کد خبر: ۵۰۰۷۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۳۳۵
گزارش فیگارو از دریافت مدال فیدلز توسط مریم میرزاخانی،

این بانوی نابغه ایرانی توانایی خارق‌العاده‌ای در ارتباط دادن بخش‌های نامربوط ریاضی دارد

روزنامه فیگارو، امروز در گزارشی از برندگان جایزه "فیلدز" نوشته و همچنین به زندگی مریم میرزاخانی پرداخته است.
روزنامه فیگارو، امروز در گزارشی از برندگان جایزه "فیلدز" نوشته و همچنین به زندگی مریم میرزاخانی پرداخته است.

به گزارش «تیک»، در این گزارش آمده: در کودکی هرچه به دستش می‌رسید را می‌خواند و دوست داشت نویسنده شود و ریاضیات اصلاً برایش جذاب نبود. خودش می‌گوید که در دوره دبیرستان یادداشت‌ها و نوشته‌هایی هم برای تمرین نویسندگی داشته است، اما علاقه به حل معادلات پیچیده در دبیرستان او را چنان مشغول کرد که رؤیای نوشتن را کنار گذاشت و جای کلمات را با اعداد عوض کرد.

در ادامه می‌خوانیم: این زن ایرانی در 37 سالگی نام خود را به عنوان نخستین زن برگزیده جایزه ریاضیات "فیلدز"، در تاریخ ثبت کرد. این برنده جوان خوشحالی خود را با این جملات ابراز کرد: من خوشحال خواهم بود اگر این جایزه بتواند دیگر زنان ریاضیدان را هم به تلاش بیشتر ترغیب کند؛ من مطمئن هستم که زنان بسیار دیگری هستند که در سال‌های آینده چنین افتخاری را کسب خواهند کرد.

در بخش دیگری از این گزارش با عنوان «خلاقیت ویژه» می‌خوانیم: این استاد دانشگاه "استنفورد" در کالیفرنیا، کودکی و نوجوانی خود را در تهران گذرانده است. دوره دبیرستان را در مدرسه ویژه دانش‌آموزان تیزهوش(فرزانگان) گذراند و در هفده سالگی اولین نوجوان ایرانی بود که توانست مدال طلای المپیاد جهانی ریاضیات را از بین بهترین دانش‌آموزان برگزیده جهان کسب کند.

مریم میرزاخانی تحصیلات دانشگاهی خود را در ایران و در دانشگاه صنعتی شریف آغاز کرد و بعد برای گذراندن دانشنامه دکترای خود به آمریکا مهاجرت کرد. آنجا او دکترایش را زیرنظر یکی از استادان ریاضی که او هم از برندگان جایزه "فیلدز" بود گذراند.

تحقیقات او از سوی استادان دانشگاه "پرینستون" که در آنجا تحصیل می‌کرد، عنوان خلاقیت ویژه گرفت و به گفته استادانش، توانایی خارق‌العاده‌ای در ارتباط دادن بخش‌های نامربوط ریاضی دارد.

 در پایان آمده: این گذشته و این توانایی‌ها این زن جوان ایرانی را به کسب معتبرترین جایزه ریاضی جهان موفق کرد.