کد خبر: ۵۱۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۹۳۵
نشریه روسی کامرسانت:

تندروها فرجی دانا را برکنار کردند تا توافق هسته ای را ناکام گذارند!

در شرایطی که در مذاکرات پیرامون مساله هسته ای ایران، وقفه ای به وجود آمده، اصول گرایان تلاش می کنند که ابتکار عمل را از دست رئیس جمهور خارج کنند، تا موضع خود را در داخل کشور تحکیم بخشند و توافق هسته ای با غرب را ناکام گذارند.
نشریه روسی کامرسانت نوشت: اصول گرایان موضع حسن روحانی را در داخل کشور تضعیف کرده اند.

به گزارش «تیک»، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران که مبتکر عادی شدن روابط با غرب بوده، طی یک سال زمامداری خود، با نخستین شکست جدی مواجه شده است. مخالفان رئیس جمهور در مجلس، یکی از یاران وی، رضا فرجی دانا، وزیر علوم، را از کار برکنار کردند.

در شرایطی که در مذاکرات پیرامون مساله هسته ای ایران، وقفه ای به وجود آمده، اصول گرایان تلاش می کنند که ابتکار عمل را از دست رئیس جمهور خارج کنند، تا موضع خود را در داخل کشور تحکیم بخشند و توافق هسته ای با غرب را ناکام گذارند.

از جمع 290 نفر نماینده مجلس ایران، 51 نفر درخواست استیضاح این وزیر را امضا کردند. آنان وی را به اقدام «علیه منافع ملی»، «سیاسی کردن» جو دانشگاهی و حتی ایجاد خطر برای امنیت کشور متهم کرده اند. قبل از رای گیری در مجلس، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، تلاش کرد از وزیر خود دفاع کند. وی در دیدار با گروهی از روحانیون، آشکارا وزیر خود را ستود و محبوبیت چشمگیر وی در میان دانشجویان و استادانی را که در حمایت از وی نامه امضا کرده اند، یادآور شد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، نیز ابتکار عمل نمایندگان را بی جا خوانده و همکاران خود را به «خودداری از اتلاف وقت و انرژی برای کشمکش های سیاسی» فرا خواند. حتی علی مطهری، نماینده اصول گرا، از وزیر مغضوب حمایت کرد. وی گفت: «اگر در دانشگاه ها فضای باز حاکم شود و دانشجویان از آزادی لازم برای ابراز عقاید خود برخوردار باشند، این به معنای آن نخواهد بود که اینجا هرج و مرج حکمفرما خواهد شد.

خود وزیر نیز در سخنرانی خود در مقابل نمایندگان گفت که طی یک سال فعالیتش در این پست، موفق شده در دانشگاه ها «فضای بسیار سالمی» را ایجاد کند. فرجی دانا، وزیر علوم، نمایندگان را به نشان دادن گذشت و نرمش در برابر جوانان فرا خواند: «دانشجویان جوان هستند و جوان به اقتضای جوانی اش مرتکب خطا می شود».

اما نه سخنان توجیه آمیز وزیر و نه جانبداری رئیس جمهور از او و نه اعتراضات رئیس مجلس برای متقاعد کردن اصول گرایان کافی نبوده است و آنان موفق شدند سخن خود را به کرسی نشانند. 145 نفر از نمایندگان در مورد برکناری وزیر رای مثبت دادند و 110 نفر رای منفی و 15 نفر نیز رای ممتنع دادند.

نمایندگان بعد از برکنار کردن وزیر علوم، فضای دانشگاهی را به فضای قبل از اصلاحات برگرداندند که در دوره محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق ایران، حاکم بود.

برکناری یکی از شخصیت های معروف در کابینه دولت جدید ایران که در سال گذشته روی کار آمد، نخستین شکست جدی [روحانی، رئیس جمهور ایران، در مبارزه او با اصول گرایان بوده است.

سخنرانی اخیر حسن روحانی در مقابل سفیران ایران نیز تاکیدی بود بر این نکته. رئیس جمهور، اصول گرایانی را که با حل و فصل مساله هسته ای ایران از طریق انجام مذاکرات با غرب مخالف هستند، «بزدلان سیاسی» خواند.

در این میان، احتمال دارد که مخالفان روحانی، رئیس جمهور ایران، از دشواری های پیش آمده در مرحله نهائی مذاکرات هسته ای میان ایران و «گروه 1+5»، برای خارج ساختن ابتکار عمل از دست رئیس جمهور [ به نفع خود ] استفاده کنند. براساس توافقنامه مقدماتی، تهران و «گروه 1+5» قرار بود تا 20 ماه ژوئیه، توافقنامه نهائی در رابطه با حل و فصل مساله هسته ای ایران را امضا کنند. اما طرفین در مذاکرات وین، موفق نشدند تمامی اختلاف نظرات را حل و فصل کنند و تا 24 ماه نوامبر مهلت آن را تمدید کردند. در چنین موقعیتی، نظر اصول گرایان بر این قرار گرفته است که شکست ها در داخل کشور، حسن روحانی را برای کنار نهادن اصلاحات و چشم پوشی از توافق هسته ای با غرب ناگزیر خواهد ساخت.