کد خبر: ۵۰۶۱۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۸۶

صادرات نفت کویت به چین دوبرابر شد

صادرات نفت کویت به شرکت ساینوپک چین به دلیل ارائه شرایط جذاب تر دو برابر می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، کویت قرارداد جدید 10 ساله‌ای را با شرکت ساینوپک چین برای دو برابر کردن صادرات نفت به این کشور از طریق پیشنهاد تحویل نفت در مقصد و فروش بر اساس یک پایه رقابتی‌تر امضا کرد.

ناصر المودف رئیس بازاریابی بین‌المللی شرکت نفت کویت به رویترز گفت: براساس این قرارداد، شرکت دولتی نفت کویت روزانه 300 هزار بشکه نفت خام را به ساینوپک خواهد فروخت که حدود 15 درصد صادرات نفت خام این کشور را شامل می‌شود و ارزش آن 120 میلیون دلار برآورد می‌شود.

رییس بازاریابی بین‌المللی شرکت نفت کویت افزود: این قرارداد جایگزین قرارداد منقضی شده قبلی می‌شود که براساسا آن روزانه 160 تا 170 هزار بشکه نفت به چین صادر می‌شد.

یک منبع تجاری بلندپایه آگاه به این قرارداد گفت: شرکت نفت کویت موفق شده عرضه نفت به ساینوپک را افزایش دهد زیرا قرارداد خوبی را پیشنهاد کرده که براساس آن شرکت نفت کویت از ناوگان نفتی خود استفاده خواهد کرد و نفت را بر پایه تحویل در مقصد خواهد فروخت.

این منبع آگاه با بیان اینکه این قرارداد از قرارداد قبلی که براساس آن ساینوپک نفت را براساس تحویل در مبدا می‌خرید رقابتی تر است، گفت: قرارداد جدید اولین قرارداد دوره‌ای فروش نفت براساس تحویل در مقصد بین کویت و چین است.

رییس بازاریابی شرکت نفت کویت گفت: ما به دنبال بهترین بازارها هستیم که ثبات داشته و بازگشت بالایی برای شرکت نفت کویت داشته باشد.

مودف با بیان اینکه مقدار این قرارداد ممکن است افزایش پیدا کند افزود: قرارداد با شاخه تجاری ساینوپک چین(یونیپک) مطابق قیمتهای بین‌المللی و تحت مفاد صرفا تجاری تنظیم شده است.

منبع تجاری که خواست نامش فاش نشود گفت: در شرایطی که کویت ظرفیت تولید مازاد ندارد افزایش عرضه به ساینوپک با کاهش عرضه به بازارهایی نظیر ژاپن و اروپا که تقاضا در آنها رو به کاهش است همراه خواهد شد.

مراسم رسمی امضای قرارداد ظرف سه روز آینده در هنگ کنگ برگزار خواهد شد.

خبرگزاری رسمی کویت به نقل از اطلاعات دولتی در ماه ژوئیه گزارش داد که صادرات نفت خام کویت به چین در نیمه اول امسال سه میلیون و 870 هزار تن(حدود 157 هزار بشکه در روز) بوده است. بیشتر صادرات کویت به آسیا انجام می‌شود و این کشور در ماه ژوئیه روزانه دو میلیون و 810 هزار بشکه نفت صادر کرده است.