کد خبر: ۵۱۲۵۹
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۴۹

معاون وزیر علوم: تصمیم گیری در حوزه علم به دلیل تعدد مراکز تاثیر گذار مشکل است

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در فضای فعلی تصمیم گیری در حوزه علم و فناوری به دلیل مراکز متعدد تاثیرگذار، بسیار مشکل است.

به گزارش ایرنا، وحید احمدی عصر دوشنبه در جمع هیات رئیسه دانشگاه اصفهان به فعالیت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به موازات وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری اشاره کرد و گفت: اولین اقدام دولت یازدهم، تشکیل کار گروهی با حضور این دو دستگاه بود.

وی با اشاره به اینکه شورای عالی علوم تحقیقات مرجع تصمیم گیری در حوزه نظام علمی کشور است، افزود: تلاش شد تا فعالیت شرکت های دانش بنیان که دارای قانونی محکم و پیشرفته هستند با قدرت ادامه یابد.

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ، زمان عملیاتی شدن فعالیت شرکت های دانش بنیان را سال 92 با 25 میلیارد تومان اعتبار اعلام کرد و گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون مجوز فعالیت 700 شرکت دانش بیان صادر شده است.

وی با انتقاد از برخی اظهارنظرها درحوزه علم و فناوری گفت: مشکل ما جایی است که برخی ها نظرات غیرکارشناسی می دهند.

احمدی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص شرکت های دانش بنیان و توسعه فناوری و ثروت زایی، افزود: هم اکنون صندوق های پژوهش و فناوری فعال شده است.

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ، سیاست این وزارت را رشد کیفی علوم ، پژوهش و فناوری بیان کرد و گفت: در دوره گذشته ، نگاه کمی و تعداد مقاله، پژوهشکده، قطب علمی و مجله معیار بود.

وی با بیان اینکه هم اکنون هزار مرکز پژوهشی در کشور فعال هستند ، افزود: این مراکز باید از نظر کیفی ارزیابی شوند تا در حوزه پژوهش کارهای کیفی تولید و از موازی و تولید محصولات مشابه جلوگیری شود.

احمدی با اشاره به اختصاص 40 درصد ظرفیت دانشگاه ها به جذب دانشجو در حوزه علوم انسانی و 40 درصد فعالیت مراکز پژوهشی در این حوزه ، گفت: باید بررسی شود که چرا با این حجم فعالیت، خروجی مناسبی نداریم.

وی اضافه کرد: رتبه 17 ایران مربوط به حوزه های فنی و مهندسی و غیر علوم انسانی است.

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: سیاست وزارت علوم برای صدور نشریات علمی و پژوهشی انقباضی است و نشریاتی که خروجی مناسب نداشته باشد لغو مجوز خواهند شد.

وی به فعالیت 320 انجمن علمی در کشور اشاره کرد و گفت: سیاست وزارت علوم در این حوزه ، تشویق به حضور همه انجمن های علمی در برنامه های علمی و پژوهشی است.

احمدی خاطرنشان کرد: قطب های علمی نیز باید ارزیابی شوند زیرا فعالیت برخی از این قطب ها هیچ تفاوتی با فعالیت پژوهشکده ندارد و تنها برای اخذ اعتبار به قطب تبدیل شده است.

معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری رسیدگی به وضعیت پارک ها و مراکز علمی و فناوری را ضروری دانست و افزود: در مقطعی باید زمینه رشد کمی آنها فراهم می شد اما وظیفه خود را به خوبی انجام داده اند.

وی افزود: همه بدنه علمی کشور باید کیفیت علمی را حفظ کنند و با سخت گیری و جلوگیری از افزایش دانشجو اجازه ندهند کیفیت آموزشی و پژوهشی در دانشگاه ها افت کند.

احمدی خاطرنشان کرد: وظیفه دانشگاه، آموزش ، پژوهش و فناوری است و از همین رو در حوزه فناوری نیز باید همانند دانشگاههای معتبر دنیا حضور جدی داشت.