کد خبر: ۵۱۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۴۹

شورای عالی امنیت ملی ورود کرد تا مسابقات هفته پنجم هم پخش شود

در حالی که سازمان و لیگ و فدراسیون فوتبال پیرو موضع‌گیری‌های چند ماه پیش‌شان در خصوص حق پخش تلویزیونی واقعی مسابقات لیگ برتر از عدم پخش رقابت‌های لیگ از هفته پنجم خبرداده بودند با ورود شورای عالی امنیت ملی ماجرا وارد فاز جدیدی شد و مسابقات این هفته هم از انتن صدا و سیما پخش می‌شود.
در حالی که سازمان و لیگ و فدراسیون فوتبال پیرو موضع‌گیری‌های چند ماه پیش‌شان در خصوص حق پخش تلویزیونی واقعی مسابقات لیگ برتر از عدم پخش رقابت‌های لیگ از هفته پنجم خبرداده بودند با ورود شورای عالی امنیت ملی ماجرا وارد فاز جدیدی شد و مسابقات این هفته هم از انتن صدا و سیما پخش می‌شود.

به گزارزش تابناک، نزدیک به نه ماه است که رئیس فدراسیون فوتبال و رئیس سازمان لیگ ایران از عزم جزم خود برای مشخص کردن تکلیف حق پخش تلویزیونی مسابقات فوتبال سخن می‌گویند آن‌ها حتی از عدم پخش مسابقات لیگ برتر از هفته پنجم خبر داده بودند چرا که صدا و سیما با پیشنها رقمی پائین‌تر از رقم سازمان لیگ ماجرای امضای قرارداد جدید را وارد پیچ حل نشدنی کرده بود. به این ترتیب علی کفاشیان از روزهای اخیر شروع به کشیدن خط و نشان برای صدا و سیما کرد که از این هفته، یعنی از فردا که رقابت‌های هفته پنجم اغاز می‌شود، مانع ورود دوربین‌های سازمان صدا و سیما به ورزشگاه‌ها خواهد شد و به این ترتیب بازی‌های این هفته از تلویزیون پخش نخواهد شد. پیش از این مدیران عامل 16 باشگاه لیگ برتری در بیانیه‌ای اعلام کرده بودند در صورتی که تا روز یکشنبه 2 شهریور قرارداد حق پخش تلویزیونی امضا نشود از ورود دوربین‌ها به ورزشگاه‌ها جلوگیری خواهند کرد. 

از سوی دیگر رسانه‌ها از جلسه امروز مسئولان فدراسیون، سازمان لیگ و سازمان صدا و سیما برای حل مشکل حق پخش خبر داده بودند تا یک روز قبل از آغاز هفته پنجم تکلیف حق پخش رقابت‌های لیگ برتر مشخص شود. اما جلسه امروز یک مهمان ویژه داشت و آن هم اعضای کمیسیون ورزشی شورای امنیت ملی کشور بود که در جلسه امروز وزارت کشور حضور پیدا کرد.

مهدی تاج، رئیس سازمان لیگ برتر فوتبال ایران که به عنوان نماینده فدراسیون فوتبال در جلسه امروز وزارت کشور حضور داشت در گفت‌وگویی با تابناک گفت: «در جلسه امروز مصوب شد تا سازمان لیگ برتر فوتبال ایران و فدراسیون فوتبال و سازمان صدا و سیما هرچه زودتر بر سر مسئله حق پخش به توافق برسند و در صورت عدم توافق وزارت ورزش و دولت هرچه زودتر به این مسئله رسیدگی کند.»

تاج در ادامه گفت: «با توجه به اینکه اعضای کمیسیون ورزشی شورای امنیت ملی اعتقادداشتند که مسئله عدم پخش تلویزیونی مسابقات ممکن است تبعات منفی در پی داشته باشد بنابراین فعلا ماجرای عدم پخش تلویزیونی ملغی شد تا در اسرع وقت دو طرف بر سر این مسئله به توافق برسند.» تاج همچنین گفت: «اعضای شورای عالی امنیت ملی ضمن تاکید بر قید «اسرع وقت» برای حل این مشکل به سازمان صدا و سیما هم مانند سازمان لیگ و فدراسیون تذکر دادند تا هرچه زودتر نسبت به حل این مسئله اقدام کند.»

به این ترتیب سازمان لیگ با قرار دادن این بیانیه روی خروجی وب‌سایتش از پخش بازی‌های هفته پنجم خبر داد:
« حسب نامه دبیر محترم شورای امنیت کشور و پیرو مصوبه 1/6/93 جلسه کمیسیون ورزش شورای امنیت کشور به دستور ریاست فدراسیون فوتبال، مبنی بر اینکه در اسرع وقت جلسه توافق و هماهنگی بین سازمان صدا و سیما ، وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون و رئیس سازمان لیگ  فوتبال ایران تشکیل و مسائل فی ما بین را حل و فصل نمایند، در صورت عدم توافق مبلغ پیشنهادی توسط وزارت ورزش و جوانان از طریق هیات دولت پی گیری گردد.
لذا به منظور اجرای مصوبه کمیسیون ورزشی شورای امنیت کشور و جلوگیری از تبعات منفی تا تشکیل جلسه، ورود دوربین ها بلامانع است. »

پیش از این و در ماه گذشته با توجه به اتمام قرارداد پخش تلویزیونی رقابت‌های لیگ برتر سازمان لیگ ایران پس از ‌کارشناسی‌های فراوان و در پایان قرارداد سه ساله حق پخش تلویزیونی، رقم ۱۸۰ میلیارد تومان در سه سال را به صدا و سیما برای پوشش تلویزیونی مسابقات فوتبال پیشنهاد داد. رقمی که بخش عمده‌ای از آن به عنوان هزینه به باشگاه های لیگ برتر اهدا می‌شود که طبق برآورد سازمان لیگ تا 60 درصد هزینه باشگاه‌ها ذرا پوشش می‌دهد.

اما پس از اینکه نزدیک به ده ماه مسئولان فوتبال ایران مصاحبه ‌و با صدا و سیما نامه‌نگاری کردند، سرانجام مسئولان صدا و سیما در پاسخ، رقم ۲۲ میلیارد را برای یک سال ‌به فدراسیون فوتبال پیشنهاد دادند؛ رقمی که با رقم واقعی اختلاف فاحشی دارد. حالا درگیری سازمان صدا وسیما و سازمان فوتبال ایران وارد روزهای حساس‌تری شده است. روزهایی که پای شورای عالی امنیت ملی هم برای پا درمیانی به این مسئله باز شده است. حالا باید دید با التیماتومی که شورای عالی امنیت ملی به دو طرف داده است چه اتفاقی برای ماجرای حق پخش می‌افتد.