کد خبر: ۵۰۵۹۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۲۲

مسجد جامعی: از مدیران خواستیم مسوولیت را بپذیرند و از مردم عذرخواهی کنند

رییس شورای شهر تهران با اشاره به تاکید اجماع در حق حیات و آبرو، گفت: رویکرد دوره چهارم شورا تقویت جایگاه دو اصل کرامت و حیثیت و نیز حفظ حیات انسانی است.

به گزارش ایسنا احمد مسجدجامعی هشتادوهفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران با بیان اینکه رویکرد حق حیات و حق کرامت شهروندان باید در کانون توجه جدی همه مدیران و برنامه‌ریزان قرار گیرد، گفت: مردم قبل از هرچیز از حق حیات برابر بهره‌مند هستند و باید از این حق صیانت کرد.

وی افزود: پیگیری شورا در حوادثی چون آتش‌سوزی خیابان جمهوری، واژگونی اتوبوس شرکت واحد، حادثه پارک ارم، طوفان تهران و سقوط هواپیما که شورای شهر برای ممانعت از تکرار چنین حوادث تلخی وارد شد قابل توجه است. هرچند که از رییس‌جمهور هم به خاطر دستور جلوگیری از پرواز اینگونه هواپیماها و پیگیری جابه‌جایی محل هواپیماها از داخل به خارج شهر شد، تشکر می‌کنیم.

رییس شورای شهر تهران تصریح کرد: در عکس‌العمل مدیرمابانه مواجه با حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری و جان‌باختن دو تن از شهروندان عزیزمان همچون موارد مشابه شاهد توجیه غیرمنطقی مسائل به نحوی بودیم که به رفع مسوولیت از مدیران منجر می‌شد و در نهایت صرفا با یک اظهار همدردی مساله فیصله می‌یافت. در حالی که حتی عذرخواهی از بازماندگان و مردم نیز برای متولیان سخت بود.

مسجدجامعی در ادامه با بیان اینکه شورای چهارم با تبیین ابعاد مساله برای مسوولان و شهروندان با تمام آنچه در اختیار داشت، وارد شد و بحث‌های اساسی در صحن شورا مطرح کرد و کمیته‌ای را برای تهیه گزارش از دلایل بروز این حادثه تشکیل داد، گفت: شورا از مدیریت‌هایی که در این حادثه دخیل بودند، توضیح خواست تا آنها نیز به اهمیت حیات شهروندان بیاندیشند و پاسخگو باشند.

وی با تاکید بر اینکه همین برخورد باعث شد در حادثه واژگونی اتوبوس شرکت واحد رفتار مدیریت کاملا متفاوت شود، ادامه داد: اولین واکنشی که نشان داده شد، پذیرفتن مسوولیت و سپس عذرخواهی از شهروندان بود، اما این فقط آغاز کار بود. با دستور شهردار تهران بسیاری از مدیران شهری و همین‌طور ماموران سازمان‌های آتش‌نشانی، اورژانس، امداد هوایی، پلیس راهنمایی و رانندگی، نیروی انتظامی و مدیریت شهرسالم برای رسیدگی به درمان مجروحان حاضر شدند و عملا خود را موظف به پاسخگویی دیدند.

رییس شورای شهر تهران ادامه داد: در حادثه پارک ارم و مجروح شدن شهروندان و جان باختن کودکی 8 ساله در استخر شهری و نیز واقعه طوفان و سقوط هواپیما نیز اوضاع بر همین منوال بود.

مسجدجامعی با بیان اینکه شورا در این دوره اهتمام خود را معطوف به همان چیزی داشته که در نگاه آیینی و بشری نسبت به زندگانی وجود دارد،گفت: وقتی پس از هر حادثه اعضای شورا به دلجویی از صدمه‌دیدگان می‌پردازند و به ملاقات آنها می‌روند یا برای پیگیری مشکلات بازماندگان حساسیت نشان می‌دهند، یا پرونده‌های حوادثی مانند بریدن درختان و دست‌اندازی به حریم کوهپایه‌ها و دفاع از حریم و حدود بوستان‌ها و جلوگیری از ساخت و سازهای ویرانگر یا برخورد با منابع آلوده‌کنندگان آب و هوای شهر را تا به دست آمدن نتیجه بازنگه می‌دارند و آن را مختومه اعلام نمی‌کنند، برخواسته از همین دیدگاه است.

وی با اشاره به حساسیت‌های موجود درباره حفظ سلامت، محیط، طبیعت و جلوگیری از تخریب و انهدام باغ‌ها و آلودگی‌ها و هدر رفتن آب‌ها که منجر به آسیب‌رساندن به زندگی همه موجودات می‌شود، تاکید کرد: همه اینها نشان از توجه به حق حیات همه موجودات و کرامت شهروندانی است که در این شهر زندگی می‌کنند و لازم است همه مدیران در همه سازمان‌ها و در همه سطوح آن را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند و از چنین رویکردی برخوردار باشند.