کد خبر: ۵۰۹۲۸
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۴۴

عقب نشینی هیات علمای مسلمان ازمیانجیگری بین تروریست های تکفیری و دولت لبنان

هیات علمای مسلمان بعداز دیدار با « تمام سلام» نخست وزیر لبنان عقب نشینی خود از میانجیگری بین گروه های تروریستی تکفیری و دولت لبنان در پرونده نیروهای ربوده شده ارتش و امنیت داخلی این کشور توسط این گروه ها در بلندی های شهرک عرسال را اعلام کرد.
به گزارش ایرنا ، هیات علمای مسلمان عصر جمعه در کاخ نخست وزیری لبنان اعلام کرد که با عقب نشینی این هیات ،« فضا برای طرف های دیگر که می توانند پرونده ربوده شدگان را حل و فصل کنند، باز می شود».

عدنان امامه، احمد الکردی، غیث الصلح، سمیح عزالدین و ابراهیم بیضون در دیدار با نخست وزیر لبنان حضور داشتند.

برخی منابع خبری از امکان ورود قطر و ترکیه و ژنرال« عباس ابراهیم» فرمانده نیروهای امنیت عمومی لبنان و حتی شروع گفت وگوها با دولت سوریه برای نجات نیروهای ارتش و امنیتی لبنان از چنگ گروه های تروریستی تکفیری خبر داده اند.

« علی عبدالکریم علی» سفیر سوریه در لبنان اخیرا بعداز دیدار با « سمیر مقبل» وزیر دفاع لبنان از آمادگی کشور متبوعش برای همکاری نظامی و امنیتی و سیاسی با لبنان خبر داد.

شیخ « عدنان امامه» از اعضای هیات علمای مسلمان لبنان که متشکل از شیوخ سلفی تندرو است، قبل از دیدار با تمام سلام گفت که « اکنون توپ در زمین نخست وزیر است و منتظر پاسخ های او در خصوص مطالبات ربایندگان هستیم که آنها را منتقل کرده ایم».

وی گفته بود که مطالبات گروه های تروریستی تکفیری « دست یافتنی» هستند و دولت لبنان می تواند آنها را برآورده کند.

امامه بعداز این دیدار هم ضمن اعلام عقب نشینی هیات علمای مسلمان از پرونده گفت که این هیات بعداز حوادث عرسال ابتکار عملی را به دولت لبنان پیشنهاد کرد که مورد موافقت قرار گرفت و در پایین کشیده شدن فتیله فتنه در لبنان موثر واقع شد.

شنبه یازدهم مرداد ماه گروه های تروریستی تکفیری بویژه داعش و جبهه النصره به شهرک عرسال لبنان در شرق این کشور و نزدیک مرزهای سوریه و همچنین پایگاه های ارتش و نیروهای امنیت داخلی (پلیس) حمله و این شهرک را حدود 6 روز اشغال و سپس به بلندی های آن عقب نشینی کردند.

قبل از شروع این حمله نیروهای ارتش لبنان در یک ایست و بازرسی ، « عماد احمد جمعه» از سرکردگان گروه تروریستی تکفیری داعش را بازداشت کرد و برخی علت حمله را بازداشت او اعلام کردند اما ژنرال « جان قهوجی»فرمانده ارتش لبنان با رد این نظریه گفت که این تروریست تکفیری در بازجویی ها اعتراف کرده حمله به عرسال از قبل برنامه ریزی شده بود و هدف آنها اشغال یک کمربند سرزمینی از عرسال تا ساحل دریای مدیترانه در شهرعکار در شمال لبنان بوده است.

گروه های تروریستی تکفیری علاوه بر کشتن و زخمی کردن چند نیروی نظامی وامنیتی و شماری از مردم منطقه، تعدادی از نیروهای ارتش و امنیت داخلی لبنان را ربودند.

دریک اقدام سئوال و تردید برانگیز، هیات علمای مسلمان آمادگی خود را برای گفت وگو با گروه های تروریستی تکفیری و میانجیگری بین دولت و این گروه ها اعلام کرد که در نهایت به آزادی چند تن از نیروهای ارتش و امنیتی منجر شد.

