کد خبر: ۵۱۳۹۷
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۶۹

توقف اجرای یک نمایش در تهران

 در پی توقف اجرای نمایش«همت و سالار» کار بهزاد محمدی که در اریکه ایرانیان روی صحنه بود، رئیس شورای نظارت و ارزشیابی تاکید کرد: همه تلاش ما برای پرهیز از توجه به سلیقه‌ها است.

به گزارش ایسنا، نمایش «همت و سالار » کار بهزاد محمدی در «اریکه ایرانیان» روی صحنه بود، اما ظاهرا در چند روز گذشته از سوی یک نهاد به رییس «اریکه ایرانیان» مراجعه و درباره اجرای این نمایش نکاتی مطرح شده که در پی آن رییس «اریکه ایرانیان» تصمیم گرفت اجرای نمایش را متوقف کند.

در همین زمینه رضا دادویی به ایسنا گفت: روش جاری تئاتر آزاد با تئاتر دولتی متفاوت است مثلا در تئاتر آزاد نمایشی چندین سال با شیوه‌ای یکسان اجرا می‌شود اما هر زمان و موقعیتی، اقتضائات خود را دارد.

رئیس شورای ارزشیابی و نظارت خاطرنشان کرد:در حال حاضر مهم‌ترین مساله تئاتر آزاد‌، مشکلاتی است که برای انجمن تئاتر آزاد ایجاد شده است چراکه گروه‌های بسیاری در این انجمن فعال هستند و گروه‌هایی هم خارج از این انجمن برنامه اجرا می‌کنند و بدین ترتیب مساله کنترل انجمن بر این گروه‌ها کم شده است. در نتیجه گاهی اتفاقاتی در بعضی از نمایش‌ها می‌افتد،با این حال همه تلاش ما حل مشکل این گروه‌ها است.

دادویی اضافه کرد: برای نمایش «همت و سالار» مشکلاتی ایجاد شد. به همین دلیل قرار شد کار دوباره بازبینی و مشکلات احتمالی آن تذکر داده شود تا بعد از انجام اصلاحات لازم، این نمایش اجرایش را ادامه بدهد.

وی افزود: اگر مشکلات اجرای یک نمایش زیاد شود‌، از گروه اجرایی آن می‌خواهیم چند شبی از اجرای نمایش‌شان صرف نظر کنند تا بعد از برطرف شدن مساله، بار دیگر اجرایشان را ادامه بدهند.

رییس شورای نظارت و ارزشیابی با اشاره به اجرای چندین ساله برخی از نمایش‌های تئاتر آزاد‌، خاطرنشان کرد: تئاتر آزاد چندان منطبق بر متن نیست و اصولا بر پایه بداهه پردازی پیش می‌رود. به همین دلیل گاه در برخورد با تماشاگر و واکنش‌های او ممکن است برخی از مسائل دچار غلو شود و این چنین است که کار کمی تغییر می‌کند.

دادویی در عین حال با تقدیر از همراهی و تعامل بهزاد محمدی ادامه داد: خوشبختانه ایشان بسیار همراه است و قول داده است تمام نکات لازم را برطرف کند. البته نمایش ایشان از چهار ‌، پنج سال پیش با همین شکل شیوه روی صحنه بوده است‌.

وی در پاسخ به این پرسش که چه مرجعی باعث تعطیلی این نمایش شده است‌، توضیح داد: ما اجازه نمی‌دهیم هیچ حوزه‌ای راسا وارد ماجرا شود زیرا دخالت مستقیم بدترین شکل است. به همین دلیل از راه تعامل‌، نظرات مراجع را می‌گیریم که اگر منطبق با نظرات کارشناسی باشد تغییرات را اعمال می‌کنیم، در غیر این صورت آن مرجع معترض را اقناع می‌کنیم. چون اگر قرار باشد به سلیقه‌های مختلف عمل کنیم نمی توانیم پایبند به قانون باشیم و اجرای قوانین شورا غیرممکن خواهد شد.

دادویی با ارایه توضیحاتی درباره رویکرد شورای نظارت و ارزشیابی تاکید کرد: همواره رویکرد ما پرهیز از توجه به سلیقه‌ها بوده و به همان اندازه تاکید داریم تا قوانین اجرا شود. بنابراین هر زمان مشکلی پیش بیاید‌، ابتدا امر به معروف می‌کنیم و بعد نهی از منکر.

او ادامه داد: در آغاز می‌کوشیم از طریق گفت وگو با گروه‌ها‌، مشکلات احتمالی را برطرف کنیم. اما اگر کسی اصرار به تخطی از قوانین داشته باشد‌، آن زمان وارد بحث نهی از منکر می‌شویم.

این مدیر هنری با تاکید بر لزوم پایبندی به فرهنگ عمومی خاطر متذکر شد: مهم‌ترین مساله رعایت فرهنگ عمومی است. گاهی حرف‌هایی در بعضی از نمایش‌ها مطرح می‌شود که مناسب فرهنگ عمومی ما نیست.

دادویی یکی دیگر از مشکلات بزرگ را نبود گروه سنی در مخاطبان نمایش‌ها دانست و گفت: گاهی طرح برخی از مسائل برای بعضی از گروه‌های سنی درست نیست به همین دلیل در تلاش هستیم تا گروه سنی نمایش‌ها مشخص شود و از این راه مشکلات کمتر شود.

وی با اشاره به تغییراتی در شیوه بازبینی گروه‌های نمایشی تشریح کرد: در حال حاضر برای همراهی با گروه‌ها‌، خیلی پیش از آنکه کارشان به شکل نهایی برسد‌، بازبینی را انجام می‌دهیم تا آنها بتوانند تبلیغ و اطلاع رسانی کنند. در این شیوه گاهی لباس و دکور در آخرین روزهای تمرین کنترل می‌شود. به همین دلیل احتمال دارد مشکلی پیش بیاید اما با تعامل هم این مشکلات حل می‌شود همچنان که مثلا در مورد نمایش «دور همی زنان شکسپیر» کار بهاره رهنما با تذکری که دادیم، تغییرات لازم در لباس و دکور ایجاد و مشکل آن نمایش حل شد.

رضا دادویی در پایان تاکید کرد: همه چیز در شورای ارزشیابی و نظارت به طور قانونی تحت کنترل است.

به گزارش ایسنا‌، بهزاد محمدی از جمله هنرمندان فعال در تئاتر آزاد است که نمایش‌های او معمولا چندین سال پیاپی روی صحنه می‌ماند.