کد خبر: ۵۱۳۵۰
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۵۹

معلمان سرمایه‌دارترین مردم جهان هستند

رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: سرمایه‌دارترین مردم جهان، معلمان هستند، زیرا سرمایه آنها انسان است، همچنین معلمان با یک اسلام‌شناس در تماس باشند و در تربیت دانش‌آموزان از راهنمایی و تجربیات وی استفاده کنند.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز در سومین روز از اردوی معرفتی ـ فرهنگی حیات طیبه وی‍ژه دانشجو معلمان و فعالان فرهنگی پسر دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور‌ که در دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی مشهد در حال برگزاری است، با بیان اینکه بیش از 40 سال معلم بوده‌ام، گفت: تا به امروز برای دانشجویان، اساتید و حوزویان سخنرانی در قالب کلاس زیاد داشته‌ام و علت آن، این است که شهید بهشتی(ره) در زمان حیات خویش این کار را از من در خواست کردند و بنده هم قبول کردم.

وی با اشاره به اینکه اولین معلم هستی خداوند عالم است، اظهار داشت: بعد از خدا، رسول اکرم(ص)، جبرئیل و ائمه هدی(ع) معلمان بشر هستند و شما دانشجویان در مسیر آن‌ها حرکت می‌کنید، لذا باید از این مقام و جایگاه بهره کافی را ببرید. این مفسر قرآن کریم خاطرنشان کرد: در معلمی پول و مال زیادی وجود ندارد، لذا معلمان در این حرفه، فقط با اخلاص و نیت خدایی کار کنند تا خداوند در قبال عمل آن‌ها برکت را برایشان رقم بزند. معلمی که برای خدا به تعلیم و تربیت می‌پردازد، نَفَس کشیدنش هم عبادت محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه معلمان باید هفته‌ای یک کتاب مطالعه کنند، گفت: به کتاب‌ها و دروس دانشگاهی قناعت نکنید و برای خود سیر مطالعاتی تدوین کرده و کتاب‌های اعتقادی، روایت و تفسیر را رأس مطالعات خود قرار دهید.

پیشرفت کشور در دستان معلم

حجت الاسلام قرائتی با بیان اینکه معلم می‌تواند پیشرفت کشور را رقم بزند، افزود: برای دانش‌آموز وقت بگذارید و گاهی اوقات چهره به چهره و خصوصی برای افراد تعلیم و تربیت داشته باشید. وی افزود: در تدریس و کلاس‌داری از یکنواختی بر حذر باشید و در جوانی خود را به علم، نگرش عالی و همت بلند مجهز کنید تا در آینده ثمره بیشتری داشته باشید.

رئیس ستاد اقامه نماز با اشاره به اینکه داشتن انس با قرآن و احادیث لازمه تعالی یک معلم است، گفت: معلمین با یک اسلام شناس در تماس باشند و در تربیت دانش‌آموزان از راهنمایی و تجربیات وی استفاده کنند.

حجت‌الاسلام قرائتی درپایان خطاب به دانشجو معلمان بیان داشت: مدرک لیسانس و فوق لیسانس پایان درس نیست، فارغ التحصیلی در فرهنگ اسلام بی‌معناست و معلم باید عطش کسب علم را در دانش‌آموز بیشتر کند.

لزوم پرداختن به پرورش دینی در مدارس

همچنین حمید حبشی مشاور امور تربیتی، خانواده و فرهنگی دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش با اشاره به رسالت و نقش دانشگاه فرهنگیان در پرورش معلم اظهار داشت: معلم تأثیر بسزایی در تربیت دانش‌آموزان دارد، لذا معلم باید دارای عناصر محکم و قوی بوده تا در این امر ارزشمند موفق شود.

وی افزود: دانشگاه فرهنگیان زمینه و بستر این عناصر را برای معلمان ایجاد و فراهم کرده تا معلمان به تخصص مطلوب دست‌ یابند. حبشی درباره ضرورت برگزاری اردوی معرفتی-فرهنگی حیات طیبه اذعان داشت: یک غفلت بزرگی که در عرصه تعلیم دانش‌آموزان صورت گرفته، تربیت و پرورش دینی است، امروزه همه‌ هم و غم مدارس و دانش‌آموزان قبولی در کنکور و ورود به دانشگاه شده است‌ و اساساً از پرورش دانش‌آموز غفلت شده است و این اردو محتوای معرفتی اعضاء را بالاتر برده و عرصه پرورش را در مدارس گسترده‌تر می‌کند.

این مشاور امور تربیتی بیان داشت: معلم به خاطر فعالیت در عرصه تعلیم و تربیت، احتیاج عمیقی به معرفت و آموزه‌های پرورشی و اعتقادی دارد، لذا این اردو با برنامه‌های مفید و کار‌آمد می‌تواند در این زمینه گامی بلند برداشته و جایگاه و شأن والای معلمی را برای فرهنگیان تبیین کند.