کد خبر: ۵۰۷۹۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۷۱

فرزندان کوچک‌تر بیشتر در معرض خودکشی‌ و تصادفات مرگبار هستند

نتایج مطالعه صورت گرفته توسط پژوهشگران سوئدی نشان می‌دهد، فرزندان کوچکتر خانواده بیش از خواهر و برادر بزرگسال خود در معرض خطر اقدام به خودکشی قرار دارند.

به گزارش ایسنا، محققان دانشگاه استکهلم در تحقیقات خود دریافته‌اند، بیش از 20 درصد از موارد اقدام به خودکشی تحت تأثیر ترتیب تولد و سن مادر در هنگام تولد کودک هستند.

به ازای هر افزایش در ترتیب تولد از بزرگترین تا کوچکترین فرزند، خطر خودکشی تا 18 درصد افزایش پیدا می‌کند و بر این اساس، خطر اقدام به خودکشی در فرزندان کوچکتر بیش از فرزندان بزرگ است.

محققان همچنین دریافته‌اند، فرزندان کوچکتر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از تصادفات قرار دارند.

مطالعات قبلی نشان می‌دهند که ترتیب تولد نقش موثری در سلامت کلی جسمی و روحی فرد ایفا می‌کند؛ بطور مثال نتایج مطالعه صورت گرفته در ماه فوریه نشان می‌دهد، فرزندان بزرگتر بدلیل الگوهای متابولیک در رحم مادر بیشتر در معرض دیابت و بیماری‌های قلبی قرار دارند.

به گفته «میکائیل روستیلا» سرپرست تیم تحقیقاتی، افزایش خطر اقدام به خودکشی در فرزندان کوچکتر احتمالا ناشی از کاهش توجه والدین یا زورگویی و قلدری فرزندان بزرگتر است و تخمین زده می‌شود که بیش از 20 درصد موارد خودکشی تحت تأثیر دو عامل ترتیب تولد و سن مادر در هنگام تولد کودک هستند.

میزان توجه والدین به فرزند اول بیش از فرزندان بعدی است که این مسأله منجر به مشکلات عاطفی و رفتاری در فرزندان کوچکتر و افزایش خطر اقدام به خودکشی می‌شود.

به گفته محققان، ترتیب تولد، تفاوت سنی بین خواهر و برادر و تعداد فرزندان باید در کنار سایر عوامل از جمله وضعیت تأهل، شرایط اقتصادی و اجتماعی بعنوان عوامل تأثیرگذار بر احتمال خودکشی مورد بررسی قرار گیرند.

نتایج این مطالعه در مجله Epidemiology منتشر شده است.