کد خبر: ۵۰۸۶۰
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۵۱

قائم مقام بانک مرکزي مطرح کرد: مسکن مهر مهمترين عامل رشد پايه پولي در کشور / پيش‌بيني تورم 25 درصدي تا پايان سال

باشگاه خبرنگاران: قائم مقام بانک مرکزي گفت: ما در مطالعات آغازي که داشتيم با توجه به نتيجه خوب مهار تورم در سال 92 هدف 25 درصد تورم را هدف‌گذاري کرديم و در مطالعات هم 23،24 درصد در بررسي بود.

اکبر کميجاني ادامه داد: پس از استقرار دولت جديد موضوع انتظام‌بخشي به رشد نقدينگي و رشد پايه پولي در دستور کار و عمليات اجرايي بوده و اين روند ادامه داشته است.

وي افزود: در سال 92 با شروع اصلاحيه بودجه که نداي انضباظ‌گرايي در بخش بودجه و مالي است، سر و سامان دادن به تامين مالي مسکن مهر شروع شد.

کميجاني ادامه داد: همانطور که پيش‌تر اشاره شده بود، مهمترين عامل در رشد پايه پولي در سال‌هاي 88 تا اواسط 92 مسکن مهر بوده و آذر ماه بود که تيم بانک مرکزي، وزارت راه و شهر سازي و بانک مسکن که متولي اجراي اين پروژه بودند. در آن زمان براي تامين مالي مسکن مهر حدود 45 هزار ميليارد تومان پايه پولي تزريق شد که متاسفانه آثار تورمي بسيار سختي بر جاي گذاشت.

قائم مقام بانک مرکزي در خصوص اينکه اجراي بسته ضد رکودي مستلزم تزريق منابع پولي است، آيا محاسبه‌اي شده که با اجراي اين بسته چه ميزان تورم داريم؟ گفت: هنگامي که در ايجاد تورم رشد نقدينگي سهم به سزايي دارد، تجربه سال‌هاي گذشته هم اين موضوع را به خوبي نشان مي‌دهد که مهمترين عامل در رشد تورم، رشد نقدينگي بوده است.

وي افزود: خوشبختانه هم جامعه و هم دولت اين انضباط‌بخشي را در نظام بانکي طلب مي‌کرد و با کارهاي کارشناسي توانستيم به فرمول ساماندهي برسيم که خود تحولي بزرگ در تورم ايجاد کرد و شتاب تورم به طور قابل ملاحظه‌اي روند بهبود را طي کرد که اين روند در ماه‌هاي اخير ادامه يافت.

وي در ادامه اظهار داشت: همانطور که رسم است در پايان سال مالي و آغاز سال مالي جديد با توجه به بررسي‌هاي کارشناسي عميقي که در بانک مرکزي در جريان است؛ در درجه اول پيش بيني رشد نقدينگي است، رشد نقدينگي که نياز واقعي اقتصاد براي رشد معقول داشته باشد.

وي در ادامه گفت: ما در مطالعات آغازي که داشتيم با توجه به نتيجه خوب مهار تورم در سال 92 هدف 25 درصد تورم را هدف‌گذاري کرديم و در مطالعات هم 23،24 درصد در بررسي بود.
کميجاني تصريح کرد: در کنار اين مطالعات بانک مرکزي، مطالعاتي هم در خصوص بسته خروج از رکود در کار گروه اين بانک شروع شده است.

قائم مقام بانک مرکزي يادآور شد: همانطور که رئيس جمهور و رئيس کل بانک مرکزي گفتند، پيش بيني تورم در بانک مرکزي همان پيش بيني بسته است و در جهت‌گيري ما با بسته يکسان و واحد است.