کد خبر: ۵۱۳۸۵
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۶۳۶
القدس العربی:

آیا «داعش» در آشتی دادن ایران و عربستان موفق خواهد بود؟

ولید معلم،وزیر امور خارجه سوریه دیروز از آمادگی دولت این کشور برای همکاری های منطقه ای و بین المللی به منظور اجرای قطعنامه 2170 شورای امنیت درخصوص مقابله با گروه دولت اسلامی( داعش) خبر داد.
القدس العربی نوشت: ولید معلم،وزیر امور خارجه سوریه دیروز از آمادگی دولت این کشور برای همکاری های منطقه ای و بین المللی به منظور اجرای قطعنامه 2170 شورای امنیت درخصوص مقابله با گروه دولت اسلامی( داعش) خبر داد.

به گزارش «تیک»، معلم تاکید کرد شرط همکاری های امنیتی احترام به حاکمیت سوریه (به عبارتی بقایای این حاکمیت ) است و این که دولت این کشور باید مرکز این ائتلاف بین المللی برای مبارزه با تروریسم داعش باشد. او با اشاره به آمادگی دمشق برای استقبال از نیروهای بین المللی برای مبارزه با این گروه گفت:" حملات هوایی به تنهایی برای مقابله با داعش کافی نیست و نمی توانید با دوربین با آنان بجنگید".

ناظران متوجه شده اند نظام سوریه اخیرا به جنگ خود علیه نیروهای داعش در سوریه و عراق شدت بخشیده است. این اقدام تلاشی است برای این که به غرب نشان دهد فرماندهی جنگ علیه تروریسم را برعهده دارد.

طبق گفته تحلیلگران شبکه دولتی الاخباریه "غرب به خوبی می داند نمی تواند به همکاری با دمشق برای مبارزه با داعش و یا به طور کلی مبارزه با تروریسم نیاز نداشته باشد". اما این تحلیلگران علت گفته خود را بیان نمی کنند که به وجود روابط قدیمی میان اطلاعات سوریه و رهبران داعش برمی گردد. پیش از آن که در سال های اخیر اوضاع علیه نظام تغییر کند؛ وجود همین روابط باعث ایجاد تنش میان نظام با دولت نوری المالکی شده بود.

در همین راستا، فشارها بر سیاستمداران آمریکایی و اروپایی برای اتخاذ تصمیم دشوار اتحاد عملی با اسد علیه داعش افزایش می یابد. به ویژه با اتفاق نظر مسوولان نظامی بر این که حملات هوایی به تنهایی نمی تواند شکست تاثیر گذاری بر این گروه وارد آورد.

مالکوم ریفکند، وزیر دفاع پیشین انگلیس از نخست وزیر دیوید کامرون درخواست کرد؛ با اسد متحد شود همانگونه که "در گذشته انگلیس با استالین برای شکست دادن نازی ها متحد شد."

این پرسش بدیهی همچنان بی پاسخ در جای خود باقی است؛ آیا باراک اوبامای ناتوان و مردد تصمیم بازگشت به "باتلاق خاورمیانه" و ورود نیروهای آمریکایی به سرزمین سوریه و عراق را به منظور مقابله با داعش اتخاذ خواهد کرد؟

به منظور مقابله با ظهور نشانه های این ائتلاف "غربی- ایرانی سوری" علیه داعش گروهی از کشورهای عربی عضو ائتلاف "دوستان سوریه" احساس کردند به کنار گذاشتن اختلافات میان خود و بررسی همگرایی جدید به گونه ای که خنثی سازی خطر داعش را در کنار شرعیت ندادن دوباره به نظام اسد تضمین کند؛ نیاز دارند. در همین راستا دو روز پیش نشست غیرمنتظره وزرای امور خارجه کشورهای حاشیه خلیج [فارس] با مصر در جده برگزار شد.

به نظر می رسد این نشست که دعوت به برگزاری آن از سوی قاهره صورت گرفت مقدمه ای برای شکل گیری همگرایی سیاسی جدیدی به منظور حل و فصل بحران سوریه است. این همگرایی بر پذیرش عدم امکان براندازی نظامی حکومت سوریه در مقابل امتیازدهی های سیاسی مرتبط با روش اداره حکومت و ماهیت خود نظام مبتنی است. با این وجود تمام آنچه گفته شد تنها حدس و گمان هایی است که به علت وجود نوعی بن بست سیاسی پیاده سازی آن در عرصه واقعیت دشوار است.
به نظر می رسد تهران خواستار افزایش دستاورد سیاسی خود از غرب در نتیجه همکاری با آن علیه داعش از طریق گسترش دامنه ائتلاف ذکر شده است. در این راستا، ایران حسین امیر عبداللهیان معاون وزیر امور خارجه خود را دیروز به ریاض فرستاد. این سفر پس از یک دوره تنش سیاسی صورت می گیرد که در نتیجه آن محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه این کشور دعوت رسمی همتای خود را برای سفر به عربستان رد کرد.

این سفر که از زمان ریاست جمهوری حسن روحانی در ایران اولین به شمار می رود، آغازی برای همگرایی مهم با ریاض است که احتمالا بر موضوعات منطقه ای مهم از یمن گرفته تا لبنان تاثیر می گذارد.

نمی توان این مسئله را انکار کرد که به نظر می رسد این فعل و انفعالات سیاسی امور را به سمت از میان بردن انزوای نظامی پیش می برد که در حدود دویست هزار نفر را کشته و در حدود نیمی از ملت خود را در طول سال های گذشته آواره کرده است. با این وجود برای ناظران دشوار است تصور کنند این نظام با موفقیت، این خون های ریخته شده را از دست خود پاک کند و یا هر تعداد ائتلاف ایجاد کند و یا به علل قوم گرایی از حمایت طرف هایی برخوردار باشد؛ موفق شود شرعیت خود را دوباره به دست آورد.

به نظر می رسد تا اطلاع ثانوی سوریه "میدان جنگی" نه فقط برای مبارزه با تروریسم بلکه برای تصفیه حساب های بین المللی، منطقه ای و داخلی باقی خواهد ماند.