کد خبر: ۵۱۳۴۶
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۱۵

علم الهدی: نخبگان کشور با پرده دری های فرهنگی مبارزه کنند

امام جمعه مشهد گفت: نخبگان و اساتید فرهیخته کشور در یک موضع قوی باید با پرده‌دری‌ها و بروز ابتذال فرهنگی به ویژه در دانشگاه‌ها مبارزه کنند.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی در دومین روز از پانزدهمین اجلاس بسیج اساتید کشور گفت: اگر دانشگاه ها بستر پرده‌دری‌ها و ابتذالات فرهنگی شوند، نمی‌شود با آن مبارزه کرد، بنابراین اساتید باید در مقابل جریان های نادرستی که از دانشگاه شروع می‌شوند، ایستادگی کنند.

این عضو مجلس خبرگان با بیان این‌که ارزش‌سازی، یک فعالیت فرهنگی در جامعه است گفت: هم‌اکنون مسئله بر هم زدن جریان فرهنگ دینی و ابتذال فرهنگ دینی در جامعه به عنوان یک آسیب جدی مطرح است.

علم‌الهدی افزود: فرهنگ زمانی می‌تواند در اقتصاد نقش‌آفرینی کند که در یک موضع قدرت قرار بگیرد و ضرورت بروز این امر، آن است که دین نیز در جایگاه قدرتمندی قرار داشته باشد، اما ابتذال فرهنگی، دین را از موضع قدرت پایین می‌کشد و اثرگذاری فرهنگ را از بین می‌برد و این همان مسئله ای است که امسال کشور ما به آن دچار شده است.

وی تصریح کرد: پرده‌دری های فرهنگی، رابطه مستقیمی با جریان اقتصاد مقاومتی دارد و مولفه‌های فرهنگی اقتصاد را از بین می‌برد؛ اگر مسئولان، خود را ملزم به اجرای اقتصاد مقاومتی می دانند چگونه می خواهند با نابودسازی فرهنگ، الگوی اقتصاد مقاومتی را پیاده کنند.

معاون پیشین دانشگاه امام صادق(ع)، جریان اقتصاد را یک جریان فرهنگی دانست و افزود: اقتصاد مبتنی بر فرهنگ است و اقتصاد با زیربنای فرهنگی قابل رشد و توسعه است و می‌تواند زمینه را برای تحقق آرمان‌های عرصه اقتصادی فراهم کند.

وی با بیان این‌که آرمان‌های اقتصادی، بر اساس فرهنگی که مولد دین است، تعریف می شود گفت: رهبر معظم انقلاب، اقتصاد مقاومتی را به عنوانی الگوی اقتصادی معرفی می کنند و می گویند در شرایط امروز که ایران توانسته است در حوزه‌های سیاسی، دفاعی و امنیتی پیشرفت کند و استکبار شکست خورده است، تنها الگوی لازم برای جلوگیری از آسیب رسیدن به اقتصاد، اقتصاد مقاومتی است.

وی ادامه داد: منظور رهبری از اقتصاد مقاومتی به معنای مقاوم سازی اقتصاد است و این مقاوم‌سازی بر حسب داشته‌هایی است که رهبری آن را ارائه کرده و برای آن مولفه‌هایی را تعریف کرده اند.

علم الهدی افزود: رهبری، چهار عنصر فساد ستیزی در عرصه اقتصاد، مردم محوری، صرفه جویی و کاهش هزینه و رویکرد جهادی در فعالیت‌های اقتصادی را برای اقتصاد مقاومتی تعریف کرده‌اند.

وی با بیان این‌که مسئله رویکرد جهادی یک جریان فرهنگی است تاکید کرد: موضوع فسادستیزی تنها نباید توسط قوه قضائیه پیگیری شود.

وی ادامه داد: فساد ستیزی نیاز به به فرهنگ نفرت از فساد در جامعه دارد همه باید معتقد به این باشند که دارایی‌های حلال افراد و نه ثروت متراکم، یک ارزش است.

وی در بیان مولفه مردم محوری گفت: فرهنگ حاکم بر مردم باید اینگونه باشد که مردم با تمام توان در عرصه فعالیت‌های اقتصادی وارد شده و تنها سود شخصی خود را در نظر نگیرند بلکه منافع عامه مردم را مد نظر قرار دهند.

علم‌الهدی ادامه داد: باید این باور در جامعه وجود داشته باشد که تجمل و توسعه جریان زندگی مجلل یک ارزش نیست، بلکه پایین آوردن سطح هزینه های زندگی یک ارزش صحیح است و این امر تنها از طریق فرهنگ‌سازی در جامعه محقق می شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به انتخاب مجموعه‌ای از مفاهیم در نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری گفت: رهبر معظم انقلاب، در پیام امسال چهار واژه اقتصاد، فرهنگ، عزم ملی و مدیریت جهادی را عنوان کردند. صرف نظر از ارتباط این چهار عنوان، چینش آنها در کنار یکدیگر موضوعیت دارد.

علم‌الهدی با بیان معنای فرهنگ افزود: فرهنگ به معنای مجموعه خلقیات و ذاتیات یک ملت است. در بحث فرهنگ، افکار، آرمان ها و باورها به عنوان مبانی اصلی مطرح هستند.

امام جمعه مشهد یادآور شد: فرهنگ یک اصل و ریشه است که همه رفتارها مبتنی بر آن است و در این میان فرهنگ دینی، باید اصل و اساس تمامی رفتارها باشد.