کد خبر: ۵۰۸۱۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۴۹

زنان 10 سال دیرتر از مردان به بیماری قلبی مبتلا می شوند

یک فوق تخصص بیماری های قلبی وعروقی گفت: زنگ خطر ابتلای مردان به بیماری های قلبی 40 سال و زنان 50 سال به صدا در می آید بنابراین زنان 10 سال دیرتر از مردان به بیماری های قلبی و عروقی مبتلا می شوند.

به گزارش ایرنا، دکتر مسعود قاسمی روز پنج شنبه در نشست خبری شانزدهمین کنگره سراسری تازه های قلب و عروق اظهار کرد: 40 سالگی برای مردان و 50 سالگی برای زنان را سن آگاهی از بیماری های قلبی وعروقی اعلام می کنند که وقفه منطقی 10 ساله بین زنان و مردان به علت پروسه دوران عادت ماهانه در زنان است که معمولا تا 50 سالگی ادامه دارد و بعد از ان دوران یائسگی آغاز می شود.

رییس شانزدهمین کنگره سراسری تازه های قلب و عروق افزود: قطعا اولین علت مرگ و میر در جهان بیماری های قلبی و عروقی است و کشور ما هم از این قاعده مستثنی نیست، البته از نظر میزان ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی هرچه به آمار جهانی نزدیک تر باشیم، علت آن شیوع بی وقفه بیماری در کشور نیست بلکه پیشرفت در تشخیص است.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته به ویژه در دو دهه اخیر روند تشخیص بیماری های قلبی و عروقی در کشور رشد بسیار خوبی داشته است بنابراین افراد مبتلا به این بیماری ها بهتر شناسایی می شوند و در آمار مبتلایان قرار می گیرند.

رییس انجمن آترواسکلروز گفت: در چند سال اخیر شاهد رشد بیماری های قلبی و عروقی در بین جوانان هستیم که این هم تا حد زیادی به پیشرفت در نحوه تشخیص بیماری بر می گردد زیرا ممکن بود فردی در گذشته به بیماری قلبی وعروقی مبتلا بوده اما به علت نبود امکانات تشخیص، متوجه بیماری خود نمی شد.

وی با بیان اینکه یکی از عوارض شروع کننده بیماری های قلبی و عروقی سن است اظهار کرد: عوامل دیگری مانند زمینه های ژنتیک، فامیلی، فشار خون بالا ، چربی بالا و دیابت هم در بروز بیماری های قلبی و عروقی دخیل هستند و این افراد باید آگاهانه تر نسبت به پیشگیری و یا درمان بیماری در خود عمل کنند.

قاسمی گفت: اینکه افراد مسن نسبت به جوانان بیماری های قلبی و عروقی را بدون خطر سکته و یا رد کردن آن می گذرانند صحیح است زیرا در بدن رگ هایی وجود دارد که معمولا کاری انجام نمی دهند اما همین رگ ها به مرور زمان خود را برای جایگزین کردن برخی رگ ها در اطراف قلب که ممکن است گرفته باشند، می کنند که این عمل در سن بالاتر مساعد تر است در واقع یک نوع همپوشانی است، اما در جوانان هنوز این رگ های جایگزین آماده فعالیت نشده اند.

وی افزود: مساله دیگر به باورهای اجتماعی بر می گردد ، به این معنا که انتظار نمی رود جوانی 30 ساله عارضه قلبی داشته باشد بنابراین اگر دردی را در قفسه سینه احساس کند ممکن است آنرا به بخش های دیگر مثلا دستگاه گوارش ربط دهد از این رو زمان تشخیص و درمان را از دست می دهد در حالی که زمان در بیماری قلبی وعروقی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

شانزدهمین کنگره سراسری تازه های قلب و عروق 25 تا 28 شهریورماه در سالن همایش های بین المللی رازی برگزار می شود.