کد خبر: ۵۱۳۷۸
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۲۹

دانشگاه صدا و سیما

 1 - در خبرها خواندم که آقای سید عزت اله ضرغامی درباره بودجه صدا و سیما گفته اند، از کم شدن بودجه گله ای ندارم، ولی در مورد وضعیت رسانه در بین بیینندگان و کارشناسان، نگران است، آقای ضرغامی افزایش تعداد شبکه ها را احترام به مخاطب می داند و از سوی دیگر در جهت رقابت با شبکه های ماهواره ای می باشد و تبدیل شبکه های آنالوگ به دیجیتال را مدنظر دارد و بدین جهت کمک مجلس و دولت را می طلبد.

بنده در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی به کمیسیون فرهنگی رفتم و ارتباط نزدیک با صدا و سیما داشتم، آن زمان می پرسیدم چرا رادیوی خودروها خاموش است و در هنگام ظهر و مغرب صدای اذان از رادیو شنیده نمی شود؟ خدا می داند چند بار مطرح کردم که از صاحبان خودرو سؤال کنید، با اینکه می دانم راننده خودرو، می خواهد کسی با او حرف بزند، ولی به بنده جوابی داده نشد. اکنون که نماینده مجلس نیستم، تقاضامندم، صدا و سیما، تحقیق کند، چرا رادیوی خودروها خاموش است و کاری کند که فعال شود.

2 - دیگر اینکه امام راحل ما و معمار انقلاب اسلامی ایران، صدا و سیما را دانشگاه عنوان نمود و باید شنیده های رادیو و دیدنیهای سیما، حالت آموزش و تحقیق و پژوهش داشته باشد، ولی انصاف بدهیم اکنون چنین است؟ آگهی های تبلیغاتی ˈبرنج، رب گوجه و پودر لباس، غذاخوری بابا قدرت، بازار امام رضا و پدیده شاندیز و پارک آبی مشهد و غیرهˈ روش دانشگاهی دارند؟ دانشگاه جای نقد و نقادی عالمانه و پژوهشگرانه است و باید این موضوع در کنار گزارشهای خبری پررنگ باشد.

اضافه کردن شبکه ها، بدون توجه به کیفیت، چه دردی را درمان می کند، اندک مفید و جامع بر بسیار بی کیفیت و کم کیفیت، برتری دارد ˈکم من فئة قلیلة، غلبت فئة کثیرة باذن اللهˈ

3 - چرا شنیده می شود، ماهواره دو برابر صدا و سیمای داخل جاذبه دارد؟ با اینکه وجداناً می دانیم ماهواره های فارسی بیگانه، قصد آگاهی سازی و افشاگری سودمند ندارند، شاید دلیل اقبال به ماهواره، حقیقتی و واقعی نبودن برخی آمار گزارشها توسط صدا و سیما باشد، صدا و سیما باید محققانه گزارش بدهد، مناظره های منصفانه برگزار نماید، در مباحث سیاسی، عالمانه حرف بزند و بر آن پای فشارد، اعتقاد و اخلاق را حکم نماید.

4 - صدا و سیما باید ˈملیˈ باشد و به خواسته ها و نیازمندی های مردم توجه کند و مردم را راهنمائی نماید و آموزش بدهد. صدا و سیما باید ˈراه اشتغال آفرینیˈ و بکارگیری نقدینگی سرگردان ˈ617 هزار میلیارد تومانیˈ را در کارگاهها و کارخانجات و مزارع مکانیزه و آبیاری قطره ای و بارانی را آموزش بدهد. راه ریشه کنی بیسوادی ˈ700/9 میلیون نفرˈ را پی بگیرد و نهضت سوادآموزی را دنبال نماید، که اسلام ˈاطلبواالعلم من المهد الی اللحدˈ زگهواره تا گور دانش بجوی را دارد. با آموزش حدود 10 میلیون بیسواد، چقدر فرصت شغلی بوجود می آید. صدا و سیما موضوع کتاب خوانی حداقل ˈ40 دقیقهˈ از ˈ1440 دقیقهˈ شبانه روز را مطالعه کنند و آن گاه خواهید دید که کتابفروشی و نویسندگی و تحقیق و بررسی رونق می گیرد. صدا و سیما در سال ˈاقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادیˈ به اقتصاد مقاومتی اهتمام بورزد و کنترل مصرف ˈآب، برق، انرژی و سوخت، دارو، لوازم آرایش و غیرهˈ را جدی بگیرد. چرا مصرف برق و سوخت ما چند برابر ژاپن است؟ چرا در مصرف مواد آرایشی رتبه هفتم داریم؟ چرا در جراحی زیبائی بینی و چهره در ردیف دهم دنیا قرار داریم؟ چرا از ساعت 24 شب به بعد که 90 درصد مردم در استراحت و خوابند، باید شبکه های تلویزیونی سراسری کار کنند و آن همه پرسنل و برق و برنامه تولید و یا تکرار شود؟ قرآن می فرماید؛ ˈان لک فی النهارسجاطویلاˈ در روز چون ماهی در آب تلاش و تحرک داشته باشید و شب را به استراحت و خواب و آرامش ˈوجعلنا الیل لباب، وجعلنا نومکم سباتاˈ بپردازید، شب بیداری ˈنه شب زنده داریˈ آفت زندگی است و ˈسحرخیزی و صبح خیزیˈ کامروایی و کامیابی و شادکامی به همراه دارد. صدا و سیما باید زبان مردم در همه ابعاد و همه حال باشد و صد درصد آموزگار و استاد مدارس مردم که امام خمینی رحمت الله فرمود: صدا و سیما دانشگاهˈ است.

روزنامه جمهوری اسلامی / سیدرضا اکرمی