو روز پس از این ماجرا، حجم انبوهی از اخبار و سیلی از مصاحبه‌های مسئولان را در مقابل دیدگاه‌های مخاطبان و جویندگان اخبار قرار داده است. به نظر می‌رسد پس از دو روز، کمتر ناگفته‌ای از ماجرای سقوط هواپیمای ایرانی‌سازی‌شده آنتونوف ١٤٠ باقی مانده باشد، اما بررسی و پیگیری گروه اقتصادی «شهروند» از ناگفته‌های این پرواز نافرجام نشان می‌دهد که جزییات متفاوتی از هواپیما و خلبان به سطح رسانه‌ها نرسیده است.

درباره چگونگی این سقوط و در ادامه گزارش روز دوشنبه (صفحه ٥ شهروند) امروز ناگفته‌هایی از دقایق پایانی این پرواز و وقایع فنی رخ‌داده در پرواز مرگ را مرور خواهیم کرد.

زنگ خطر سقوط از اصفهان

بنابر آنچه دیروز و در گزارش بررسی ایران ١٤٠ گفته شد، پیش از وقوع حادثه و در پرواز پیشین هواپیمای مرگ (که از اصفهان به تهران آمده بود) بخش مهندسی زمینی در بررسی‌هایش متوجه ضعف موتورهای ملخی ایران ١٤٠ شده بوده و اعلام داشته که موتور هواپیما مشکل دارد. براساس گفته‌های کارشناسان هوایی که این روزها بدون نام حاضر به گفت‌وگو هستند، شب قبل از حادثه این هواپیما داستان عجیبی را تجربه کرده است.

به گفته شاهدان ماجرا در اصفهان، بررسی‌ها نشان داده بوده که یکی از موتورها مسأله داشته و موتور دیگر هم در صورت ایجاد مشکل در موتور اول، توان حمل و کشیدن هواپیما را دارا نبوده است. به هر سو این هواپیما به تهران می‌آید و صبح یکشنبه برای پرواز به طبس آماده می‌شود.

چرا خلبان اوکراینی نیامد؟

اما نکته عجیب ناگفته تغییر کادر پروازی در روز حادثه است؛ کادر پرواز اوکراینی و خلبان خارجی هوشمندانه‌تر از ایرانی‌ها عمل کرده و آن‌طور که از لیست خط‌خورده پرواز مشخص است به بهانه بیماری با این هواپیما سفر نکرده است. اما درخواست یکی از پرسنل فنی (اویونیک پروازی) برای جایگزینی در این پرواز بسیار غم‌انگیز است که سرنوشت دو نفر را جابه‌جا کرد؛ این فرد هم همراه کاپیتان ایرانی (کاپیتان ایزدپناه) در لیست جدید وارد شده‌اند که هر دوی آنها در این پرواز کشته می‌شوند.

این جابه‌جایی حتی اعتراض مسئولان نیروی انتظامی را در فرودگاه در پی داشته که پیش از پرواز به فرم تکنیکال (لاگ بوک) اضافه شده‌اند. این اشکال به دلیل تعویض خلبان و خدمه پروازی و لیست خط‌خورده بوده است.

٤ دقیقه هراسناک و حرکت خلاف فرمان خلبان

به هر تقدیر ایران ١٤٠ مرگ، پس از سوار کردن مسافران از شرق به غرب (آزادی - کرج) فرآیند تیک‌آف را عملیاتی می‌کند و پس از ٢ دقیقه موتور سمت راست به اصطلاح پروازی «می‌رود» و از کار می‌افتد. در همین حین هواپیما به سمت چپ خود میل کرده و برج مراقب به خلبان دستور می‌دهد تا از سمت چپ دور بزند (خلاف عقربه‌های ساعت) و از سمت رودخانه کن وارد مهرآباد شود. اما چون هنوز هواپیما فرآیند اوج‌گیری را طی نکرده بوده و ارتفاع کمی داشته، فرمان صادره را کامل اجرا نمی‌کند و به عکس حرکت می‌کند.

خلبان ایزدپناه که در صورت پیاده‌سازی دستورات برج مراقبت احتمال می‌داده به ارتفاع لازم نرسد و متعاقبا با ساختمان‌های مسکونی تهرانسر برخورد کند، ترجیح می‌د‌هد تا از سمت راست دور بگیرد تا بتواند روی اتوبان بنشیند. او در این لحظات با برج مراقبت ارتباط داشته، نوک هواپیما را بالا می‌کشد تا به میزان اوج‌گیری لازم برسد.

