کد خبر: ۵۰۸۹۳
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۶۵۳
تحلیل رسانه آلمانی از استیضاح وزیر علوم،

لاریجانی هم نتوانست جلوی تندروها را بگیرد

استیضاح رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری در دولت روحانی از سوی مجلس نهم، اتفاق غیرمنتظره‌ای نبود. نمایندگان تندروی مجلس و بیش از همه اعضای جبهه پایداری که نزدیکان محمود احمدی‌نژاد هستند، از ماه‌ها پیش عزم خود را برای این استیضاح جزم کرده بودند.
دویچه وله نوشت: وزیر علوم حسن روحانی استیضاح و برکنار شد. اما رئیس جمهور بلافاصله او را به سمت مشاور علمی خود و نجفی را که مورد اعتماد مجلس نیست به عنوان سرپرست این وزارتخانه معرفی کرد. برنده و بازنده این استیضاح چه کسی بود؟

به گزارش «تیک»، استیضاح رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری در دولت روحانی از سوی مجلس نهم، اتفاق غیرمنتظره‌ای نبود. نمایندگان تندروی مجلس و بیش از همه اعضای جبهه پایداری که نزدیکان محمود احمدی‌نژاد هستند، از ماه‌ها پیش عزم خود را برای این استیضاح جزم کرده بودند.

جزم بودن عزم این گروه زمانی روشن شد که فراکسیون رهروان ولایت به سرپرستی علی لاریجانی به صراحت مخالفت خود را با این استیضاح اعلام کرد، اما تغییری در تصمیم تندروها ایجاد نشد.

لاریجانی در آخرین لحظات پیش از رای‌گیری برای استیضاح، یک بار دیگر و به نحوی دیگر سعی کرد نمایندگان موافق استیضاح را متقاعد کند. او از تریبون مجلس اعلام کرد در صورت رای اعتماد مجدد به وزیر علوم٬ فرجی‌دانا دو معاون خود را برکنار خواهد کرد اما این تدبیر هم بی‌اثر ماند.

علا؛الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس سخنان لحظه آخر لاریجانی را نابهنگام توصیف کرده و گفته است: «این سخنان در دقیقه ۹۰ مطرح شد و کمی نابهنگام بود. اگر دیروز لاریجانی این سخنان را مطرح می‌کرد قطعا خروجی چیز دیگری می‌شد».

حمید رسایی عضو پرکار جبهه پایداری پس از پایان استیضاح دست‌نوشته‌ای با مضمون "دوپینگ لاریجانی اثر نکرد" را به دست گرفت و با حسی سرشار از اطمینان آن را به عکاسان نشان داد.

این اما پایان استیضاح نبود. روزنامه کیهان در مطلبی طولانی با عنوان "مجلس شاخ فتنه را شکست" به تعریف و تمجید از نمایندگان استیضاح‌کننده پرداخت و آنان را به دلیل "پرهیز از تندروی، مستند و مستدل سخن گفتن و ارائه اسناد و مدارک غیرقابل خدشه" مورد ستایش قرار داد.

روزنامه کیهان در ادامه مطلب خود نوشت: «مجلس با رای دیروز خود، بزرگ‌ترین کمک را به دولت روحانی کرد تا از این پس، دولت با راندن فتنه‌گران و حاشیه‌سازان، بتواند با فراغ‌بال به امور اصلی کشور بپردازد و وضع علمی و آموزشی دانشگاه‌ها را به ریل اصلی خود بازگرداند».