کد خبر: ۵۰۷۶۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۲۵۵

چانه زنی بزرگ با ایران، اوباما نتواند این کار را انجام دهد، اروپا سراغ آن می رود

نکته بسیار چشمگیری است که این هفته ایران در حمایت از حیدر العبادی در مقام نخست وزیر منتخب عراق به امریکا و عربستان سعودی پیوست . در پس کشمکش های مربوط به کنترل عراق، شکل بندی مجدد جغرافیای سیاسی خاورمیانه است نهفته است که پی آمد های بین المللی خواهد داشت.
آیریش تایمز نوشت: نکته بسیار چشمگیری است که این هفته ایران در حمایت از حیدر العبادی در مقام نخست وزیر منتخب عراق به امریکا و عربستان سعودی پیوست . در پس کشمکش های مربوط به کنترل عراق، شکل بندی مجدد جغرافیای سیاسی خاورمیانه است نهفته است که پی آمد های بین المللی خواهد داشت.

به گزارش «تیک»، پی امدهای این بحران، اروپا را نیز تحت تأثیر قرارخواهد داد، همان گونه که آمریکا و اروپا را با رویارویی سرنوشت ساز باروسیه مواجه کرده است. آمریکا در بحران اوکراین نقش قاطعی ایفا کرد و توانست ویکتور یانوکویچ را در ماه فوریه از مسند قدرت پائین بکشد اما در سوریه و عراق آمریکا نقش موثری ایفا نکرد.

نومحافظه کاران امریکا در بحث های خود خواستار سیاست خارجی کارسازتری هستند، در حالی که حوادث اخیر،نشان دهنده شکست کامل برنامه مداخله گرایانه آنها درعراق است.

نوری مالکی، که از سال 2006میلادی با حمایت ایران در عراق حکومت کرد ودر حال کنار رفتن از مقام نخست وزیری است، بعد از برچیدن دستگاه حکومتی عمدتاً سنی صدام حسین روی کار آمد. این حادثه یکی از پیامدهای ناخواسته تهاجمی بود که درسال 2003 به رهبری امریکا رخ داد و قطعاً باهدف توانمندسازی ایران ، رقیب اصلی آمریکا، صورت نگرفت .

آمریکا در ضمن قصد هم نداشت که این تهاجم به پیروزی جهادی¬های دولت اسلامی (داعش) ،گروه افراطی تر از القاعده ، بیانجامد.

چانه زنی بزرگ

ارزش آن را دارد که یادآور شویم که درسال¬های 4-2003،ایرانی های دوراندیش تر پیشنهاد چانه زنی بزرگتری را به امریکا دادند . حسن روحانی ، رئیس هیئت مذاکره کنندگان در آن زمان و رئیس جمهور کنونی ایران این پیشنهاد را داد که شامل موافقت نامه هسته ای، امنیت بیشتر، احترام دوجانبه و دسترسی به فناوری در ازای کمک به ثبات درعراق ، متوقف کردن کمک به حماس درغزه و تغییر روابط با حزب ا... لبنان می شد.

و اکنون شاید خیلی دیر باشد برای آن که عبادی، به علت از بین رفتن اعتماد، با رویکردی کثرت گرایانه و معتدل تر، عراق را یکپارچه نگه دارد.

سیاست های منطقه ای
ایران ،دشمن قسم خورده داعشی ها، به علت سیاست های منطقه ای از اسد حمایت می کند؛ مبارزات او برای بقا، در پرتو موفقیت داعش، قابل قبول تر به نظر می رسد.ایران اگر به توافق هسته ای دست یابد، کاملاً قادر است که به طرز عمل گرایانه ای در خدمت منافع خود باشد.

احتمال دارد روسیه چنین سناریویی را خنثی کند. پوتین به لحاظ سیاسی تبدیل اوکراین به کشوری اروپایی شده را برای خود خطرناک می داند و مصمم است که مانع ازاین کار شود. او با بررسی و مداقه درباره روابط اقتصادی و سیاسی عمیق تر با قدرت های نوظهوری همچون چین می خواهد به تحریم های امریکا و اروپا واکنش نشان دهد.

او با نمایش عدم مداخله در سیاست های خاورمیانه و قضیه جنگ افزارهای شیمیایی سوریه درسال گذشته، می خواهد در این کشورها برای امریکا مشکلات درد سر آفرینی ایجاد کند .

این کار به علت سیاست کنونی امریکا در قبال اوکراین آسان تر است . ویکتوریا نولند، معاون وزیرخارجه امریکا در امور اروپا و اوراسیا، بیش از هر مقام دیگری آمریکایی از حمایت از روند غربی سازی به جای کنار آمدن با روسیه و توانمند سازی این کشور حمایت کرده است. وی در خلال مذاکرات برسر تحریم ها درماه فوریه، ضمن گله درباره متفاوت بودن اولویت های اروپا و روند کند تحریم های اروپا علیه روسیه شکایت کرد و گفت « گور پدر اروپایی ها» .

رابرت کاگان ، همسروی یکی از برجسته ترین و سرسخت ترین نومحافظه کاران است . او در مقاله اخیر خود تحت عنوان « ابرقدرت ها بازنشسته نمی شوند » از سیاست خارجی قدرتمندانه تر امریکا حمایت می کند و براین باور است که انتقادهای هیلاری کلینتون از اوباما در مورد سوریه مؤثر بوده است . شاید چانه زنی بزرگی با ایران ،اوباما را وسوسه کند ، اما او آیا محتاط تر از آن نیست که بتواند از این فرصت استفاده کند ؟ اگرنتواند ، اروپا باید این کار را انجام دهد.