محافل خبری و سیاسی هشدار دادند که هیات علمای مسلمان نقش میانجیگری ندارد بلکه با این گروه های تروریستی تکفیری روابط نزدیک و همکاری دارد و نقش رساندن پیام آنها به دولت وارتش را برعهده گرفته است.

هیات علمای مسلمان لبنان مشابه درخواست های کنونی ربایندگان نیروهای ارتش و امنیتی را بارها تکرار کرده که مهمترین آنها آزادی تروریست های تکفیری زندانی در زندان رومیه لبنان و خروج حزب الله از سوریه است.

آزادی « جمانه حمید» همسر یکی از تروریست های تکفیری که هنگام رانندگی یک خودرو بمب گذاری شده در مسیرعرسال به شهرک اللبوه بازداشت شده و«عماد احمد جمعه» یک سرکرده گروه داعش که روز حمله تروریست های تکفیری به شهرک عرسال بازداشت شده ازجمله درخواست های داعش و جبهه النصره است.

براساس این گزارش، گروه تروریستی تکفیری « جبهه النصره» با طرد شیوخ سلفی عضو هیات علمای مسلمان که مسئولیت میانجیگری بین آنها با ارتش و دولت لبنان را برعهده گرفته اند، تهدید کرده اس که اگر به همه مطالبات آنها پاسخ داده نشود، نظامیان مفقود شده را که در اختیار دارد، می کشد.

روزنامه لبنانی الاخبار در شماره روز جمعه خود به انتخاب « گزینه خونین» از سوی گروه جبهه النصره اشاره کرد و افزود: میانجیگیری برای آزادی نظامیان ربوده ( مفقود) شده به بن بست رسیده است و گروه النصره که ادعا می شد در گفت وگوها نسبت به داعش نرمتر است، تصمیم گرفته تا برای وادار کردن دولت لبنان به تحقق مطالباتش، گزینه خونین را روی میز قرار دهد.

این گروه تروریستی تکفیری تهدید کرده است اگر دولت لبنان به مطالباتش پاسخی مثبت ندهد ، 29 نظامی لبنانی در اختیار خود را در مدت 48 ساعت و یکی بعداز دیگری می کشد.

آخرین آمار حاکی است که 36 نظامی و نیروی امنیت داخلی(پلیس) لبنان در اختیار گروه های تروریستی تکفیری داعش و جبهه النصره هستند که برخی معتقدند آنها را به داخل خاک سوریه منتقل شده اند و بسیاری هم می گویند که همچنان در بلندی های عرسال بسر می برند.

الاخبار نوشت که گروه جبهه النصره تصمیم دارد در ساعات آینده یک نوار ویدئویی منتشر کند که نظامیان لبنانی خواستار پاسخ مثبت دولت لبنان به مطالبات این گروه می شوند و گرنه در 48 ساعت کشته خواهند شد.

درهمین حال السفیر دیگر روزنامه لبنانی هم در شماره روز جمعه خود با اشاره به اینکه ماجرای مفقود شدن نظامیان و نیروهای امنیتی لبنان در جریان حمله گروه های تروریستی تکفیری بویژه داعش و جبهه النصره به شهرک عرسال در نزدیک مرزهای سوریه وارد چهارمین هفته متوالی خود شده است، خواستار تشکیل کمیته ای برای تحقیقات نظامی در خصوص این پرونده شد.

السفیر نوشت: دولت لبنان به سئوالات سیاسی در خصوص پرونده شهرک عرسال جوابی ندارد بویژه اینکه مقصرها و یا اهمال کاران در این پرونده باید محاکمه و مجازات شوند و پرونده با افزایش روز افزون سئوالات درحال تبدیل شدن به یک رسوایی ، سیاسی ، اخلاقی و قضائی است.

السفیر در ادامه گزارش خود این سئوالات را مطرح کرده است.

