کد خبر: ۵۰۹۴۱
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۳۲

غرویان: عده‌ای هنوز نمی‌توانند موفقیت‌های دولت را ببینند

یک عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: برای من سوال است که عده‌ای با وجود تاییدات مقام معظم رهبری هنوز نمی‌توانند موفقیت‌های دولت را ببینند.

حجت‌الاسلام محسن غرویان در آستانه هفته دولت در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هفته دولت فرصت بسیار خوبی برای ارزیابی و سنجش میزان موفقیت دولت است و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری نسبت به مجموعه اقدامات دولت و همچنین مطالبات مردم و آنچه که در انتخابات گذشته انتخاب کرده‌اند، ارزیابی مثبتی نسبت به عملکرد دولت دارم، اما جای تعجب است که هنوز عده‌ای با وجود این تاییدات مخالفت می‌کنند و نمی‌توانند موفقیت‌های دولت را ببینند.

وی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 افزود: در سیاست خارجی دولت گام بزرگی برداشته و موفقیت‌های بسیاری کسب کرده است، مثل شکستن بعضی از تحریم‌ها و دریافت مطالبات و طلبکاری‌ها از برخی کشورها.

وی خاطرنشان کرد: پشتیبانی رهبر انقلاب از تیم مذاکره‌کننده و به تعبیر ایشان وزیر عزیز خارجه بسیار معنادار است. دولت مکررا در زمینه دیپلماسی از طرف رهبری تایید شده، اما برای من سوال است که چطور برخی هنوز نمی‌توانند این موفقیت‌ها را ببینند.

غرویان ادامه داد: معتقدم مذاکرات هسته‌ای و مذاکره با آمریکا در سر بعضی مسائل که رهبری هم فرمودند گاهی ضرورت پیدا می‌کند مسائل کوچکی نیست و نمی‌توان این کارها را بدون موافقت رهبری انجام داد و ایشان قطعا در جزییات امور قرار دارند. و وقتی حمایت می‌کنند یعنی اقدامات دولت موردتایید ایشان است.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه حرکت دولت در مسیر آرامش کشور را مناسب دانست و اضافه کرد: دولت در به وجود آوردن ثبات در وضعیت قیمت‌ها به طور نسبی خوب عمل کرده و تورم را هم به طور نسبی کاهش داده ، الان هم در تلاش است تا رکود اقتصادی را از بین ببرد. و اینها همه نشان می‌دهد که حرکت کلی دولت روی ریلی است که مردم و رهبری انتظار دارند.

وی درباره سیاست‌های فرهنگی دولت گفت:‌ سیاست‌های فرهنگی از دولت‌های قبل وجود داشته و همچنان باقی مانده که بسیار ظریف، پیچیده و عمیق است و یک شبه حل نمی‌شود. جهت‌گیری‌های کلی دولت در راستای قانون بوده و مطابق با منویات مقام معظم رهبری حرکت کرده است. در دانشگاه‌ها نشر، چاپ، مجلات و روزنامه‌ها پیشرفت خوبی صورت گرفته، آزادی فکری بهتر شده و فضای امنیتی شکسته شده است. در مسائل فرهنگی با توجه به محورهای فرمایشات رهبر انقلاب باید کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی‌های فرهنگی ایجاد شود که تلاش دولت هم در این زمینه بوده است. البته نواقص و اشکالاتی وجود دارد که طبیعی است و می‌توان با تذکر آن‌ها را حل کرد.

وی در پاسخ به این سوال که نقاط ضعف دولت یازدهم در این مدت چه بوده است خاطرنشان کرد: باید یک مقدار شفافیت بیشتر باشد و دولت در مسائل فرهنگی و اقتصادی با قاطعیت بیشتری هماهنگ با قوای دیگر حرکت کند چون این مساله باعث می‌شود جایگاه دولت در بین مردم بالاتر رود. در زمینه رانت‌خواری، پارتی‌بازی و مشکلاتی که در ادارات و مدیریت کشور وجود دارد هنوز بعضی افراد وابسته به طیف قبلی حضور دارند که دولت باید با قاطعیت عمل کند تا آن‌ها نتوانند سنگ‌اندازی کنند. البته معتقدم دولت برای برطرف کردن این ضعف‌ها اراده کافی را دارد.

وی با اشاره به استیضاح وزیر علوم یادآور شد: بهتر است دولت و مجلس تعامل بیشتری داشته باشند. البته استیضاح حق قانونی نمایندگان است و رییس جمهور هم گفت که ما تابع قانونیم. طبیعی است که در یک جامعه مردم‌سالار دینی و دموکرات نظرات مختلفی وجود دارد، اما این استیضاح نشان داد که مجلس یک دست و یکنواخت نیست و در آن انسجام دیده نمی شود. عده‌ای در مجلس حضور دارند که در برابر دولت جریان‌سازی می‌کنند و فکر می‌کنند مردم برای انتخابات آینده باید دقت بیشتری داشته باشند تا نمایندگانی به مجلس راه یابند که همسوی با دولت باشند چون اگر این گونه شود انرژی دولت صرف مجادلات و مباحثات نمی‌رود و اختلافات کمتر خواهد بود.

غرویان همچنین درباره رابطه دولت با قوه قضاییه اظهار کرد: این دو قوه تاحدودی همسویی کلی دارند، البته اختلاف دیدگاه وجود دارد ولی خیلی پررنگ نیست. قوه قضاییه باید تکلیف بعضی از دادگاه‌ها که مربوط به دولت قبل است را روشن کند و در این زمینه شفاف‌تر عمل نماید چون این دولت منتخب ملت است و رای اکثریت را دارد، مردم توقع دارند که رسیدگی به بیت‌المال با قاطعیت بیشتری صورت گیرد. ضمن این‌که قوه قضاییه هم باید با مخالفین دولت که در بعضی مواقع فضای کارشکنی و سنگ‌اندازی ایجاد می کنند و به تهمت، دروغ، افترا و پرونده سازی می‌پردازند با قاطعیت بیشتری برخورد کنند تا کشور دچار تشنج نشود.

این مدرس حوزه و دانشگاه در پایان حل مساله هسته‌ای و بهبود وضعیت اقتصادی مردم را از اولویت‌های آتی دولت دانست و گفت:‌ مردم می خواهند هرچه زودتر وضعیت دیپلماسی خارجی مشخص شود و به یک توافق مطلوب دست یابیم. چون زحمات زیادی در این زمینه کشیده شده و دولت و ملت هزینه‌های فراوانی برای این مذاکرات انجام داده‌اند. امیدوارم مساله هسته‌ای به سرانجام روشن‌تری ختم شود و تحریم‌ها هرچه زودتر از بین برود. در مورد مسائل اقتصادی هم با وجود این که فعالیت‌های خوبی صورت گرفته، اما توقع این است که در آینده مردم از نظر اقتصادی از ثبات و امنیت بهتری برخودار باشند.