کد خبر: ۵۰۷۳۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۱۲

نتیجه جنگ اسراییل علیه غزه، ایران و حماس در کنار یکدیگر

مجله تایم در گزارشی تحلیلی نوشت: جنگ کنونی اسراییل علیه مردم فلسطین در نوار غزه با وجود اختلافات اخیر میان ایران و حماس یک نتیجه ناخوشایند برای اسراییل داشته است، این که این دو بار دیگر در کنار هم قرار دارند.

به گزارش  ایسنا،  تایم در این باره نوشت؛ ایران سال‌هاست که به‌عنوان بزرگ‌ترین حامی گروه فلسطینی حماس شناخته می‌شود که اخیراً‌ در نتیجه جنگ اسراییل علیه غزه روابط میان ایران و حماس به بالاترین حد خود رسیده است. اگرچه تنها ایران نبوده است که محور مقاومت را گسترده کرده، این کشور حمایت همه جانبه خود شامل حمایت‌های مادی و معنوی را از حماس اعلام کرده است. در این میان هم‌پیمانان منطقه‌یی دیگر این گروه چون حزب الله و سوریه از آن حمایت کرده‌اند.

با گسترش ناآرامی‌ها در سوریه در سال 2011، همکاری طولانی مدت ایران و حماس درپی حمایت‌های این گروه از شبه نظامیان شورشی در سوریه که برای براندازی بشاراسد تلاش می‌کردند رو به وخامت رفت. این وضعیت حتی پس از انتقال پایگاه حماس از سوریه به قطر که یکی از رقبای منطقه‌یی ایران محسوب می‌شود تشدید شد. ایران، سوریه و حزب الله در پاسخ حمایت خود را از حماس کاهش دادند و حتی نام آن را از محور مقاومت خارج کردند. معاون رهبر سیاسی حماس در این باره گفته بود؛ ایرانی‌ها از موضع ما در برابر سوریه راضی نیستند. آن‌ها همانند گذشته با ما رفتار نمی‌کنند.

ایران در ابتدای جنگ کنونی میان اسراییل و حماس که دراوایل ژوییه آغاز شد تا حدودی سکوت اختیار کرده بود اگرچه اسراییل که خود آن را رژیم صهیونیستی می‌خواند مسوول تلفات جانی در فلسطین می‌دانست. اما در پی افزایش تلفات غیرنظامیان که اغلب آن‌ها از زنان و کودکان تشکیل می‌شدند که توجه جامعه بین‌الملل را به خود جلب کرد ایران از جنگ غزه به‌عنوان فرصتی برای ارتقای جایگاهش در جهان اسلام استفاده کرد. بسیاری از مقامات ایرانی حمایت خود را از حماس که اصلی‌ترین گروه مبارز در فلسطین برای مقابله با اسراییل به‌شمار می‌آید اعلام کرده‌اند.

محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران در یک سخنرانی در چهارم اوت در این باره گفت: ما آماده‌ایم تا از مقاومت فلسطین از راه‌های مختلف حمایت کنیم. اولین نشانه‌ها از این تغییر رویکرد زمانی بود که رهبر ایران در 29 ژوییه با تقدیر از مقاومت فلسطین علیه اسراییل از جهان اسلام خواست تا فلسطینیان را مسلح کنند. دو روز پس از سخنرانی وی، قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران نامه‌ای را به رهبران سیاسی حماس، جهاد اسلامی و تمام مقاومت فرستاد و در آن از ادامه تلاش‌های‌شان برای مقابله با اسراییل تقدیر کرد.

در این نامه آمده بود:‌ ایران به وظیفه دینی خود برای حمایت از مقاومت تا زمانی که پیروزی حاصل شود و مقاومت زمین و آسمان و دریا را برای صهیونیست‌ها به جهنم تبدیل کند، ادامه می‌دهد.

بسیاری از نمایندگان پارلمان و فرماندهان نظامی و دیگر مقامات ایرانی دست به اعلام حمایت خود زدند و در خواست رهبر ایران برای اتحاد جامعه اسلام را منعکس کردند.

مجله تایم در ادامه آورده است: ایران در این میان به روابط خود با مسلمانان سنی ادامه داده است. به عنوان مثال علی‌اکبر رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با شخصیت‌های برجسته سنی و فعالان در ایران دیدار کرد و بر اتحاد تمام مسلمانان تأکید کرد. وی در گفت‌وگو با آنها هر گونه تلاش برای تفرقه‌افکنی میان مسلمانان را محکوم کرده و یادآور شد ایران از تمام ادیان الهی حمایت می‌کند. هم‌چنین وزیر اطلاعات ایران روز سوم اوت از تعطیلی چند شبکه شیعی افراط‌گرا که اغلب مواضع ضد سنی را ترویج می‌دهند خبر داد.

تایم در پایان به سخنان خالدالقدومی، نماینده رسمی حماس در ایران اشاره کرد که گفته بود ایران همیشه برای حمایت و کمک از مردم ما در راس قرار داشته است. علاوه بر این رسانه‌های داخلی ایران از سفر قریب الوقوع خلد مشعل، رییس دفتر سیاسی حماس به ایران خبر می‌دهند.

بنابراین ادامه جنگ با غزه برای اسراییل یک نتیجه غیرقابل انتظار و ناخوشایند داشته است؛ این که در ایران و حماس بار دیگر در کنار هم قرار گرفته‌اند.