آیا صحیح است که فرماندهی ارتش لبنان تا روز دوشنبه گذشته فهرستی کامل از نظامیان شهید ، زخمی و مفقود شده جنگ عرسال نداشته است؟

آیا فرماندهی ارتش می تواند توضیح دهد که چرا « عماد احمد جمعه» از سرکردگان مهم گروه های تروریستی تکفیری در 2 سال و چند ماه گذشته و چه بسا با دریافت تسهیلات توانسته است از 6 ایست و بازرسی منطقه عرسال لبنان وارد و یا خارج شود و چرا ارتش تصمیم گرفت بطور ناگهانی او را در روز شروع حمله گروه های تروریستی تکفیری بازداشت کند؟

آیا درست است، گروه تکفیری که عماد جمعه سرکرده آن بوده با ارتش تماس گرفته و خواستار توضیح در باره علت بازداشت وی شده و یک افسر ارتش در پاسخ گفته است: عماد جمعه با خانواده اش در یکی از اردوگاه های عرسال زندگی و با ما کار می کرد اما مشخص شد که او « عاطف محمد سعدالدین» از افسران ارتش لبنان را به فرار و پیوستن به جبهه النصره ترغیب و تشویق کرده است.

عماد جمعه اعتراف کرده است که او و دیگر گروه های تکفیری قصد اشغال کمربندی ازعرسال تا ساحل دریای مدیترانه شهرعکار در شمال لبنان را داشته اند، پس چگونه ناگهانی عقب نشینی کردند؟ آیا طرف هایی در داخل و یا خارج از لبنان به آنها دستور داد؟ نقش برخی هیات ها وشخصیت ها در حل و فصل ذلیلانه این پرونده چیست؟

آیا درست است که یکی از شخصیت های ارشد سیاسی لبنانی از اقامتگاه خود در خارج از لبنان با فرماندهی نظامی تماس گرفته و ضمن اعتراض و سرزنش برای بازداشت عماد جمعه، خواستار آزادی فوری او شده است؟، آیا درست است که فرماندهی ارتش با این درخواست مخالفت کرده است؟ چرا به « هیات علمای مسلمان» ( متشکل از شیوخ سلفی تندرو) که به داشتن روابط منفی و بد با ارتش لبنان معروف و حتی تحریک علیه دستگاه نظامی در مراحل مختلف معروف است، اجازه داده شد تا مسئولیت میانجیگری و تماس با گروه های تروریستی تکفیری را برعهده بگیرد، آیا این برمبنای تمایل یک طرف خارجی بود که قدرت سیاسی لبنان خود را ملزم به اجرای آن می دانست؟

آیا قدرت سیاسی به هیات علمای مسلمان برای اجرای درخواست های گروه های تروریستی تکفیری در خصوص تندروهای تکفیری بازداشت شده در زندان رومیه و بازگشت شرایط در منطقه عرسال و بلندی های آن به قبل از شروع حمله تعهد داده است؟

گفته می شود کاهش اقدامات حفاظتی و امنیتی در اردوگاه های پناهجویان سوری، عدم شلیک به سوی عناصر مسلح، عدم خلع سلاح آنان، پایان بازجویی زخمی ها و بازماندن یک گذرگاه برای ورود عناصر مسلح به لبنان و خارج شدن از آن از جمله این درخواست ها است.

آیا تضمینی وجود دارد که مانند ماجرای شهرک عرسال اتفاق نیفتد و گروه های مسلح باردیگر به این شهرک و یا منطقه ای دیگر حمله نکنند؟، آیا ارتش لبنان قادر است جلوی آنها بایستد؟ چه طرفی اجازه داده است تا گذرگاه « الحصن» همچنان بر روی گروه های مسلح برای رفت و آمد روزانه بین عرسال و بلندی های آن باز بماند و براحتی از ایست و بازرسی ها و مناطق نظامی عبور کنند؟

از دوهفته قبل از حمله گروه های مسلح به عرسال ، رسانه های لبنانی نسبت به اقدام گروه های تکفیری برای یورش به شهرک های بقاع شمالی و ارتکاب جنایاتی مانند ربودن نظامیان برای معامله با زندانیان تکفیری موجود در زندان رومیه هشدار داده بودند.

برهیچکس پوشیده نیست که منبع این اطلاعات دستگاه های امنیتی لبنان بودند، آیا عاقلانه است فرماندهی ارتش با این اطلاعات مهم بگونه ای رفتار کند که گویی اصلا وجود نداشته است؟