کد خبر: ۵۱۲۵۷
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۵۰

دیلی تلگراف: در قتل روزنامه نگار آمریکایی در عراق صحنه سازی شده است

روزنامه دیلی تلگراف روز دوشنبه به نقل از برخی از کارشناسان علوم جنایی نوشت که تصاویر ویدیویی مربوط به بریده شدن سر روزنامه نگار آمریکایی توسط یک عضو انگلیسی گروه داعش در سوریه، ممکن است صحنه سازی بوده و قتل وی در محل دیگری صورت گرفته باشد.

به گزارش ایرنا، تارنمای روزنامه دیلی تلگراف افزود: این کارشناسان بر باورند که در صورت صحنه سازی بودن کشته شدن جیمز فولی، احتمالا ˈجان جهادیˈ انگلیسی که در این فیلم ویدیویی نشان داده می شود و با لهجه لندنی صحبت می کند، قاتل نیست.

به نوشته این روزنامه، متخصصان علوم جنایی یک شرکت بین المللی که با پلیس بریتانیا همکاری دارند پس از بررسی این تصاویر ویدئویی گفته اند که از حقه های فیلمبرداری و نیز از تاکتیک فنی خاص برای روان کردن این فیلم استفاده شده است.

دیلی تلگراف افزود: یک متخصص جنایی به ˈتایمزˈ گفته است، با وجود آنکه در این فیلم ویدئویی چاقو در دست عضو داعش بر روی گردن روزنامه نگار آمریکایی نشان داده می شود اما اثری از خون در صحنه های مربوط به این فیلم دیده نمی شود.

در صورت درست بودن گزارش های دیلی تلگراف و تایمز، مقام های امنیتی واطلاعاتی انگلیس و نیز آمریکا باید به دنبال کشف هویت قاتل و یا قاتلان دیگری باشند که در این فیلم ویدیوئی دیده نمی شوند.

با این حال، ˈپیتر وست ماکاتˈ سفیر انگلیس در آمریکا در سخنانی گفته است که سازمان های اطلاعاتی و امنیتی انگلیس به تعیین هویت قاتل ˈجیمز فولیˈ خبرنگار آمریکایی نزدیک شده اند.

به گزارش فاکس نیوز، وی با بیان اینکه حدود 500 بریتانیایی در کنار داعش در سوریه و عراق می جنگند، افزود: ما نمی توانیم به طور دقیق بگوییم قاتل جیمز فولی چه کسی است؛ اما تجهیزات پیشرفته به ما اجازه خواهد داد صدای قاتل را شناسایی کنیم؛ باید تاکید کنم یک قاتل مطرح نیست، بلکه گروهی از افراد مطرح هستند.

ساندی تایمز روز یکشنبه گذشته به نقل از منابع دولتی بریتانیا نوشت بود، دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی این کشور، مظنون اصلی در قتل ˈجیمز فولیˈ روزنامه نگار آمریکایی که یک عضو انگلیسی گروه داعش است را شناسایی کرده اند.

به نوشته ساندی تایمز، منابع ارشد دولتی بریتانیا گفته اند که ماموران ˈام آی5 ˈ (سرویس امنیت داخلی انگلیس) و ˈام آی 6 ˈ( سرویس ضد جاسوسی انگلیس) فرد مظنونی را که گفته می شود سر جیمز فولی را بریده و به نام ˈجان جهادی ˈ مشهور شده است، شناسایی کرده اند.

ساندی تایمز افزود: اگرچه هنوز جزئیات مربوط به این فرد مشخص نشده، اما مظنون اصلی فردی به نام ˈعبدل ماجد عبدالباریˈ 23 ساله است که در سال گذشته میلادی خانه پدری یک میلیون پوندی اش در غرب لندن را برای پیوستن به گروه های افراطی در سوریه ترک کرد.

ساندی تایمز نوشت: عبدالباری که خواننده رپ است، به تازگی در توئیترش عکسی از خود که یک سربریده را دست دارد، به نمایش گذاشته است.

منابع انگلیسی با اشاره به حدس و گمان های صورت گرفته درباره هویت قاتل روزنامه نگار آمریکایی، پیشتر عنوان کردند که دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی انگلیس و آمریکا از چهارشنبه شب هفته گذشته به دنبال پخش فیلم ویدئویی یاد شده، تلاش گسترده ای را برای شناسایی این قاتل شروع کردند.

به گفته این منابع، فرد انگلیسی که در پشت سر ˈجیمز فولیˈ خبرنگار آمریکایی ایستاده، کسی نیست جز رئیس گروهی از بریتانیایی های عضو داعش که مسئول نگهداری از گروگان های خارجی در ˈرقهˈ سوریه هستند.