کد خبر: ۵۰۵۱۸
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۸۳

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری : سینما باید خودش پول خودش را دربیاورد

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری طی نشستی که در خانه سینما با اهالی صنوف سینمایی برگزار شد،گفت: از امکاناتی که ما در اختیار شما می گذاریم استفاده کنید تا چرخه تجارت و اقتصاد در سینما رشد کند.
 به گزارش  ایرنا، نشست تخصصی با عنوان هنر، صنعت، رسانه، سینما با دانش و فناوری عصر دوشنبه در تالار سیف الله داد خانه سینما برگزار شد.

در این نشست دکتر ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه یکی از اولویت های اصلی دولت اقتصاد دانش بنیان است گفت: مفاهیمی در کشور ما وجود دارد که بسیاری از نخبگان در عرصه های مختلف با آن بیگانه هستند و ما باید ساختارهای ذهنی مان را نسبت به این مفاهم تغییر دهیم تا این مفاهیم را جا بیندازیم که یکی از این مفاهیم اقتصاد دانش بنیان است.

به گفته دکتر ستاری اگر اصناف در عرصه سینما به مفهوم اقتصاد دانش بنیان آگاهی داشته باشند بسیاری از مشکلات اقتصادی و تجاری این عرصه حل می شود و البته اشراف و آگاهی نسبت به اقتصاد دانش بنیان احتیاج به کارهای عمیق و گسترده فرهنگی دارد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه ما امروز با پدیده ای به نام نفرین منابع در کشورهایی که دارای منابع زیرزمینی هستند مواجهیم گفت:تا زمانی که چشم و دهان سینما به اقتصاد و پول نفت و منابع دولتی باشد نمی تواند روی پای خود بایستد چرا که ساختار اقتصاد نفتی احتیاج به نخبه و علم و فناوری و تولید ندارد چرا که پایه اقتصاد نفتی زیر زمین است و به انسان و دانش به عنوان سرمایه نگاه نمی کند.

رییس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اینکه تغییر مفاهیم در کشور احتیاج به اصلاح فرهنگی زیادی دارد خاطر نشان کرد: ارتباط دانشگاه و صنعت فقط از محل نهادهای واسط که همان شرکت های دانش بنیان هستند ایجاد می شود و اصناف سینمایی هم باید به سمت ایجاد شرکت های واسط میان خودشان باشند.

دکتر ستاری تصریح کرد: ما امروز مجبوریم در حوزه فیلم های مستند علمی و رسانه های حوزه علم و فناوری دست به توسعه بزنیم و عدم اطلاع حوزه سینما نسبت به پیشرفت های علمی کشور باید مرتفع شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با بیان اینکه این معاونت هیچ پولی در اختیار کسی نمی گذارد گفت: ما نه قرار است به شما پولی بدهیم و نه به جای شما فکر کنیم بلکه شما باید خودتان برای خودتان فکر کنید و از امکاناتی که ما در اختیار شما می گذاریم برای تجاری سازی و تقویت اقتصاد سینما استفاده کنید.

** دولت یازدهم گرایش مثبتی نسبت به جامعه اصناف داشته است

در بخش دیگری از این نشست محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما با بیان اینکه از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم گرایش مثبتی نسبت به فعالیت جامعه اصناف ایجاد شده گفت: ما این گرایش مثبت را به فال نیک می گیریم چرا که دولت اشتیاق و آمادگی زیادی برای تشریک مساعی با اصناف نشان داده است.پدیده ای که به گفته او سال های پیش اصناف از آن محروم بودند.

به گفته عسگرپور سینما تا به حال از علم اقتصاد و تجارت و صنعتی سازی به دور بوده و به دلیل شرایطی که دچار آن شده نتوانسته با مقوله علم و فناوری آشنا شود.

مدیرعامل خانه سینما خاطرنشان کرد: به نظر ما سینما می تواند ظرف مناسبی برای پرداخت موضوعات علمی در کشور باشد.

** حجت الله ایوبی:سینما بدون صنعت دیگر قادر به ادامه حیات نیست

حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه سینما بدون صنعت دیگر قادر به ادامه حیات نیست گفت: رابطه میان فناوری و سینما بحث فانتزی و لوکس نیست و یک ضرورت است و جلسه امروز بسیار برای ما مهم است.

وی تاکید کرد: امروز باید از نگاه مثبتی که در سینما وجود دارد بهره برداری کنیم.

وی خطاب به دکتر ستاری معاون رییس جمهور گفت:حضور شما در جمع سینماگران را مبارک می دانیم و بنده این نوید را می دهم که سینما در بخش خصوصی با عشق و علاقه و کوششی که صنوف سینمایی دارند روزآمدتر شده و روی پای خود بایستد.

در بخش دیگری از این نشست رییس ستاد توسعه و فناوری های نرم با بیان اینکه معاونت علمی فناوری رییس جمهور 13 ستاد دارد که 12 ستاد آن در علوم پایه و مهندسی است و یکی از آنها درباره مفهوم فعالیت های نرم و هویت ساز فعالیت می کند گفت: کره جنوبی از کشورهایی است که از طریق ساخت تولیدات به شکل فناوری در صنایع فرهنگی بسیار پیشرفت داشته و توانسته از این طریق فرهنگ خود را به جهان عرضه کند.

وی از تفاهم نامه منعقده میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ایجاد شرکت های دانش بنیان و استفاده از منابع انسانی سخن گفت و از خدمات و حمایت های این ستاد توضیحاتی ارائه داد.

دکتر شیخ زین الدین معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری نیز با بیان اینکه الحمدالله کلید خانه سینما در جیب شماست گفت: ان شاءالله شاهد اتفاقات خوبی در زمینه تقویت تجارت و صنعت در سینما باشیم.

وی از ضرورت ایجاد اقتصاد دانش بنیان در سینما سخن گفت: و تاکید کرد اگر بر منابع روی زمین یعنی مغز و خلاقیت و تفکر انسان ها کار نکنیم شاهد پیشرفت تجاری و صنعتی نخواهیم بود.

شیخ زین الدین با بیان اینکه در حوزه علم و فناوری به شدت محتاج فکر اصناف سینمایی هستیم تا نیازها از طریق خود سینماگران در داخل کشور تامین شود.