کد خبر: ۵۰۵۲۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۸۶

ورود به برنامه موشکی جزو خطوط قرمز ایران است

نماینده ایران در آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه برخی خواسته‌های نامعقول آژانس هیچگاه از سوی ایران پذیرفتنی نیست، آژانس این را بداند که ورود به برنامه موشکی و صنایع دفاعی ایران جزو خط قرمز ما و در چارچوب منافع ملی است.
نماینده ایران در آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه برخی خواسته‌های نامعقول آژانس هیچگاه از سوی ایران پذیرفتنی نیست، آژانس این را بداند که ورود به برنامه موشکی و صنایع دفاعی ایران جزو خط قرمز ما و در چارچوب منافع ملی است.

به گزارش فارس، رضا نجفی نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در  مایش ملی واکاوی روند پیشبرد سیاست هسته‌ای در دولت یازدهم امروز (دوشنبه) در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با بیان اینکه دولت یازدهم در ریل سیاست‌هایش در رابطه با تعامل در صحنه بین‌المللی به دنبال سیاست مبتنی بر تعامل سازنده است، گفت: در حوزه مذاکرات 1+5 این تعامل به صورت گسترده شروع و منجر به مذاکرات ژنو شد.

وی اظهار داشت:‌ جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی در آن مقطع اختلافات اساسی در امر مدالیته خصوصاً در صنعت ساختاری داشت ولی با مذاکرات صورت گرفته با 1+5 موضوع جدی‌تر و فضا به سمت تعاملات بیشتر سوق پیدا کرد و با اقدام ابتکاری ایران و عدم کنار گذاشتن مواضع اصولی‌مان مذاکره با آژانس ادامه پیدا کرد.

نجفی افزود: با توجه به بن‌بست خوردن مذاکره با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بحث مدالیته درباره موارد و موضوعات به صورت چارچوبی و عملی ادامه پیدا کرد که در بیستم آبان سال گذشته و در سفر آمانو به تهران این چارچوب تحت عنوان برنامه کار امضا شد که مواردی مانند ورود به عناصری که در گذشته مطرح نشده و اقدامات قدم به قدم بخشی از آن بود که در 6 بند این برنامه کار گنجانده شده بود.

نماینده ایران در آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی در ادامه خاطرنشان کرد: با شروع اقدامات عملی در مسئله‌های فعلی و عدم ورود به موارد گذشته و ایجاد فضای مثبت مذاکرات سیاسی ایران و 1+5 به موازات با مذاکرات آژانس بین‌المللی اتمی پیش رفت که در نهایت هم منجر به توافق‌نامه ژنو شد.

نجفی گفت: جمهوری اسلامی ایران کار با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را با 6 اقدام عملی شروع کرد و بعد از شش گام با آژانس در 19 و 20 آبان‌ماه 7 گام دیگر را هم با آژانس به توافق رسید که یکی از موضوعات آن مربوط به مسائل گذشته بود.

وی افزود: در بحث چاشنی‌های انفجاری جمهوری اسلامی ایران با ارائه توضیحاتی متقن آژانس بین‌المللی اتمی را مطلع کرد ولی متأسفانه آژانس این موضوع را هنوز نبسته است که در چارچوب همکاری‌های آینده امیدواریم حل و فصل شود به همین دلیل جمهوری اسلامی ایران پنج گام و اقدام دیگر را به علت اختلافات موجود در بحث چاشنی‌های انفجاری اجرایی نکرد و سفر اخیر امانو به ایران هم در همین راستا است ولی مذاکرات فنی ایران با آژانس هیچ‌گاه قطع نشده است و ایران در مورد موضوعات فنی هیچ‌گاه مشکلی در خصوص ادامه مذاکرات ندارد.

نجفی در ادامه تصریح کرد:‌ به دلیل اینکه در سفر قبلی امانو به تهران وی موفق به دیدار با حسن روحانی نشده بود و بر اجرای گام‌های مشترک ایران و آژانس تأکید داشت لذا به ایران سفر کرد تا با نظرات رئیس جمهور آشنا شود.

نماینده ایران در آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی گفت: در مذاکرات فنی ایران و آژانس با فضای مثبت فنی که وجود دارد زمینه برای مذاکرات بین ایران و 1+5 به وجود آمده و امیدواریم که پرونده هسته‌ای ایران بسته شود.

نجفی با تأکید براینکه آژانس بین‌المللی  انرژی تاکنون حتی یک سند هم در مورد اسناد ادعایی به ایران نداده است، خاطرنشان کرد: آن چیزی که آژانس در مورد ایران ادعا می‌کند اطلاعات غیر مستند و غیر مبنایی سرویس‌های اطلاعاتی غربی است و تهران ضمن حفظ منافع ملی خود در حال رفع این اتهامات است.

وی اظهار داشت: برخی خواسته‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران غیر معقول است که ما هیچ‌گاه آنها را نخواهیم پذیرفت و این درخواست‌ها در خصوص برنامه موشکی و صنایع دفاعی ایران است که جزو خط قرمز ما محسوب می‌‌شود و با اینکه روند مذاکرات با آژانس و 1+5 ادامه خواهد داشت ولی آنها این امر را بدانند که امر در چارچوب منافع ملی است و از آن کوتاه نخواهیم آمد.