کد خبر: ۵۰۰۸۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۸۰۹

مطهری: نگذاشتند صدای موسوی علیه شعار «نه غزه، نه لبنان» به جایی برسد/ اگر اسراییل نبود آمریکا با فناوری هسته ای ما کاری نداشت

نماینده مردم تهران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که سه اصل حکمت، عزت و مصلحت بر سیاست خارجه ما حاکم است. کدام یک از این اصول به ما می گوید که باید از غزه حمایت کنیم، تصریح کرد: هم عزت هم مصلحت و هم هم حکمت اقتضا می کند که ما از فلسطینی ها حمایت کنیم.

نماینده مردم تهران گفت: امروز فلسطینیان به نیابت از ما در فلسطین می جنگند و حمایت ما از فلسطینیان نه فقط به سبب نگاه دینی بلکه به سبب منافع ملی نیز هست.

به گزارش «تیک»، علی مطهری عصر پنجشنبه در جمع مردم در نمایشگاه «غزه؛ تنهای پیروز» با تأکید بر این که نباید مسلمانان نسبت به تجاوزی که به هر گوشه از امت اسلامی می شود، بی تفاوت باشند، اظهار داشت: مرزهای جغرافیایی قراردادی است و در واقع وقتی به یک کشور اسلامی حمله می شود، گویی به جمهوری اسلامی ایران حمله شده است.

وی در اشاره به نگاه سید جمال الدین اسدآبادی در این باره گفت: سید جمال الدین اسدآبادی معتقد است در اسلام ما هیچ مرزی جز مرز مکتبی نداریم و هر جا اسلام هست، وطن ماست.

به نوشته ی ایسنا، نماینده مردم تهران با بیان این که مسئله فلسطین این روزها در غزه به اوج خود رسیده است، بیان داشت: مسئله فلسطین یک امر دینی در حوزه امر به معروف و نهی از منکر است و گذشته از جنبه اسلامی آن، اسراییلی‌ها معتقدند که این سرزمین متعلق به ماست و دلیلشان این است که سه هزار سال پیش حضرت داوود و حضرت سلیمان در این جا زندگی می کردند و این در حالی است که پس از آن دوره، دیگر یهودی ها در آن جا زندگی نکرده اند و حتی وقتی مسلمانان فلسطبن را فتح کردند، فلسطین در دست مسیحیان بود و یکی از بندهای توافقات آن ها با مسلمانان این بود که این سرزمین را به دست یهودیان ندهید.

مطهری در اشاره به توطئه غرب برای تجزیه کشورهای اسلامی گفت: غربی ها عرب ها را تشویق کردند که بیایید امپراطوری عثمانی را از بین ببرید تا امپراطوری عربی را به راه بیاندازید اما پس از آن که امپراطوری عثمانی از بین رفت، سرزمین اسلامی را تکه تکه کردند و برای برخی از آن ها قیم تعیین کردند و استقلال مردم آن جا را از آن ها گرفتند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این که فلسطین در این توطئه مستعمره انگلیس شد، افزود: انگلیسی ها و اروپاییان فلسطین را به یهودیان دادند و بن گورین، اولین رییس جمهور اسراییل موجودیت این کشور را اعلام کرد و جامعه بین المللی اسراییل را به عنوان یک کشور بدون مرز پذیرفت و ده دقیقه پس از اعلام موجودیت بن گورین، آمریکا این کشور را به رسمیت پذیرفت.

وی افزود: نتانیاهو گفته است ما سرزمینی نداشتیم و چون نداشتیم به فلسطین آمدند و این حرف یعنی خودشان قبول دارند که سرزمینی نداشتند.

مطهری با بیان این که این ها به فلسطین قناعت ندارند، گفت: این ها اگر از عهده اشغال کامل فلسطین برامدند به سراغ بقیه قسمت های خاورمیانه خواهند رفت و برنامه ای با عنوان از نیل تا فرات دارند و این ها حتی ممکن است چشم به بخش هایی از ایران داشته باشند، همچنان که ادعای خیبر در عربستان را نیز دارند.

نماینده مردم تهران با اشارره به این که امروز یهودیان آمریکا، اروپا، روسیه و حتی یهودیان ایران کمک های بسیاری به اسراییل می کنند، تصریح کرد: آن ها شاید دارند با این کار وظایف دینی خود را انجام می دهند ما نیز باید وظایف دینی خود را انجام دهیم.

