کد خبر: ۵۰۵۷۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۲۷

هر گوشی موبایل چقدر طلا دارد؟

گفته می‌شود هر 40 گوشی تلفن همراه کارکرده حاوی یک گرم طلا است.

به گزارش ایسنا، به نقل از بی بی سی، امروزه گوشی های همراه زیادی در دنیا وجود دارند بنابراین چه میزان از طلای مورد بشر را می‌توان از این گوشیهای همراه کارکرده به دست آورد.

جانز پوتوچنیک - عضو کمیسیون محیط زیست اروپا - ماه گذشته گفت: در گوشیهای هوشمند طلا وجود دارد. وی در این خصوص به جزییات بیشتری اشاره نکرد و صرفا به بیان یک سری ایده‌های کلی بسنده کرد.

وی همزمان با ترسیم یک سری اهداف اصلاح شده در زمینه پسماندها و بازیافت برای اتحادیه اروپا گفت:‌ این مساله کاملا مشخص است. در گوشیهای همراه کار کرده طلا وجود دارد. برای به دست آوردن یک گرم طلا باید یک تن سنگ معدن استخراج شود. اما شما می‌توانید همین مقدار طلا را از 41 گوشی موبایل کارکرده به دست آورید.

به نظر می‌رسد این مساله کاملا درست باشد. در ذخایر معدنی غنی از طلا، در هر یک میلیون تن سنگ معدن در یک یا دو تکه تمرکز طلا وجود دارد که معادل یک یا دو گرم در هر تن می‌شود.

ایده اینکه 41 گوشی موبایل حاوی یک گرم طلا است ابتدا در گزارش سازمان ملل درباره پسماندهای الکترونیکی مطرح شد. شرکت فناوری اومیکور مستقر در بروکسل به بی بی سی گفت: شما دقیقا می توانید این مقدار طلا را از 35 گوشی موبایل به دست آورید.

به عبارت دیگر اومیکور می‌گوید: در یک تن گوشی همراه کارکرده بدون احتساب وزن باتری حدود 300 گرم طلا وجود دارد.

اما این تجارت احتمالا به آن روشنی که عضو کمیسیون اروپا مدعی است نیست. با احتساب قیمت‌های کنونی طلا مقدار طلای کار شده در گوشی همراه کمتر از یک دلار و 67 سنت است. این درحالی است که اومیکور می‌گوید استخراج طلا از گوشیهای همراه به دلایل تجاری توجیه پذیر است.

یک گروه اقتصادی دیگر مستقر در لندن موسوم به گروه راهکارهای ناب گفت: استخراج طلا از این طریق هزینه چندانی ندارد.

البته شما می‌توانید طلای مورد نیاز را از یک سری محصولات دیگر نیز استخراج کنید. اما گوشیهای همراه کارکرده تا چه اندازه میتوانند اشتهای انسان برای طلا را ارضا کنند؟ سالانه حدود 2700 تن طلا از حدود 7400 تن سنگ معدن استخراج می‌شود. اگر بخواهید این مقدار طلا را از گوشیهای همراه کار کرده به دست آورید، باید 300 میلیون گوشی همراه را بازیافت کنید و اگر این کار هر روز انجام شود، هفت میلیون گوشی مورد استفاده کاربران در جهان ظرف 23 سال تمام خواهد شد.