او در نظر داشته است تا با قدرت پیشرانه موتور باقی‌مانده و کمک قدرت باد، هواپیما را مانند کایت هدایت کند و به زمین برساند. او تمامی این برنامه‌ها را پیاده‌سازی کرده اما افسوس که قدرت تک‌موتور این هواپیما اجازه ادامه این روند را به او نداد و هواپیمایش با کابل فشار قوی برق برخورد کرد و به جدا شدن دم هواپیما و انفجار باک منتهی شد.

خلبان جنگی و طعم ایثار

خلبان پرواز روز یکشنبه هواپیمای ایران ١٤٠ هسا از بازنشسته‌های نیروی هوایی ارتش کشورمان و از قهرمانان روزهای جنگ بوده است. با وجود ٦ دهه زندگی، ٤ دهه تجربه خلبانی را در کارنامه‌اش داشته است. بدون‌شک او در بعد عملیاتی در زمره متخصصان بوده و اگر دستور برج مراقبت را اجرا کرده بود حتما سقوط روی ساختمان‌های مسکونی انجام می‌شد. بی‌شک خلبان ایزدپناه در صورت عدم برخورد با کابل فشار قوی، در انتهای خیابان شیشه مینا فرو می‌آمد و در صورتی که دم هواپیما کنده می‌شد سکان عمودی و افقی به کل بر هم می‌خورد و توان هدایت از دستان او خارج می‌شد. درحالی‌که باید گفت در زمان پایین آمدن، بال هواپیما کنده شده و با بال و دماغ روی زمین برخورد می‌کند، که این نیز موجب آتش‌سوزی گسترده این هواپیما بوده است. ذکر این نکته نیز ضروری است که چون زمان زیادی از آغاز پرواز نگذشته بوده، بنزین زیادی در بال‌های هواپیما ذخیره بوده است و به دلیل ‌درصد قابلیت اشتعال بالای این نوع بنزین انفجار و حجم آتش‌سوزی بیشتر از آنچه می‌بایست، بوده است.

به گفته کارشناسان، خلبان ایزدپناه بهترین و انسانی‌ترین عکس‌العمل را از خود نشان داده است. افزون بر این خلبان زمانی که دیده است کاری از او ساخته نیست، به سمتی که خلوت‌تر از دیگر نواحی بوده است رفته و تنها موجب زخمی شدن چند نفر اطراف کارخانه شیشه‌سازی شده است که این موضوع نیز خیلی رسانه‌ای نشده است.

ناسازگاری موتور هواپیما با آب و هوای ایران

در تحلیل وقایع این پرواز هم، یکی از کارشناسان هوا و فضا که وی نیز نخواست نامش فاش شود به «شهروند» گفت: احتمال این‌که درجه حرارت بالای روز گذشته فرودگاه مهرآباد در نامناسب بودن عملکرد موتور هواپیما نقش داشته باشد ممکن است و می‌توان فرض کرد که هواپیما بعد از حرکت اولیه که به اصطلاح تیک‌آف ران گفته می‌شود موتور بعد از حرکت هواپیما جاخالی داده و هواپیما را دچار سانحه کرده است.

وی در ادامه افزود در تیک‌آف دو سرعت داریم. بعد از چند ثانیه از شروع حرکت سرعت «ری ١» شروع شده و پس از آن‌که کمک‌خلبان سرعت هواپیما را به مرحله مجاز برای پرواز دانست به خلبان اعلام « ری ٢ » کرده که در این زمان هندلینگ برای خلبان محرز و اقدام به بلند کردن و پرواز هواپیما می‌کند. با توجه به باند ٤‌ هزار فوتی مهرآباد می‌توان گفت این هواپیما باید در فاصله‌ای جلو‌تر اقدام به تیک‌آف می‌کرده که ظاهرا به دلیل ایراد موتور این امکان برای خلبان فراهم نشده است.

این کارشناس صنایع هوا و فضا ناسازگار بودن این هواپیما با شرایط آب و هوای کشورمان را مطرح کرده و یادآور می‌شود: این هواپیما برای پرواز‌های منطقه‌ای طراحی شده و احتمالا به این دلیل ایران‌ایر از پذیرفتن آنتونوف ١٤٠ در خطوط خود امتناع کرده است.

