کد خبر: ۵۱۲۴۸
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۵۸

پکن از اقدام ویتنام برای پرداخت غرامت به قربانیان چینی استقبال کرد

پکن از تصمیم ویتنام برای پرداخت غرامت به قربانیان چینی تظاهرات ضد چین در سال جاری میلادی استقبال کرد؛ اقدامی که با هدف از بین بردن اختلافاتی که ماه‌ها به روابط میان این دو کشور خدشه وارد کرده بود، صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، در مه سال جاری میلادی پس از آنکه پکن یک سکوی حفاری نفتی در بخشی از دریای چین شرقی که هانوئی مدعی مالکیت آن است، مستقر کرد، هزاران تن از مردم ویتنام به کارخانه‌ها و مغازه‌ها حمله کرده و کارگران چینی و مغازه‌هایی را که صاحبان آن‌ها چینی بودند هدف گرفتند.

درگیری میان کارگران چینی و ویتنامی در مرکز استان "هایتن" در گرفت و دست کم چهار تن کشته و 100 تن دیگر زخمی برجای گذاشت. پس از این رویداد حدود 4000 کارگر چینی ویتنام را ترک کردند.

هانگ لی، سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (دوشنبه) در بیانیه‌ای منتشر شده در وب سایت این وزارتخانه نوشت: ویتنام برای ناآرامی‌ها وشورش‌های مه سال جاری میلادی که کارگران و کمپانی‌های چینی را هدف گرفته بود، ابراز پشیمانی و تاسف کرده و این مساله مرهمی بر رنج‌هایی که کارگران چینی کشیده‌اند، خواهد بود.

هانگ لی افزود: ویتنام گفته است کارگران چینی که قربانی‌ این ناآرامی‌ها بوده‌اند غرامت‌ دریافت می کنند و هانوئی هیات‌هایی را به چین اعزام می‌کند تا تسلیت خود را به نمایندگی خانواده‌های این قربانیان ابراز کنند.

وی ادامه داد: چین از این اقدام و رفتار ویتنام استقبال کرده و امیدوار است تا ویتنام بتواند با جدیت این اقدام را پیگیری کند.

چین مدعی است که بر 90 درصد از دریای چین جنوبی حق مالکیت دارد.

فیلیپین، ویتنام، مالزی، برونئی و تایوان نیز مدعی حق مالکیت بر بخش‌هایی از این دریا هستند که منبع غنی انرژی است.