کد خبر: ۵۰۵۶۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۳۰

هنگام صاعقه این عملیات را انجام دهید!

کارشناس آموزشی جمعیت هلال احمر استان همدان نسبت به استفاده از تلفن همراه هنگام وقوع صاعقه هشدار داد.

"محمد رضا اعتصام" در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به اینکه از شهریورماه پدیده رعد و برق به همراه بارش ها آغاز می شود، شهروندان باید اصول و قوانین را رعایت کنند تا هیچگاه گرفتار صاعقه نشوند.

وی افزود: در مرحله اول برای جلوگیری از گرفتار شدن در پدیده صاعقه باید امور پیشگیری را جدی گرفت و نسبت به هشدارهای هواشناسی مبنی بر پیش بینی وقوع رعد و برق را جدی گرفت.

اعتصام، خاطرنشان کرد: شناختن ابرها در مرحله پیشگیری بسیار مهم است، چرا که برخی ابرها رعد و برق زا هستند.

این کارشناس تصریح کرد: در مرحله دوم برای جلوگیری از وقوع حادثه بر اثر صاعقه باید تا جایی که امکان دارد از منزل خارج نشویم و با تلفن همراه در تماس نباشیم.

وی تاکید کرد: اگر مقدور بود تا زمانی که وقوع پدیده رعد و برق ادامه دارد باید منزل را به سیستم برق گیری مجهز کنیم.

اعتصام گفت: در صورتیکه پدیده رعد و برق خیلی شدید بود باید از رفتن به کنار پنجره های رسانا خودداری کرد و در صورت امکان لوازم برقی غیر ضروری را از برق کشید.

این کارشناس با اشاره به اینکه پدیده رعد و برق برای افرادی که در بیرون از منزل هستند، خطرناک تر است، اظهار کرد: در صورتیکه افراد هنگام وقوع پدیده رعد و برق در بیرون از منزل قرار دارند باید از فضاهای مسطح مانند دشت و مزارع کشاورزی دوری کنند.

وی ادامه داد: قرار گرفتن در زیر درخت و کابل برق و تیر برق بسیار خطرناک بوده، در حالیکه برخی افراد به اشتباه در زیر درخت پناه می گیرند.

اعتصام اضافه کرد: هنگامی که پدیده رعد و برق اتفاق می دهد، شهروندان باید از رفتن به ارتفاعات خودداری کنند. همچنین از قرار گرفتن در دره ها و رودخانه خودداری نمایند.

وی گفت: در صورتیکه افراد به ناچار در هر یک از این شرایط قرار گرفتند باید وسیله ای عایق زیر پایشان بگذارند و در حالت نشسته روی زمین قرار بگیرند. به گونه ای که فقط پاها روی زمین باشد.

این کارشناس تصریح کرد: در صورتیکه افراد دچار صاعقه شوند، سیستم عصبی، قلبی و عروقی آنها تحت تاثیر قرار گرفته و در برخی موارد نیز به نارسایی کلیوی دچار می شوند.

وی یادآور شد: اگر فردی در بیرون از منزل بوده و مجهز به وسیله‌ای فلزی مانند سگک کمربند باشد، باید برای جلوگیری از خطر وسیله فلزی را از خود دور کند.

اعتصام گفت: در صورتیکه فردی گرفتار صاعقه شد باید سایر افراد برای نجات فرد عملیات احیاء که شامل تنفس مصنوعی و ماساژ قلبی است را انجام دهند.