کد خبر: ۵۰۵۵۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۴۷

دفاع پروفسور ثبوتی از فرجی دانا

استیضاح فرجی‌دانا قرار است فردا در دستور کار مجلس قرار گیرد و همزمان واکنش متفاوت گروه دانشگاهی‌ها و افکار عمومی را برانگیخته است. مخالفان و منتقدان عملکرد فرجی‌دانا در طول 9ماه کاری او سعی در تضعیف فعالیت‌های او دارند بدون اینکه به عملکرد موفق او در دانشگاه‌ها توجهی نشان دهند.

آمارهای رسمی دانشگاه از عملکرد دانا، ادعای مخالفان را رد می‌کند. به دنبال جریان استیضاح وزیر علوم، تعدادی از چهره‌های سرشناس دانشگاهی به دفاع از کارنامه فرجی‌دانا پرداختند. بر این اساس «شرق» کارنامه وزیر علوم را از دیدگاه پروفسور ثبوتی، فیزیکدان سرشناس ایرانی و موسس مرکز تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان به بررسی گذاشت. پروفسور ثبوتی معتقد است هیچ وزارتخانه‌ای بدون سرپرست نخواهد ماند ولی بدون وزیر و سیاستگذار اصلی، فضا دچار اغتشاش خواهد شد و هرج‌ومرج، بی‌تصمیمی و بی‌تکلیفی در تمام نظام آموزش‌عالی کشور حاکم خواهد شد.

‌به نظر شما در مقطع کنونی استیضاح به‌صلاح دانشگاه‌های کشور است؟
من در جاهای دیگر هم گفتم، آقای فرجی‌دانا یکی از بهترین وزرایی بوده که در طول این 30سال ما در وزارت علوم داشتیم. به‌خصوص از دووزیری که آقای احمدی‌نژاد داشت، یک سروگردن بالاتر هستند. هم از نظر علمی، هم از نظر تجربه دانشگاهی، هم از نظر مدیریت و خلق‌وخوی خلیقی که دارند.

‌به نظر شما 9ماه زمان کافی‌ای برای بررسی عملکرد آقای فرجی‌داناست؟
به هیچ‌وجه، من تعجب می‌کنم استیضاح‌کنندگان، چگونه و با چه معیاری اندازه‌گیری کردند که آموزش‌عالی ایران در 9 ماهی که آقای دکتر فرجی‌دانا در دفتر وزارت بوده، عقب رفته یا جلو آمده یا درجا زده. ایشان یکی از باصلاحیت‌ترین و واجد شرایط‌ترین کسانی است که می‌تواند کشتی این وزارتخانه را هدایت کند. هشت‌ماه است که ایشان در دفتر کاری‌شان است در این مدت کوتاه اگر توانسته باشد نظم متعارف به فضای علمی و دانشگاهی کشور دهد، کار معجزه‌آسایی کرده به این دلیل که به هیچ‌وجه دانشگاه‌ها در این هشت‌سال عاری از تنش و حب‌وبغض نبوده و عاری از غیرقانونی‌عمل‌کردن‌ها نبوده است. دکتر فرجی‌دانا جلو این نابسامانی‌ها در هشت‌ماه گذشته را گرفته است. می‌توانم بگویم دانشگاه‌ها در طول این 9ماه بسیاربسیار آرام‌تر از گذشته بودند و اگر قرار است کار در محیط آرام انجام گیرد، مطمئنا باید پیشرفت کرده باشد.

‌بخشی از انتقادهای نمایندگان مجلس معطوف به بحث انتصاب روسای دانشگاه‌هاست. شما با توجه به تجربه مدیریتی‌ای که در دانشگاه شریف داشتید، به نظرتان این انتصاب‌ها درست بوده است؟
دکتر فرجی‌دانا در انتصابات جدیدی که در دانشگاه‌ها انجام دادند، قبلا هیاتی را به هردانشگاهی که می‌خواستند مدیریتش را تغییر دهند، می‌فرستادند و از اعضای هیات‌علمی‌شان می‌خواستند که نظر دهند چه فردی برای دانشگاهشان مناسب است. اینطور نبوده که شب بخوابند، صبح بیدار شوند تصمیم بگیرند که رییس فلان‌دانشگاه را تغییر دهید. این یکی از تنها تجربه‌هایی است که در کشور انجام گرفته؛ با دیگران در تصمیم‌گیری‌ها مشورت شود تا جایی که من الان دارم مشاهده می‌کنم روسای دانشگاه‌هایی که منصوب شده‌اند بین همکاران خودشان مقبولیت بیشتری دارند تا اسلافشان که چنین کاری در موردشان انجام نگرفته بوده و در خیلی از موارد رییس دانشگاه از بیرون به عنوان یک فرد ناشناس وارد دانشگاه می‌شده و هیچ آشنایی قبلی نداشته است

‌به نظر می‌رسد برخی نمایندگان مجلس جناحی عمل می‌کنند. این رفتار چه تبعاتی برای آموزش عالی دارد؟
بسیار تاثیر بدی دارد. من آرزو می‌کنم که کاش این استیضاح‌کنندگان محترم به فرمایشات مقام‌معظم‌رهبری توجه می‌کردند که بازی‌های سیاسیون را به دانشگاه‌ها نبرند و هر زدو‌بندی دارند بیرون از دانشگاه‌ها انجام بدهند.

‌شما هم‌اکنون در دانشگاه‌ها فعال هستید. به نظر شما روند رشد علمی با آغازبه‌کار دولت یازدهم متوقف شده است؟
در 9ماه به‌قدرکافی درست نیست که این موضوع را ارزیابی کنیم. ولی اگر قرار است در محیط‌های آرام فرد کار بهتری انجام دهد، این شرایط مهیا شده‌است. در طول سال گذشته هیچ ناآرامی‌ای در دانشگاه‌ها دیده نشده است. ولی اگر با دوسال، سه‌سال و چهارسال پیش مقایسه کنیم زمین تا آسمان تفاوت دارند.

‌در صورتی که فرجی‌دانا استیضاح شود چه تبعاتی برای آموزش‌عالی ایران متصور می‌شود؟
این استیضاح تبعات خاص خود را خواهد داشت، به طوری که وزارتخانه‌ای بدون سرپرست نخواهد ماند ولی بدون وزیر و سیاستگذار اصلی فضا دچار اغتشاش خواهد شد و هرج‌ومرج، بی‌تصمیمی و بی‌تکلیفی در تمام نظام آموزش عالی کشور حاکم خواهد شد.

‌در دولت‌های نهم و دهم دانشگاه‌ها چالش‌های زیادی داشتند. به نظر شما این چالش‌ها چه بوده است و آقای فرجی‌دانا چقدر توانسته این چالش‌ها را مرتفع کند؟
بزرگ‌ترین چالش این بوده که دانشگاه‌ها امنیتی بودند و افرادی که زیر نگاه یک‌گروه دیگر هستند در وضعیت آرام و در شرایط کاری نمی‌توانند وظایفشان را در شرایط نظارتی و امنیتی انجام دهند. آقای فرجی‌دانا به اندازه زیادی این وضعیت را تغییر دادند.

‌پیشنهاد شما به تندروهای موثر در استیضاح چیست؟
خدا انصافشان بدهد، مصالح کشور را به خاطر سود‌های ناچیزی که دارند به باد ندهند.
منبع: روزنامه شرق