کد خبر: ۵۰۵۸۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۱۶۰

دفاع متفاوت نعمت‌زاده از وزیر علوم

در حالی که فردا وزیر علوم در مجلس شورای اسلامی استیضاح می‌شود، وزیر صنعت، معدن و تجارت به دفاع تمام‌قد از او پرداخته و صراحتاً عنوان کرد که استیضاح وزیر علوم ایراد فنی دارد و در این موضوع کلی‌گویی شده است.

محمدرضا نعمت‌زاده در گفت‌وگو با «اقتصادنیوز» درباره استیضاح وزیر علوم با بیان اینکه "امیدواریم که این موضوع هرچه سریع‌تر برطرف شود"، اظهار کرد: زمانی که من در وزارت نفت مسئولیت پتروشیمی‌ها را داشتم آقای فرجی‌دانا در دانشکده فنی دانشگاه تهران، استاد بود. من و ایشان همکاری‌های بسیار خوبی در زمینه‌های پژوهشی با یکدیگر داشته‌ایم و ایشان همیشه شخص مثبتی از نظر من بوده است.

وی ادامه داد: نزدیک به 9 ماه است که با یکدیگر در هیأت دولت هستیم. وزیر علوم در سمت راست من می‌نشیند و همان اوایل که در هیأت دولت آمده بود، به من می‌گفت که شما سابقه حضور در هیأت دولت را دارید و از آنجایی که من اولین‌بارم است که به هیأت دولت آمده‌ام شما باید به من کمک کنید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر تقوای وزیر علوم، خاطرنشان کرد: وزیر علوم علاوه بر اینکه بسیار خوب بر حوزه کاری خود مسلط شد، بسیار فردی اهل مطالعه و دقیق و صاحب ایده است و از نظر من کار او حرف ندارد.

نعمت‌زاده تصریح کرد: ظلم است که فردی که به کار خود تسلط کامل داشته و وضعیت مطلوبی را در سطح دانشگاه‌های کشور به وجود آورده است، به دلیل مسائلی که مربوط به ایشان نیست استیضاح شود.

وی با بیان اینکه "نباید وزیر علوم را به خاطر اتفاقاتی که در گذشته رخ داده و به او ربطی ندارد، استیضاح کرد"، گفت: مثل این می‌ماند که چرا 60 نفر از مدیران‌ ما را جابه‌جا کرده‌ایم. مگر رئیس دانشگاه را وزیر علوم انتخاب می‌کند که اکنون بخواهیم او را در این مورد بازخواست قرار دهیم؟ شورای انقلاب فرهنگی است که در زمینه انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها تصمیم‌گیری می‌کند. چرا باید چوب انتخاب دیگران را وزیر علوم دولت ما بخورد؟

نعمت‌زاده همچنین اظهار کرد: مثل این می‌ماند که طرحی در دولت تصویب شود و مجلس بخواهد من را مورد بازخواست قرار دهد. ایراد دیگری که این استیضاح دارد این است که تا آنجا که همه می‌دانند، ایرادات وارد شده به وزیر علوم کلی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه "در قانون صراحتاً آمده است که باید استیضاح‌کنندگان مشخص کنند که به چه دلیل و با کدام مصداق درخواست استیضاح داده‌اند"، افزود: با کلی‌گویی که نمی‌توان وزیری را استیضاح کرد. به نظرم این استیضاح ایراد فنی دارد و شاید ان‌شاءالله خود مجلسی‌ها کمک کنند که این استیضاح برطرف شود.

وی با بیان اینکه "با کلی‌گویی نمی‌شود یک وزیر را استیضاح کرد"، ادامه داد: مثل این می‌ماند که من را بخواهند استیضاح کنند به این دلیل که وضعیت صنعت خوب نیست. خب، خودم هم می‌دانم که وضعیت صنعت خوب نیست. ولی من که این کار را نکرده‌ام. باید دلایل مصداقی باشد. به طور مثال بگویند که شما باید برای حل مشکل صنعت این کارها را می‌کردی که نکرده‌ای و اکنون باید توضیح عملکرد خود را بدهید.