کد خبر: ۵۰۸۶۳
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۹۸

مالزی درسوگ قربانیان ام.اچ17/ پرچم های نیمه برافراشته و یک دقیقه سکوت

اجساد تعدادی از قربانیان مالزیایی پرواز ام.اچ 17 خطوط هوایی این کشور 37 روز پس از سقوط در نزدیکی مرز اوکراین و روسیه روز جمعه به کوالالامپور منتقل شد و این کشور جنوب شرق آسیا را در غم فرو برد.

به گزارش ایرنا، مالزی روز جمعه را عزای عمومی اعلام کرد، امری که کمتر در این کشور اتفاق می افتد. همزمان با ورود اجساد 20 قربانی این پرواز، پرچم ها در مالزی به منظور ادای احترام به قربانیان نیمه افراشته شد و ساعت 10 و 45 دقیقه به وقت محلی یک دقیقه سکوت در مالزی حکفرما شد.

این هواپیما حامل 298 مسافر بود که 26 تیر ماه در مسیر آمستردام به کوالالامپور براثر اصابت موشک سرنگون شد. 43 نفر از سرنشینان این بوئینگ 777 مالزیایی بودند که نخستین گروه 20 نفره از قربانیان پرواز ام.اچ 17 امروز با پرواز ویژه ای از آمستردام وارد فرودگاه بین المللی شهر کوالالامپور شدند.

لیست 20 نفره نخستین گروه از قربیانیان پرواز ام.اچ 17 که به مالزی منتقل شدند شامل 9 خدمه و 11 مسافر است که 12 نفر از آنها زن و هشت نفر دیگر مرد هستند.

11 نفر از این قربیان مسلمان و 9 نفر دیگر غیرمسلمان هستند.

تمام شبکه های تلویزیونی مالزی روز جمعه برنامه های ویژه ای به این مناسبت تدارک دیده بودند و آیین ادای احترام به قربانیان نیز در فرودگاه با حضور ˈعبدالحلیم معظم شاهˈ پادشاه مالزی، ˈنجیب تون رزاقˈ نخست وزیر، اعضای کابینه، سفیران کشورهایی که در این پرواز مسافر داشتند و برخی دیگر از شخصیت ها برگزار و از این شبکه ها پخش شد.

اجساد قربانیان این حادثه پس از مراسم ادای احترام در فرودگاه بین المللی شهر کوالالامپور که با حضور گسترده مردم این کشور نیز مواجه شدند برای انجام مراسم تدفین به شهرهای مختلف مالزی منتقل شد.

برخی از سفارت ها در مالزی نیز به احترام قربانیان این پرواز پرچم کشورهای خود را نیمه برافراشته کردند و 250 خبرنگار داخلی و خارجی این آیین را پوشش دادند.

پرواز ام.اچ17 خطوط هوایی مالزی با 298 سرنشین 26 تیرماه در شرق اوکراین با اصابت موشک سرنگون شد و همه سرنشینان آن جان خود را از دست دادند.

با گذشت 37 روز از این حادثه و محکوم کردن آن توسط بسیاری از کشورها، عاملان حمله موشکی به این پرواز شناسایی نشده است. اوکراین جدایی طلبان این کشور را که از سوی روسیه حمایت می شوند مقصر این حادثه می داند و جدایی طلبان نیز با تبرئه خود ارتش اوکراین را عامل شلیک به پرواز مسافربری ام.اچ 17 معرفی می کند.

تیم تحقیقاتی بین المللی با مدیریت هلند هم اکنون در حال بررسی این حادثه و شناسایی عاملان آن هستند.

دولت مالزی اکنون علاوه بر پاسخگویی در زمینه این پرواز باید به سئوالات بی پاسخ افکار عمومی در مورد سرنوشت پرواز ام.اچ370 نیز پاسخگو باشد.

پرواز ام.اچ 370 نیز 17 اسفند سال گذشته با 239 سرنشین در مسیر کوالالامپور به پکن ناپدید شد.

تلاش های بی نتیجه حدودا شش ماهه برای یافتن این هواپیما توان مدیریتی دولت مالزی را زیر سئوال برد، به طوری که ماهاتیر محمد پیر عرصه سیاست مالزی که 23 سال هدایت این کشور را در اختیار داشت زبان انتقاد خود را به روی نجیب تون رزاق نخست وزیر فعلی این کشور گشود.

ماهاتیر محمد معتقد است عملکرد نجیب تون رزاق خوب نیست اما کسی جرات انتقاد از وی را ندارد، از این رو خود را موظف به انتقاد از نجیب می داند.

عملکرد تیم نجیب تون رزاق در مواجهه با بحران صنعت هواپیمایی این کشور که طی پنج ماه دو حادثه را شاهد بود، توان مدیریتی آنها را به بوته آزمایش گذاشته است و این بخش از جمله مواردی است که پیکان انتقاد ماهاتیر محمد را به سوی نخست وزیر مالزی نشانه گرفته است.