موتور هلی‌کوپتر با ظرفیت حداکثر ٤٠نفر مسافر

وی همچنین به نوع موتور این هواپیما اشاره کرده و تصریح می‌کند: طراحی اولیه موتور این هواپیما برای هلی‌کوپتر بوده است اما در اوکراین با ایجاد تغییراتی آن را برای پرواز هواپیما تغییر داده‌اند اما نکته مهم این است که این موتور برای پرواز ٥٠ نفر ظرفیت نداشته و تعداد مسافر در آنتونوف ١٤٠ باید بین ٣٥ تا ٤٠ نفر باشد درحالی‌که این هواپیما با ٥٠ نفر مسافر اقدام به پرواز کرده است. اگر وزن ١٠ تا ١٥ نفر اضافه مسافر هواپیما همراه با بار را به‌طور متوسط ١٠٠ کیلو فرض کنیم این هواپیما بین یک تا یک و نیم تن اضافه‌بار داشته که شاید از دلایل بروز مشکل برای موتور بوده است.

عاقبت 12 فروند ایران 140 داخلی‌سازی شده هیچ هواپیمایی برای پرواز نیست!

پس از آن‌که رئیس‌جمهوری در نامه به وزیر راه و شهرسازی خواستار توقف پرواز بازمانده‌های نسل ایران ١٤٠ در ناوگان هوایی کشورمان شد، بر آن شدیم تا در این مورد از منابع خبری‌مان بیشتر بپرسیم که هواپیمایی سپاهان (ایرلاین هواپیماسازی ایران) چند فروند هواپیمای فعال دارد؟

بررسی این موضوع نشان می‌دهد هسا یا همان هواپیماسازی ایران ١٢ فروند از ایران ١٤٠‌ها را ساخته است که از این تعداد، تا امروز ٢ فروندش سقوط کرده‌اند. هسا ٢ فروند از این نوع هواپیما را هم به ناجا فروخته است که این دو فروند در امر باربری در این ارگان انتظامی به کار گرفته شد (یعنی همان کاربرد اصلی این هواپیما). ٣ فروند دیگر هم از سوی سازمان هواپیمایی کشوری منع پرواز دارند و مجوز پروازی ندارند.

