کد خبر: ۵۰۵۵۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۶۳

قضاوت درباره سطح علمی کشور در کمتر از یکسال؛ ساده‌اندیشانه و ناعادلانه است

دکتر احمد محیط می‌گوید: قضاوت درباره رشد یا افت علمی و پژوهشی کشور در زمانی کمتر از یک سال بسیار ساده‌اندیشانه و ناعادلانه است.

رئیس کمیته ادبیات و روانپزشکی انجمن جهانی روانپزشکی درباره‌ی یکی از دلایل استیضاح‌کنندگان وزیر علوم که پایین آمدن سطح علمی کشور در جهان و کاهش رتبه‌ی علمی ایران به خبرنگار ایلنا گفت: قضاوت درباره رشد یا افت سطح علمی و پژوهشی در یک کشور با ۸۰ میلیون جمعیت، صدها مؤسسه آموزش عالی در زمانی کمتر از یکسال بسیار ساده‌اندیشانه و ناعادلانه است. به ویژه اگر این یک سال شاهد عدم همکاری در تصویب صلاحیت چند نفر به عنوان وزیر باشیم و اینکه وزیری که استیضاح می‌شود فقط چند ماهی عهده‌دار مسئولیت بوده است.

این استاد دانشگاه نقد استیضاح کنندگان در این زمینه را غیرعلمی دانسته و گفت: در چنین شرایطی اگر بازهم اصرار بر مقایسه و حتی دلیل‌یابی برای اثبات امری مشکل باشد؛ شایسته‌ترین و آگاه‌ترین افراد برای قضاوت راستین؛ دانشگاهیان هستند که شاهد هر روزه‌ی دانشگاه‌هایند. بی‌شک نظرسنجی از آنها قبل از رأی دادن؛ حرکتی سالم است و بی‌توجهی به نظر آنها؛ دور شدن از حقیقت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا طرح چنین موضوعاتی در زمانی که هجمه‌ی سیاسی؛ اقتصادی و فرهنگی و علمی علیه ایران آغاز شده آنهم برای تامین منافع گروهی و حزبی؛ درست است و نتایج چنین مواضعی در داخل کشور برای منافع عمومی کشور چیست؛ گفت: کشور ما در کمتر زمانی بیشتر از اکنون به آرامش و همدلی همه نیازمند بوده. باید آگاهانه به این مهم عمل کنیم.

دکتر احمد محیط؛ عضو هیات علمی وزارت درمان و آموزش پزشکی است و بیش از ۱۵ سال سابقه‌ی کار در سازمان جهانی بهداشت برای او فرصت آشنائی با محیط‌های آموزش عالی بسیاری کشورها را فراهم کرده است. وی اینک، رئیس کمیته ادبیات و روانپزشکی انجمن جهانی روانپزشکی است.