کد خبر: ۵۱۳۰۸
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۰۳

پرحاشيه‌ترين پرونده جام جهاني همچنان باز است

ايسنا: با وجود آن‌که تخلف آژانس منتخب فدراسيون فوتبال در اجراي تورهاي جام جهاني محرز شده و کميته‌ي فني در استان تهران، حکم لغو پروانه و تعطيلي آن را صادر کرده، اما «تعطيلات رويايي» همچنان باز است و تور مي‌فروشد.

ششم مردادماه، رجبعلي خسروآبادي - مديرکل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران - پس از حدود يک‌ماه بررسي پرونده‌ي آژانس منتخب فدراسيون فوتبال در اجراي تورهاي جام جهاني 2014 به استناد شکايت‌هايي که گرفته بود، رأي نهايي کميته‌ي تخصصي تورهاي برزيل را اعلام کرد و گفت: مجوز «تعطيلات رويايي» لغو شد.

اين اداره در خبري که به‌صورت گسترده براي تمام رسانه‌هاي ارسال کرده بود، اعلام کرد: «آخرين پرونده از حاشيه‌ي تورهاي جام جهاني بسته شد». اين در حالي است که با گذشت حدود يک‌ماه از آن ماجرا، اين آژانس بدون هيچ ممانعتي به فعاليت خود ادامه مي‌دهد و تورهايش را مي‌فروشد، آن هم در شرايطي که شاکيان هنوز به حقوق از دست رفته‌ي خود نرسيده‌اند و هيچ سازمان و مسؤولي هم پاسخگوي ضررهاي آن‌ها تا به حال نبوده است.

شاکيان طبق گفته‌ي مديرکل ميراث فرهنگي و گردشگري تهران، به فدراسيون فوتبال ارجاع داده شده‌اند تا از آن وثيقه‌ي دوميليارد توماني که آژانس منتخب نزد فدراسيون گذاشته، رد خسارت شوند؛ اما دريغ از يک واکنش يا پذيرش مسؤوليت از سوي فدراسيون فوتبال.

شايد اين گمان مي‌رفت که صدور حکم تعطيلي براي آژانس منتخب در اجراي تورهاي جام جهاني، آبي باشد بر آتش جان خسارت‌ديدگان آن سفر پرحاشيه؛ اما وقتي آژانس در واقعيت، تعطيل نشده و فدراسيون فوتبال از آن وثيقه‌ي دوميليارد توماني، خسارتي پرداخت نکرده، کدام آب و خاموشي آتش؟!
پرونده‌ي آژانس مسافرتي «تعطيلات رويايي» در کميته‌ي فني اداره‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران به استناد شکايت‌هاي دريافتي که بيشتر هم متعلق به خبرنگاران و عکاساني بود که با معرفي فدراسيون فوتبال از طريق اين آژانس به برزيل اعزام شده بودند، 15 تيرماه بررسي شد که بدون هيچ تصميم‌گيري‌اي، 15 روز به منتخب فدراسيون فرصت داده شد تا طبق تعهدي که آژانس، پيش از اجراي تورها به اين اداره داده بود، رضايت همه‌ي مسافرانش را جلب کند.

در اين مدت فدراسيون فوتبال هيچ واکنشي نسبت به تخلف‌ها يا حتي دفاعي از آژانس منتخب خود نکرد.

25 تيرماه، بار ديگر کميته‌ي فني با موضوع پرونده‌ي آژانس منتخب فدراسيون فوتبال در اجراي تورهاي جام جهاني تشکيل شد که پس از دو ساعت بحث و بررسي، در حالي‌ که طبق گفته‌ي مديرکل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران، اين آژانس به گرفتن رضايت از تمام مسافرانش موفق نشده بود، يک هفته‌ي ديگر به او (تعطيلات رويايي) فرصت داده شد تا مدارک ديگري را براي روشن شدن زواياي پنهان اين پرونده ارائه کند.

