کد خبر: ۵۰۸۹۵
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۵۰

روسیه: اتحادیه اروپا نمی تواند مانع همکاری کشورهای دیگر با روسیه شود

ایرنا: سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه با اشاره به تلاش برخی مقام های اتحادیه اروپا برای بازداشتن سایر کشورها از صدور محصولات کشاورزی و مواد غذایی به روسیه، اعلام کرد: اتحادیه اروپا نمی تواند مانع همکاری کشورهای دیگر با مسکو شود.

ˈآلکساندر لوکاشویچˈ گفت: بدیهی است اتحادیه اروپا که امکان صدور محصولات غذایی به روسیه را از دست داده است، نمی خواهد سایر کشورها خلا اروپایی ها را در بازار روسیه پر کنند.

روسیه از هفتم ماه اوت به دستور ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه در پاسخ به تحریم های غرب، واردات مواد غذایی و محصولات کشاورزی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، آمریکا، نروژ، استرالیا، کانادا و زلاندنو را ممنوع و متوقف کرد.

به گزارش رسانه های روسی، برخی کشورهای آمریکای لاتین همچون اکوادور تلاش می کنند تا با افزایش صادرات مواد غذایی، جای خالی محصولات کشورهای تحریم شده از سوی روسیه را پر کنند، اما مقام های اتحادیه اروپا آن کشورها را به همبستگی با این اتحادیه در خصوص مساله اوکراین و جلوگیری از افزایش صادرات محصولات غذایی به روسیه توصیه می کنند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه در ادامه سخنان خود گفت: این درخواست اتحادیه اروپا بنا به دلایل تجاری مطرح شده و همبستگی در مساله اوکراین صرفا بهانه ای واهی برای حفظ سهم محصولات کشاورزی اروپا در بازار روسیه است.

وی افزود: بروکسل امکان جبران خسارت های تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در اروپا را ندارد و در حقیقت سعی دارد از افرادی که بر اثر اقدامات متقابل روسیه متحمل خسارت شده اند، دلجویی کند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان این که کشورهای مستقل در مورد همکاری با روسیه بدون توجه به موضع گیری اتحادیه اروپا اقدام می کنند، اظهار داشت: روسیه به توسعه همکاری هایش با تمام کشورهای علاقمند ادامه خواهد داد.

به گزارش رسانه های خبری روسیه، کشورهای اروپایی ظرف یک سال آینده بیش از 10 میلیارد دلار بر اثر تحریم محصولات کشاورزی این کشورها از طرف روسیه متحمل ضرر می شوند.