کد خبر: ۵۰۵۷۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۴۴

توصیه یک استاد اخلاق به مجلس درباره استیضاح وزیرعلوم

 سیدمهدی طباطبایی که بیشتر به استادی اخلاق شناخته می‌شود در مورد استیضاح فرجی‌دانا با توجه به شرایط داخلی کشور به نمایندگان مجلس توصیه‌هایی ارایه کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی طباطبایی در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به استیضاح دکتر فرجی دانا به شرایط موجود در کشور و مسایل داخلی اشاره کرد و گفت: جامعه نیازمند حفظ امنیت، آرامش و دوری از تنش و اضطراب است و همگان وظیفه دارند که این مسایل را رعایت نموده و بنمایند. در اصل هشتم قانون اساسی برای هر فردی از افراد مردم ایران وظیفه شده است که تذکرات لازم را به یکدیگر دهند، حدود و کیفیت این تذکرات هم باید قانونی باشد. در اصل هشتم گفته شده است که دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‌ای همگانی و متقابل نسبت به یکدیگر و به عهده همه مردم است.

وی ادامه داد: با توجه به نیاز جامعه به آرامش و دوری از تنش، وظیفه خود دانستم در چنین مقطعی که نزدیک شهادت امام صادق (ع) است، عزیزان و نمایندگان محترم را در قبال آنچه اتفاق افتاده و در حال پیش رفتن است به نکاتی تذکر دهم. بررسی اوضاع، نظارت و استیضاح، وظیفه و حق همه نمایندگان است، هیچ شبهه‌ای در این نیست و ان‌شاءالله به آن عمل می‌شود اما در این میان نباید از مدارج معنوی فرد یا شخص خاصه در نظام غافل باشیم.

این استاد اخلاق تصریح کرد: امام ششم(ع) در زمان رخ دادن افتراق و شبیه آن در جامعه اسلامی روایتی دارند که «خدای عزو جل به عیسی بن مریم اینچنین فرمود: یا عیسی اوصیک وصیة المتحنن علیک بالرحمة حتی حقت لک الولایة...؛ یعنی ای عیسی تو را سفارش کنم، سفارش آنکه با رحمت نسبت به تو مهر ورزیده است؛ آن گاه سبب مسرت خواهی شد که به امر ولایت(امر خداوند) توجه کنی و بدانی کلام و کار تو در تمام زندگی با برکت خواهد شد؛ ای عیسی مطیع خدا باش، اخلاق را رعایت کن و برای نیت شخصی، سخنی نگو اما برای جامعه بگو تا در گفتار و کار تو برکت باشد».

وی با ابراز خشنودی از اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی که برخاسته از جامعه‌ای دینی هستند، نسبت به این نکات توجه دارند، اظهار کرد: اما در عین حال «فذکر ان الذکر تنفع المومنین» تذکر باعث یادآوری بیشتر این موارد است بنابراین تقاضا دارم همه عزیزان دقت کنند، عصبانی نباشند، نامه‌ای که می‌خواهند بنویسند، سخنی که می‌خواهند در مجلس بگویند، با دقت باشد که خدای ناکرده با خشمگین بودن و تندی، به جای کار سلامت و درست لطمه‌ای به نظام و آرامش مردم نزنند.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نمایندگان دقت کنند، کلام آنها به گونه‌ای نباشد که برداشت‌ها موجب مورد طعن یا خدای ناکرده مورد ملامت قرار گرفتن آنها در حوزه انتخابیه و دیگر مناطق شود. سخن را بفرمایند، استیضاح را انجام دهند و در عمل خود دقت کنند که مبادا هم روحیه‌شان آسیب ببیند هم به آرامش جامعه لطمه زنند.

وی با اشاره مجدد به بیان امام صادق(ع) و همینطور توجه به شرایط داخلی مملکت گفت: در حال حاضر که در آستانه فصل تحصیلی جدید و مهرماه قرار داریم، بیش از هر چیز امکان آسیب رسیدن به دانشجویان عزیز در اثر شرایط ایجاد شده وجود دارد. مبادا شرایط به گونه‌ای شود که اختلالی در آموزش رخ دهد و خدای ناکرده آقایان عزیز و خانم‌های محترم در مجلس، پاسخگوی شرعی باشند، گرچه نمایندگان هم به این نکات واقف هستند.

طباطبایی با تذکر به رسانه‌ها در مورد نحوه انتشار اخبار در چنین مواردی، بیان کرد: رسانه‌ها نیز طوری خبررسانی نکنند که گویی دعوا یا کینه‌ای در میان است و جامعه نسبت به موضوع متشنج شود.

وی در پایان اهم سخن خود را رعایت اخلاق در به کارگیری کلمات و رایی که داده می‌شود، دانست و گفت: ان‌شاءالله در نتیجه این موضوع، خلآ و خللی برای دانشجویان عزیز ایجاد نشود. موفقیت همه نماینده‌های محترم را از خداوند آرزو می‌کنم و دعاگوی آنها هستم. تاکید می‌کنم نمایندگان عزیز حرف و استدلال خود را درست، زیبا و شیرین ادا کنند. دقت کنند غفلت از مرگ و قیامت در سخن گوینده نباشد و سخنانی خالص برای خدا باشند که همه در قیامت پاسخگو خواهیم بود.