وی وضعیت خاورمیانه امروز را وضعیت بسیار حساسی دانست و افزود: همه این ها ریشه در وجود اسراییل در خاورمیانه دارد و این که این ها گروه هایی مانند القاعده، طالبان و داعش درست می کنند و ارتش های مختلف کشورهای منطقه را به شکل ها و شیوه های مختلف مشغول کرده اند برای این است که اسراییل بتواند ادامه حیات داشته باشد.

مطهری با بیان این که خصومت و دعوای بین افراطیون شیعی و سنی عامل اختلاف و درگیری درونی و ادامه حیات اسراییل است، ابراز داشت: امروز فلسطینیان به نیابت از ما در فلسطین می جنگند و حمایت ما از فلسطینیان نه فقط به سبب نگاه دینی بلکه به سبب منافع ملی نیز هست.

وی افزود: اگر آن‌ها نباشد اسراییل تا پشت مرزهای ما خواهد آمد؛ بنابراین مسئله فلسطین را می توانیم مسئله ملی بدانیم و توجه داشته باشیم که منافع ملی ما نیز در خطر است.

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به این سوال که راه حل مسئله فلسطین چیست و آیا آزادسازی قدس تنها یک شعار است؟ و به صورت عملاتی این شعار چگونه محقق می شود و شرایط آن چگونه است؟ گفت: راه حل آزادی فلسطین وحدت اسلامی است و همه کشورهای اسلامی اعم از عرب، ترک، لر، فارس، اروپایی و آفریقایی مسئولیت داریم.

وی با بیان این که طبیعی است که کشورهای هم مرز و نزدیک به فلسطین مسئولیت بیشتری دارند، افزود: باید برای وحدت مسلمانان بیشتر بکوشیم و جنگ های بیجایی که در سوریه، عراق و فلسطین به وجود آمده باید از بین برود.

علی مطهری درباره مسلح کردن مردم فلسطین گفت: ما باید فلسطینی ها را تقویت کنیم تا خودشان با دست خودشان بتوانند در حد خود از خودشان دفاع کنند و صرفاً متکی به کشورهای دیگر نباشند و نباید این طور باشد که دست خودشان خالی باشد و منتظر اقدامات ارتش دیگر کشورها نباشند.

وی با بیان این که ارتش های کشورهای اسلامی نیز در برابر دفاع از فلسطین مسئول هستند، افزود: تاسیس یک ارتش اسلامی هم کار بسیار خوبی است تا همان طور که غربی ها یک ارتش متحدی به نام ناتو دارند، مسلمانان نیز یک ارتش مشترک برای دفاع از مرزهای اسلامی داشته باشند اما متاسفانه تفرقه هایی که بین کشورهای اسلامی وجود دارد این امکان را به ما نمی دهد ولی باید تلاش کرد و سازمان کنفرانس اسلامی باید خیلی بیشتر از این ها فعال شود.

نماینده مردم تهران با اشاره به این که همان طور که غزه تا حدودی مسلح شده و می تواند از خود دفاع کند، کرانه باختری نیز باید مسلح شود تا بتوانند از خود دفاع کنند، تصریح کرد: اسراییل تنها در برابر زور تسلیم می شود و هیچ منطقی غیر از زور ندارد و لذا اصرار اسراییل بر این است که غزه باید خلع سلاح شود و غربی ها نیز از آن حمایت می کنند و این مسئله نشان می دهد که فلسطینی ها باید مسلح شوند و از خود ارتش داشته باشند.

مطهری با تأکید بر این که کمک های ما ه فلسطینیان باید علنی باشد، بیان داشت: اسراییل و حامیانش در عرصه های بین الملل طوری نشان داده اند که این ها تروریست هستند و هر کس به این ها کمک کند دارد به تروریست ها کمک می کنند. بنابراین ما باید همان طور که غربی ها به صورت علنی کمک نظامی و غیر نظامی به اسراییل دارند، ما نیز به صورت علنی به فلسطین کمک کنیم.

نماینده مردم تهران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که سه اصل حکمت، عزت و مصلحت بر سیاست خارجه ما حاکم است. کدام یک از این اصول به ما می گوید که باید از غزه حمایت کنیم، تصریح کرد: هم عزت هم مصلحت و هم هم حکمت اقتضا می کند که ما از فلسطینی ها حمایت کنیم.

