کد خبر: ۵۱۲۲۸
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۴۵۲
الحیات:

کمربندهای دیپلماسی را ببندید، روحانی سیاست جدیدی در پیش گرفته است

روز دوشنبه 11 اوت، حسن روحانی رئیس جمهور ایران در دیدار با سفیران ایران در کشورهای خارجی، از مخالفان مذاکرات هسته‌ای انتقاد کرد. نقل شده است که روحانی خطاب به این مخالفان گفته است: «اگر می‌لرزید، به جهنم. هرگاه مذاکره‌ای می‌شود، بزدل‌های سیاسی می‌شوید و می‌لرزید، بروید جای گرمی برای خودتان پیدا کنید».
الحیات نوشت: بعد از تعطیلاتی که چند هفته طول کشید و پس از مذاکرات داغ و عمیق و چالش برانگیز در آخرین هفته ماه ژوئن در شهر وین، ایران و آمریکا درباره تمدید مهلت مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران به مدت چهار ماه دیگر توافق کردند. در نخستین نشست پس از مذاکرات وین که هفتم ماه اوت بین نمایندگان این دو کشور در ژنو برگزار شد، دوطرف درباره اجرای مذاکرات دوجانبه با هدف دستیابی به توافق جامع تا پیش از مهلت نهایی 23 نوامبر به توافق رسیدند.

به گزارش «تیک»، روز دوشنبه 11 اوت، حسن روحانی رئیس جمهور ایران در دیدار با سفیران ایران در کشورهای خارجی، از مخالفان مذاکرات هسته‌ای انتقاد کرد. نقل شده است که روحانی خطاب به این مخالفان گفته است: «اگر می‌لرزید، به جهنم. هرگاه مذاکره‌ای می‌شود، بزدل‌های سیاسی می‌شوید و می‌لرزید، بروید جای گرمی برای خودتان پیدا کنید».

فضای مثبت حاکم بر مذاکرات اخیر (بین ایران و) گروه پنج عضو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان در شهر وین، در کنار انعطاف مذاکره کنندگان؛ در دستیابی به توافقی که موجب تمدید مذاکرات تا 23 نوامبر شد نقش داشت. روشن است که دو طرف مهم در این مذاکرات یعنی ایران و آمریکا درک می‌کنند که دستیابی به توافق جامع امکان پذیر نیست مگر این که با یکدیگر سازش کنند.
در خصوص مسئله سازش، آمریکا با اعطای حق غنی سازی اورانیوم به ایران در داخل کشور موافقت کرد، ولی ایران در مسئله غنی سازی نرمش متقابل نشان نداد. هرچند ایران با ثابت نگه داشتن ظرفیت کنونی غنی سازی خود به مدت چندین سال موفقت کرد ولی دستگاه های سانتریفوژ که هم اکنون فعال هستند به عامل اختلاف در گفتگوها بین ایران و آمریکا تبدیل شده‌اند.

قرار است دو مسئول از سه مسئول اصلی آمریکایی در مذاکرات هسته‌ای با ایران یعنی «ویلیام برنز» معاون وزیر امور خارجه که ریاست هیئت آمریکایی را در مذاکرات ژنو برعهده داشت و «جک سالیوان» مشاور جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا در امور امنیت ملی، دولت آمریکا را ترک کنند. برنز که مذاکرات محرمانه بین ایران و آمریکا را مدیریت و به دستیابی به توافق موقت هسته‌ای با تهران در نوامبر سال گذشته کمک کرد؛ در ماه اکتبر بازنشست می‌شود. هنوز معلوم نیست آیا هیچ یک از این دو مسئول آمریکایی پس از خارج شدن از دولت در مذاکرات نقش خواهند داشت یا خیر، هرچند احتمال نقش آفرینی آنها اندک است. ولی مذاکرات ادامه خواهد یافت زیرا ایران و آمریکا با جدیت تلاش می‌کنند راه حلی صلح آمیز برای مسئله هسته‌ای پیدا کنند.

عناصر اصلی در سیاست «نرمش قهرمانانه» که رهبر معظم انقلاب ایران از آن سخن گفت، بیانگر تمایل ایران به یافتن راه حلی دیپلماتیک برای بحران هسته‌ای است.

با خارج شدن دو مسئول آمریکایی یاد شده از دولت آمریکا، بعید است تغییر زیادی در ماهیت مذاکرات ایجاد شود، حتی اگر مشارکت این دو نفر در مذاکرات، محدود شود یا به صفر برسد؛ زیرا باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا از راه حل دیپلماتیک حمایت می‌کند.

اما در ایران، صداهایی در مخالفت با مذاکرات هسته‌ای بلند شده است و ممکن است این مخالفان از نفوذ خود برای ضربه زدن به مذاکرات یا متوقف کردن کامل آن استفاده کنند. آیت الله خامنه‌ای رهبر عالی ایران با حمایت کامل از تیم مذاکره کننده، نقش زیادی در ادامه مذاکرات ایفا می‌کند.

نرمشی که آیت الله خامنه‌ای از آن سخن گفت برآمده از راهبردی جدید برای آینده ایران است، بنابراین باید درباره امکان دستیابی به توافقی جامع در مهلت چهار ماهه یا در آینده نزدیک در چارچوب معامله بین ایران و آمریکا خوشبین باشیم.

دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای موجب رونق گرفتن اقتصاد ایران می‌شود، زیرا به این کشور اجازه داده می‌شود بار دیگر وارد بازار نفت شود و از حدود یکصد میلیارد دلار ذخایر ارزی خود استفاده کند و مشوق‌های جدیدی برای تحکیم شراکت تجاری و مشارکت در برنامه‌های تبادل علمی به دست آورد.

روحانی روز دوشنبه در دفاع از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه خود که تصاویر او در دیدار با نمایندگان کشورهای پنج به اضافه یک در حال لبخند زدن منتشر شده است گفت: «در صحنه مذاکرات، افتخار می‌کنیم که با لبخند سخن بگوییم و کسی که لبخند را دوست ندارد، رویش را بگرداند». روحانی افزود: «در اواخر ماه رمضان زمانی که ظریف و تیم او سرگرم مذاکرات در وین بودند، رهبر معظم انقلاب برای موفقیت آنان دعا می‌کرد، زیرا می‌داند که آنها در شرایط دشواری هستند».

روحانی در دیدار چندی پیش خود با دیپلمات‌های ایرانی در تهران گفت: «دولت تصمیم گرفته است وارد تعامل سازنده با جهان شود. پس کمربندهای دیپلماسی خود را محکم ببندید».