کد خبر: ۵۰۸۸۹
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۱۸

سناریوهای جدید صادرات گاز ایران به اروپا

معاون وزیر نفت با تشریح سناریوهای صادرات گاز ایران به کشورهای اروپایی از آغاز صدور گاز به عراق از سال ۹۴ خبر داد و اعلام کرد: ایران قصد دارد به صادرکننده LNG تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،حمیدرضا عراقی  درباره مهمترین سیاست های ایران برای آغاز صادرات گاز طبیعی به اروپا، گفت: ایران به منظور صادرات گاز به کشورهای اروپایی آمادگی دارد و قطعا ایران می تواند یک منبع تامین پایدار و مطمئن گاز مورد نیاز کشورهای اروپایی باشد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اعلام اینکه کشورهای اروپایی هم به دنبال تامین گاز مورد نیاز خود از چند منبع مطمئن هستند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هم به دنبال متنوع کردن سناریوهای صادرات گاز خود از طریق مسیر خطوط لوله و یا محموله‌های ال.ان.جی است.

معاون وزیر نفت با یادآوری اینکه سیاست فعلی ایران صادرات گاز به اروپا است، اظهار داشت: از این رو عملیات توسعه زیرساخت های صادرات گاز به کشورهای همسایه و حتی کشورهای اروپایی به شرکت ملی گاز واگذار شده است.

این مقام مسئول همچنین از آغاز صادرات گاز به عراق از سال اینده خبر داد و افزود: صادرات گاز طبیعی به عراق به صورت مرحله به مرحله از سال اینده آغاز خواهد شد.

عراقی با تاکید بر اینکه گازرسانی به نیروگاه ها و تبدیل گاز طبیعی به برق هم یکی از سناریوهای صادرات انرژی از ایران است، تبیین کرد: البته صادرات برق با استفاده از منابع گاز طبیعی با قیمت های رقابتی به بازارهای مختلف انجام می شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با تاکید بر اینکه صادرات گاز طبیعی یکی از محورهای سیاست های اقتصاد مقاومتی است، خاطرنشان کرد: هم اکنون زیرساخت های افزایش ظرفیت صادرات گاز طبیعی در حال انجام است.
 
از این رو ایران با در اختیار داشتن حدود 34 تریلیون مترمکعب گاز به عنوان بزرگترین دارنده این حامل انرژی پاک، صادرات گاز طبیعی به کشورهای اروپایی، حاشیه جنوبی خلیج فارس و شبه قاره هند را در دستور کار قرار داده است.

حمید رضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران حجم صادرات سالانه گاز طبیعی به ترکیه را 10 میلیارد متر مکعب عنوان کرد و درباره زمان بندی صادرات گاز به عراق گفته است: با عملیاتی شدن قرارداد، در سه سال اول 4 تا 7 میلیون مترمکعب در روز، در دو سال بعد آن حدود 15 میلیون مترمکعب در روز و از سه سال بعد از آن روزانه 25 میلیون مترمکعب گاز به عراق صادر می شود