وی افزود: گذشته از جنبه اسلامی که هر مسلمانی وظیفه دارد از سایر مسلمان ها حمایت کند، از جنبه منافع ملی هم وظیفه داریم از فلسطین حمایت کنیم زیرا این تصور که اسراییل به فلسطین قناعت کند، تصور غلط و باطلی است و آن ها ادعا و برنامه دارند از نیل تا فرات را بگیرند. همچنین انسانیت حکم می کند ما از فلسطینیان حمایت کنیم.

مطهری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چرا مقاومت آتش بس بدون رفع حصر از غزه را نمی پذیرد و این مقاومت چه درسی برای سایر مسلمانان دارد، با بیان این که جنگ غزه و قربانیان فلسطین همه بر اساس یک هدف بود، گفت: این ها سال هاست که در محاصره اند درر حالی که از 7 گذرگاهی که دارند، یک گذرگاه به مصر باز می شود و 6 گذرگاه دیگر به اسراییل باز می شود.

وی با بیان این که غزه یک نوار باریکی است که در محاصره است و دچار مرگ تدریجی هستند، افزود: این مردم می گویند اگر قرار است بعد از دادن هزاران شهید همچنان در محاصره قرار بگیریم، این خون دادن ها بی حاصل بوده است. بنابراین مقاومت قبول نمی کند که پس از این همه مقاومت و شهید دادن، به روز اول باز گردند.

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: امروز دنیا از مقاومت در فلسطین حمایت می کند لذا فرصت خوبی است که فلسطینی ها زیر بار آتش بس با شرایط غیر عادلانه اسراییل نروند.

مطهری در پاسخ به سوالی درباره نقش آمریکا در جنگ غزه و این که چرا ما همچنان آمریکا را دشمن اصلی می دانیم،  گفت: آمریکا دشمن اصلی است زیرا بزرگترین حامی اسراییل است و اسراییل نیز در آمریکا نفوذ زیادی دارد و به یک معنی اسراییل و آمریکا را یکی می دانیم و نفوذ اسراییلی ها در آمریکا و حمایت همه جانبه آمریکا از اسراییل نیز روشن است.

وی افزود: مسئله اصلی ما با آمریکا همین اسراییل است و اگر اسراییل نبود با فناوری هسته ای ما نیز کاری نداشتند.

نمیانده مردم تهران با اشاره به این که امروز پاکستان و هند بمب اتمی دارند ولی با این ها کاری ندارند، کمک های رسمی مالی اخیر آمریکا به اسراییل را برای تقویت گنبد آهنین اسراییل نشانه یکی بودن آمریکا و اسراییل دانست و تصریح کرد: اگر فردا بگوییم که ما طرح صلح شما را قبول داریم و دیگر از فلسطینیان حمایت نمی کنیم تحریم ها برداشته می شود و دیگر کاری به ما نخواهند داشت.

وی در پاسخ به سوال فردی مبنی بر این که چرا ایران درباره ارمنستان که با مهاجرت ساختگی ارمنی ها به یک کشور شیعه نشین اعلام موجودیت کرد مانند مسئله اسراییل برخورد نمی کند، گفت: من هم نسبت به موضع ایران در مورد مسئله قره باغ که بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان درگیری داشتند انتقاد دارم. ایران در آن جنگ به آذربایجان نیز کمک هایی کرد اما از ارمنستان حمایت کرد و مردم آذربایجان هم ناراحت شدند.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: یک فکر پان ترکیسم در آذرایجان شوروی وجود دارد و یک نگرانی از این بابت در دو طرف وجود دارد شاید عامل اصلی این بوده است.

مطهری درباره نوع تشکیل ارمنستان گفت:  ارمنستان بعد از انحلال شوروی به وجود آمد و نوع تشکیل ارمنستان و اسراییل یکی نیست.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که برخی از کسانی که امروز از فلسطین و غزه دفاع می کنند، در فتنه 88 از فتنه گران حمایت کردند این دو چگونه با هم جمع می شود، بیان داشت: در حوادث بعد از انتخابات 88 این طور نبود که همه معترضان کسانی بودند که شعار نه غزه نه لبنان را بدهند و این ها نظام، اصل ولایت فقیه و قانون اساسی را قبول داشتند و تنها به شیوه برگزاری انتخابات اعتراض داشتند.

نبه گزارش ایسنا، ماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: اگر عده ای آن جا شعار نه غزه نه لبنان دادند به این معنی نیست که همه آن ها یا رهبران آن ها این شعارها را قبول داشتند و آقای موسوی هم درباره این شعار بیانیه داد اما نگذاشتند صدایش به جایی برسد.