کد خبر: ۵۱۲۸۴
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۳۵

مشعل: اوباما هولوکاست در غزه را متوقف کند

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در مصاحبه‌ای با درخواست از باراک اوباما مبنی بر اینکه "هولوکاست" در غزه را متوقف کند، بنیامین نتانیاهو را با هیتلر مقایسه و از هیلاری کلینتون به شدت انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در مصاحبه با یاهو نیوز از باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا خواست که دولت اسرائیل را برای رفع محاصره غزه تحت فشار بگذارد و برای آتش‌بس تلاش کند تا هولوکاست علیه فلسطینی‌ها متوقف شود.

وی گفت: من از شما به عنوان رهبر قدرتمندترین کشور جهان می‌خواهم که از اسرائیل بخواهید تا تهاجم به غزه را متوقف، محاصره غزه را لغو، مرزها را باز و غزه را بازسازی کند.

مشعل با مقایسه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با آدولف هیتلر، رهبر نازی‌های آلمان گفت: اسرائیل هزاران غیرنظامی از جمله زنان و کودکان را کشته، مساجد را هدف گرفته، بیمارستان‌ها را تخریب و مدارس را با خاک یکی کرده است. حال چه تفاوتی میان اقدامات نتانیاهو، موشه یعالون (وزیر جنگ اسرائیل) و بنی گانتس (رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل) با اقدامات نازی‌ها در دهه 1930 و 1940 وجود دارد؟ این اقدامات چه تفاوتی با اقدامات هیتلر دارد؟ این هولوکاست واقعی است.

وی افزود: حماس آماده آتش‌بس است و تمایل دارد که شلیک راکت‌ها را متوقف کند. اوباما نیز مسئولیت اخلاقی دارد تا اسرائیل را برای پایان درگیری‌ها علیه نوار غزه تحت فشار بگذارد. این برای من فرصتی است تا پیامی را به مردم آمریکا، باراک اوباما و کنگره آمریکا ارسال کنیم و آن این است: آمریکا باید اخلاقی عمل کند.

خالد مشعل همچنین تمام اتهام‌های آمریکا علیه وی از جمله جمع آوری پول، راه‌اندازی عملیات‌ ترور، بمباران و کشتن شهرک‌نشینان را رد کرد و عنوان داشت: این اتهام‌ها دروغ است. من رهبر سیاسی هستم و مداخله‌ای در امور نظامی ندارم. آنچه مردم فلسطین برای مقاومت در برابر اشغال انجام می‌دهند جزئیاتی است که من در آن دخالتی ندارم.

وی همچنین درباره تسلیحات حماس گفت: ما بیشتر از منابع مختلفی آن‌ها را تامین می‌کردیم، اما حالا بیشتر آن‌ها را خودمان تولید می‌کنیم که اکثر این کار در غزه انجام می‌شود. ما در ساخت تسلیحات به خودمان متکی هستیم و مشعل درباره تعداد موشک‌های حماس گفت: نمی‌دانم. من رئیس شاخه سیاسی هستم. من سیاست‌ها و مواضع را رهبری می‌کنم و درباره جزئیات نظامی اطلاعات دقیقی ندارم.

خالد مشعل ادامه داد: عقیده ما این است که سربازان و شهرک‌ نشینان در کرانه باختری متجاوز هستند و به صورت غیرقانونی در سرزمین‌های اشغالی و دزدی زندگی می‌کنند و حق مقابله با آنان، حق فلسطینیان است.

مشعل همچنین در خصوص مصاحبه اخیر هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا و اظهارات وی مبنی بر اینکه حماس راکت شلیک می‌کند و تاسیسات فرماندهی و کنترل آن‌ها در مناطق مسکونی است، گفت: هیچ شکی ندارم که حماس این درگیری‌ را آغاز کرد. پس تمام مسئولیت نهایتا به دوش حماس و تصمیماتی است که اتخاذ کرده است.

با این حال وی گفت: اما چه کسی 600 هزار شهرک نشین را در کرانه باختری اسکان داده است؟ آن‌ها اراضی ما را دزدیده‌اند و غیرنظامیان فلسطینی را می‌کشند. زمانی که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا تلاش کرد تا نوعی توافق ایجاد کند این اسرائیلی‌ها بودند که کارشکنی کردند. بنابراین خیلی عجیب است که هیلاری کلینتون این حرف‌ها را بزند در حالی که تمام واقعیت را می‌داند. او باید عادل و منصف باشد. سیاست‌های اسرائیلی‌ها ریاکاری و برخلاف منافع آمریکاست. هیچ راهی برای حل مشکل فلسطینی‌ها وجود ندارد الا جهاد.

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در مصاحبه چهار ساعته خود با یاهو نیوز در خصوص پایبندی وی به منشور 1988 فلسطین گفت: مردم درباره دیگران در خصوص اینکه چه چیزی در منشور است، قضاوت نمی‌کنند بلکه عمل آن‌ها مهم است. موضع فلسطینی‌ها یکپارچه و روشن است. آن منشور برای سال 1988 بود و الان 2014 است. حماس سند دارد. ما هم توافق‌های خود را با تشکیلات خودگردان داریم که طبق آن تنها راه حل ممکن بازگشت به مرزهای 1967 است.