حال مانده ٥ فروند از ایران ١٤٠‌ها که یک فروند آن برای تعمیر به اوکراین فرستاده شده و ٤ فروند دیگر به دلیل نبود قطعه زمین گیر شده است.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
انتشار یافته: ۱۹
مهمان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
1
271
یعنی، این بندگان خدایی که سوار این هواپیما می شده اند مظلوم ترین مسافران صنعت هواپیمایی کشور بوده اند ، اگر نگوییم که بد شانسترین هم بوده اند...
پاسخ ها
حامد
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
معذرت میخوام ولی اشتباه کردن سوار شدن. مثلا اگه کسی به شما بگه سوار پراید شو بزن به وانت این کارو میکنی، هرچی که ساختن دلیل نمیشه بپری توش حالا ماشین رو زمینه هواپیما دیگه نه...
آقای منصف
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
2
247
بابا اگه هواپیما ندارید مجبور نیستید مردم رو بسوزونید صادقانه بهشون بگید با اتوبوس تشریف ببرند . آخه تا کی ؟
شهروند طبسی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
1
254
ای وای . خدا بیامرزد خلبان ایزد پناه را . حدود 2 سال پیش در نمازخانه فرودگاه طبس با ایشان در مورد همین هواپیما که به مشکل برخورده و تأخیر پرواز داشت صحبت کردم و دلیل آن را از ایشان خواستم . ایشان عنوان می کردند که قبلا خلبان شکاری بوده اند و چنان از رشادت های نیرو هوایی در جنگ ، محکم صحبت می کردند که شیفته اخلاقشان شدم . اطلاعات خوبی دادند و ضمنا عنوان کردند که این پرنده وضعیتی شبیه فالکون دارد . این دیالوگ درست زمانی بود که هواپیما بخاطر مشکلی روی باند طبس با تأخیر مواجه شده بود . با این حساب مشارالیه دین خود را ادا کرده و بخاطر کمتر شدن تلفات انسانی گردش به راست را انجام داده بودند . این یعنی ایثاری که تمام رزمندگان ما در طول جنگ داشتند . خدا ایشان را رحمت کند . با این حال تا کی بایستی بخاطر بی کفایتی عده که توهم بی تأثیری تحریمها و خودکفایی در صنعت هوایی به هر بهایی را در سر می پروراندند ، شاهد از دست رفتن نیروهای انسانی با کفایت و مردم بیگناه باشیم . از طرفی مهندس شکیبی را که پدر توسعه نوین طبس میدانم نیز در این فاجعه از دست دادیم . تاریخ دادگاه و قاضی خوبی برای این حوادث بوده و خواهد بود .
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
منظورتون از متوهم دلواپسه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
19
4
خدا رحمتشان کنه عمر که تمومه یه چیزی سبب میشه
ناشناس
|
-
|
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
20
0
شاید ایشان اگر همان دستور برج مراقبت را اجرا میکرد دم هاپیما به کابل برخورد نمی کرد و شاید می توانست هواپیما را روی زمین بنشاند
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
23
0
خیلی ازین مطالبی که اینجا نوشتین بی پایه و اساس و غیر علمی بود!
س.م
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
19
1
خدا رحمت کند همه رفتگان را.
این طبس کلاً با هواپیما مشکل داره. خودی و غیر خودی هم ندارد.
البته درسته که این اتفاق واقعاً یک فاجعهء بزرگ برای ماست و جاداشته که یک عزایی اعلام کنند ولی در نهایت عمر انسانها بدست خدا رقم خورده آن پرسنل فنی که خود اصرار به رفتن با این پرواز کرده و رفته و کشته شده؛ بطور واضح این حقیقت را نشان می دهد که عمرش به دنیا نبوده.
انالله و انا الیه راجعون
اآرش
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
0
42
هواپيماي ايران ١٤٠، اتوبوس اسكانيا، پرايد، بنزين آلوده، هواي آلوده، آب آلوده، ماهي فاضلابي، پارازيت و ... چقدر جون ما ايرانيها بي ارزش شده... چرا؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
0
14
فقط افسوس.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
0
17
خداوند همه عزیزان از دست رفته این حادثه غم انگیز را بیامرزد و به بازماندگان آنها صبر عنایت فرماید.
حامد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
5
0
مگه شماها متخصص پرواز هستین که از جهت چرخش خلبان دفاع میکنید، از کجا میدونید که نیروی تراست تنها موتور ملخی باقیمانده هواپیما در کدام جهت نیروی بیشتری رو تامین میکرده؟
ناشناس
|
-
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
1
25
روان این کهنه سرباز دلیر شاد ویادش گرامی باد
پاسخ ها
پارسا
| - |
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
اشتباهی منفی دادم روحش شاد
هوشنگ
|
RUSSIAN FEDERATION
|
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
0
17
لیاقت این خلبان شهادت بود و چون در جنگ به شهادت نرسید، در حین ماموریت به این درجه نائل شد. خدا بیامرزدش که با شهادتش موجب کاهش تلفات انسانهای بیگناه دیگری گردید. آمین!!
داتیس
|
RUSSIAN FEDERATION
|
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
0
11
این حادثه دومین بار نبوده و اگر به پیشینه این هواپیما رجوع کنید می بینید بیش از 4 فروند از این هواپیما قبلا دچار سانحه شده که اولین آن در زمان هواپیمایی سفیران دناتا بود و غم انگیز ترین آن در سال 86 در خود هسا بود که پس از تصمیم گیری کنارگذاردن توپولف بواسطه سقوط هواپیمای کاسپین در قزوین گرفته شد ، و ایران ایر تور مجاب شد تا ناوگان خود را که تمام تپولف بود تغییر دهد و به اجبار می بایست از این هواپیما استفاده کند که 12 نفر از خلبانان بازنشسته نیروی هوایی ارتش را برای آموزش پرواز با این هواپیما به هسا فرستاد که متاسفانه این 12 نفر همراه با استاد خلبان این هواپیما در خود هسا همانند همین سقوط اخیر ، سقوط کردند و به رحمت خدا رفتند و ایر تور نیز از هیچ گونه عکس العملی نشان نداد .
با از بین رفتن هواپیمای فلایت چک سازمان هواپیمایی کشوری و استفاده از هواپیمای چکر پاکستانی قطعا خطرات دیگری برای هواپیمایی ایران دور از انتضار نیست ، و متاسفانه در سالهای اخیر انتخاب شایسته ای برای این سازمان صورت نپذیرفته و با این انتصابات امیدی بر بهبود اوضاع نیست .
شهروند طبس
|
-
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
0
11
هموطنان گرامي صحبت كردن درباره اين موضوع از دور بسيار راحت است ولي شما نبوديد خانواده هاي داغدار اين حادثه را كه بعضي از آنها چند نفر همزمان را از دست داده اند ببينيد! فقط جاي تاسف است كه اين نوع هواپيما از قبل هم مشكل داشت حتي در پرواز قبل از طبس ولي باز هم توجهي نشده و دوباره پرواز انجام شده !!!!!!!!
واقعا به مسئولان چه بايد گفت؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
0
9
من جنازه هاشون رو از نزديك ديدم و كابوس هرشب منه
به خدا سخت ترين نوع مرگ هست
اگ دقت كنيد بعضي هاشون حالت نشستن سوختن
مادر در حالي كه بچه در بقل داشت سوخته
و خيلي از اين حرفا بدتر