کد خبر: ۵۰۷۳۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۶۴

آمریکا به دنبال تحریم سودان جنوبی در شورای امنیت

رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا تحریم‌هایی علیه دو طرف درگیری در سودان جنوبی اعمال کند.

به گزارش ایسنا،  به نقل از پایگاه واشنگتن‌تایمز، درگیری‌های هشت‌ ماهه در سودان جنوبی تاکنون باعث کشته شدن ده‌ها هزار نفر و آواره شدن بیش از 1.1 میلیون تن دیگر شده است.

"اد رویس"، نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا و رئیس کمیته امور خارجه این مجلس در نامه‌ای که اواخر روز دوشنبه برای "سامانتا پاور"، سفیر آمریکا در سازمان ملل نوشت، تأکید کرد: سازمان ملل باید سریعاً علیه دولت سودان جنوبی و نیروهای مخالف آن تحریم‌هایی اعمال کند تا این پیام صریح را بدهد که جامعه بین‌الملل نقض توقف درگیری‌ها و انحراف از توافق‌نامه 9 مه را تحمل نخواهد کرد.

این توافق‌نامه که سال جاری میلادی در اتیوپی امضا شد هر دو طرف درگیری را ملزم کرده بود تا ضمن تلاش برای دستیابی به راه‌حلی سیاسی، یک دولت وحدت ملی موقت تشکیل داده و از برنامه‌های امدادی انسان ‌دوستانه حمایت کنند.

این توافق‌نامه توسط "سالوا کر"، رئیس‌جمهور سودان جنوبی و "ریک مچار"، معاون سابق رئیس‌جمهوری این کشور که اکنون به رهبر "جنبش مخالف آزادی خلق سودان" تغییر نام داده، امضا شد.

"اد رویس" در نامه خود خاطرنشان ساخت: اعمال تحریم از سوی سازمان ملل مکمل تلاش‌های دولت آمریکا شده و فشارهای مضاعفی بر دو طرف درگیری وارد خواهد کرد تا اقدام به تغییر رویه خود کنند.

وی افزود: رهبران سودان جنوبی باید بدانند به سبب نقض فاحش حقوق بشر پاسخگو خواهند بود.

این نماینده جمهوری‌خواه از ایالت کانادا در ادامه نوشت: علاوه بر آن شورای امنیت سازمان ملل می‌بایست یک تحریم تسلیحاتی فراگیر بر سودان جنوبی اعمال کند. سلاح‌هایی که وارد این کشور می‌شود تنها احتمال وحشی‌گیری علیه غیر نظامیان را افزایش می‌دهد. هر روز که بدون اقدام قاطعانه جامعه‌ی بین‌الملل در قبال سودان جنوبی بگذرد غیرنظامیان بیشتری در این کشور با خطر مرگ بی‌رحمانه و قحطی مواجه خواهند شد.