کد خبر: ۵۰۷۴۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۲۳

مقام ایران در تلفات جاده ای در دنیا چند است؟

رئیس اورژانس همدان با اشاره به اینکه ایران مقام نخست تلفات ترافیکی در دنیا را دارد، بیان کرد: بیشترین آمار تلفات ترافیکی در سال ۸۵ رخ داد که به موجب این عامل ۲۸ هزار نفر فوت کردند.

به گزارش  تسنیم ، حبیب معصومی امروز در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان همدان درباره وضعیت حوادث ترافیکی در جاده های برون شهری و معابر درون شهری همدان اظهار کرد: در اوایل امسال، وزارت بهداشت اولویت نخست برای پیگیری در استان همدان را حادثه شایع انسان ساز ترافیکی اعلام کرد تا با تدوین برنامه ای مشخص میزان آمار تلفات جاده ای در این استان کاهش یابد.

وی با بیان اینکه کنترل حوادث ترافیکی متولی خاص ندارد و نیاز به تعامل ادارات دارد، افزود: چهارمین علت مرگ و میر و عامل هشت درصد مرگ و میرها در جهان حوادث (غیرمترقبه، انسان ساز و جنگ) است که در این میان 12  درصد بار بیماری ها در دنیا و 26 درصد بار بیماری ها در کشور ما به سبب عوارض حوادث است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان همدان با بیان اینکه 90 درصد مرگ و میر حوادث ترافیکی مربوط به کشورهای در حال توسعه است، گفت: دومین عامل مرگ و میر و سومین علت گذراندن زندگی با ناتوانی در کشور ما حوادث ترافیکی هستند.

ایران مقام نخست تلفات ترافیکی در دنیا را دارد

وی با اشاره به اینکه ایران مقام نخست تلفات ترافیکی در دنیا را دارد، بیان کرد: بیشترین آمار تلفات ترافیکی در سال 85 رخ داد که به موجب این عامل 28 هزار نفر فوت کردند و این آمار در سال گذشته به 17 هزار و 944 نفر رسیده است.

معصومی عنوان کرد: بیشترین تعداد فوتی ناشی از حوادث ترافیکی در سال 85 با 869 نفر در استان همدان رخ داد که با توجه به اقدامات پیشگیرانه و ایمن سازی محروهای مواصلاتی استان این آمار کاهش و در سال گذشته به 521 نفر رسید.

وی با بیان اینکه نرخ تلفات ناشی حوادث ترافیکی در ایران 20 برابر میانگین جهان است، افزود: همدان از نظر تعداد فوتی های ناشی از حوادث ترافیکی در بین 31 استان کشور رتبه چهاردهم را دارد به طوری که در چهار ماهه نخست امسال 169 نفر بر اثر حوادث ترافیکی در همدان فوت کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16 مورد کاهش یافته است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان همدان گفت: 77 درصد فوتی های ناشی از حوادث ترافیکی کشور را مردان، 40 درصد رانندگان و 60 درصد را عابران تشکیل می دهند.

بیشترین فوتی ناشی از تصادفات با خودروی پراید رخ می دهد

وی تصریح کرد: 51 درصد علت مرگ افراد در حوادث ترافیکی ضربه به سر عنوان شده است که در این میان بیشترین تصادفات در خودروی نوع پراید با 2 هزار و 454 نفر فوتی رخ داده است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی همدان با بیان اینکه سال گذشته 50 مورد فوتی حوادث ترافیکی در حین انتقال به بیمارستان های استان به وقوع پیوسته است، عنوان کرد: پوشش حوادث ترافیکی در استان همدان در آزادراه ها به صورت 100 درصد، بزرگ راه ها 90 درصد، راه های اصلی 90 درصد و راه های فرعی به صورت 42 درصد انجام می‌شود.

وی افزود: میانگین مدت زمان حضور اورژانس همدان در محل حادثه در جاده ها 7 دقیقه و 20 ثانیه و در شهرها 5 دقیقه است و در این راستا اورژانس 115 همدان 70 درصد تصادفات را پوشش می‌دهد.

معصومی با اشاره به اینکه 49.5 درصد فوت افراد مصدوم در حوادث ترافیکی در بیمارستان ها رخ می دهد، گفت: در سطح کشور 3 هزار نقطه حادثه خیر شناسایی شده است که از این میزان 76 نقطه مربوط به استان همدان است که بسیاری از آنها اصلاح شده اند.