محمد کرمي - مسوول امور مراکز خدمات گردشگري استان تهران - پس از آن جلسه به خبرنگار ايسنا گفت: مسائلي درباره‌ي «انحصار در جريان اجراي تورهاي جام جهاني» مطرح شد که به فدراسيون فوتبال برمي‌گشت و قرار شد، پس از يک هفته و در جلسه‌ي بعدي کميته‌ي فني، آژانس يادشده مدارکي در اين زمينه ارائه کند.

آن زمان نيز انتظار مي‌رفت، فدراسيون فوتبال به انگشت اتهامي که به سويش نشانه رفته، پاسخي دهد؛ ولي رييس اين فدراسيون بدون اهميت دادن به اين موضوع و حتي شکايت‌ها، عملکرد آژانس منتخب خود را که پرونده‌اي باز داشت، قابل دفاع دانست.

با اين حال ششم مردادماه، مديرکل ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران، نتيجه‌ي رأي نهايي کميته‌ي فني را که لغو مجوز دفتر خدمات مسافرتي «تعطيلات رويايي» بود، اعلام کرد.

اما حالا بعد از گذشت حدود يک‌ماه از صدور آن حکم که بايد به تعطيلي هميشگي آن آژانس منجر مي‌شد، شواهدي از باز بودن «تعطيلات رويايي» رو مي‌شود؛ پيامک‌هايي که از سوي اين آژانس با موضوع «فروش تورهاي داخلي و خارجي» منتشر شده و تلفن‌هايي که به مشتريان جواب داده مي‌شود!

خبرنگار ايسنا اين موضوع را پيگيري کرد که چرا آژانسي که پرونده‌ي آن، مختومه اعلام شده و بايد فعاليتش متوقف مي‌شد، بدون هيچ مشکل و محدوديتي همچنان به کار خود ادامه مي‌دهد؟

محمد کرمي - مسوول امور مراکز خدمات گردشگري استان تهران - خبرنگار ايسنا را براي گرفتن جواب اين سوال به معاونت گردشگري ارجاع داد، چراکه ظاهرا آن حکم بايد در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري هم تأييد مي‌شد.

او اين موضوع را اضافه کرد که حکم لغو مجوز براي «تعطيلات رويايي» صادر شده؛ اما اين آژانس پلمپ نشده است و موضوع، يک‌ماه پس از صدور حکم در استان بايد در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تعيين تکليف شود.

آن يک ماهي که کرمي حرفش را مي‌زند، اکنون روبه اتمام است؛ اما ظاهرا هيچ جلسه‌اي تا به حال با اين موضوع در معاونت گردشگري و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري برگزار نشده است.

مرتضي رحماني‌موحد - معاون گردشگري اين سازمان - خودش حاضر به گفت‌وگو در اين‌باره نشد و کارشناسي را نيز براي ارائه‌ي توضيحات بيشتر معرفي نکرد.

ظاهرا روند اجراي حکم به اين شکل است که بايد کميسيوني در معاونت گردشگري تشکيل شود تا احکام صادرشده بررسي شوند و پس از تأييد، وجهه‌ي قانوني پيدا کنند. البته گويا معاون گردشگري مجوز تشکيل اين کميسيون را داده است که تا هفته‌ي آينده بايد شکل گيرد.

تبليغات آژانس لغو مجوزشده هم به گوش مسؤولان اين معاونت رسيده و گفته مي‌شود، اخطارهاي شفاهي به مدير آژانس داده شده، اما به‌نظر مي‌رسد تا حکم اجرا نشود، ماجرا براي آژانس، چندان جدي گرفته نمي‌شود. بماند که فدراسيون فوتبال هم با وجود آن‌که پيش از اجراي تورهاي جام جهاني، اجازه‌ي دخالت به هيچ سازمان يا شخصي را در اجراي تورها نمي‌داد و مصرانه تمايل داشت به‌شکل انحصاري در حوزه فعال باشد، اکنون بعد از اعلام شکايت‌ها و در پايان کار، جدي با ماجرا برخورد نمي‌کند و پاسخي به شاکيان اين پرونده نمي‌دهد.