کد خبر: ۵۱۴۳۲
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۳۳

هزینه سالانه جنگ با داعش 15 میلیارد دلار است

یک استاد روابط بین الملل و کارشناس هزینه های دفاعی آمریکایی عنوان کرد که بر اساس برآورد واقع بینانه، هزینه جنگی که آمریکا در سال مالی 2015 علیه داعش انجام می دهد ‌10 تا 15 میلیارد دلار خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گوردون آدامز، استاد روابط بین الملل دانشگاه آمریکایی و کارشناس هزینه های دفاعی در مصاحبه ای با پایگاه فیسکال تایمز گفت که برآورد وی نسبت به جنگ آمریکا علیه داعش در سال مالی 2015 10 تا میلیارد دلار است و این برآورد عمدتا بر اساس هزینه های عملیات های قبلی آمریکا در خاورمیانه به دست آمده است.

بر این اساس این عملیات ها شامل مشارکت های آمریکا در اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز شمال و جنوب عراق در سال 1990 پس از پایان جنگ هشت ساله ایران و عراق و همچنین حمایت آمریکا از همپیمانان ناتو در تلاش برای سرنگون کردن حکومت معمر قذافی در سال 2011 می شوند.

آدامز عنوان می‌کند که این برآورد وی بر اساس یک محاسبه کلی عنوان شده و کسی را نمی شناسد که تخمین دقیقی در این باره زده باشد.

وی افزود: هنوز فرضیه ای درباره عملیات ها و پیش بینی خسارت ها و تعداد مربیان نظامی وجود ندارد.

این در حالی است که با وجود آنکه بسیاری از مقامات آمریکایی پس از سربریدن جیمز فولی خبرنگار آمریکایی توسط داعش خواهان پاسخ قدرتمند آمریکا به این گروه تروریستی شده اند، اما قانونگذاران این کشور با مسئله اینکه تا چه میزان باید به باراک اوباما در این زمینه اختیار داده و برای گسترش عملیات ها بودجه اختصاص دهند دست و پنجه نرم می کنند.

دولت آمریکا در تدارک است تا برای افزایش اقدام نظامی علیه گروه داعش در عراق و سوریه تحت راهبرد مبارزه با تروریسم بازبینی شده ای که باراک اوباما سال گذشته میلادی رونمایی کرد، از کنگره این کشور مجوز دریافت کند. از جمله گزینه های پیش روی آمریکا علیه داعش تقویت، آموزش و تجهیز نیروهای دولتی همپیمان آمریکا و شورشیان مخالف داعش و همچنین گسترش حملات هوایی محدودی که در حال حاضر در شمال عراق انجام می‌شود و کشاندن آنها به سوریه است.

با این حال تعیین دقیق اینکه افزایش عملیات نظامی آمریکا علیه داعش تا چه میزان هزینه خواهد برد در حد حدس وگمان است زیرا در حال حاضر کاخ سفید و پنتاگون مشغول بررسی گزینه های اصلی بوده و کنگره نیز در تعطیلات به سر می برد. برآورد 10 تا 15 میلیارد دلاری گوردن آدامز در حالی مطرح می‌شود که بودجه دفاعی درخواست شده دولت آمریکا برای سال مالی 2015 که از یکم اکتبر آغاز می‌شود شامل 58 میلیارد دلار برای بودجه عملیاتهای احتیاطی خارجی می‌شود. با این حال آدامز هشدار داد که به رغم لفاظی های جنگ طلبانه سناتورهایی نظیر سناتور جان مک‌کین و سناتورلیندسی گراهام، نمایندگان عادی و به ویژه اعضای کمیته های تخصیص بودجه نسبت به دادن حق گسترش جنگ به رئیس جمهور و اختصاص بودجه های بیشتر برای این کار محتاط تر خواهند بود.

وی تأکید کرد : کنگره باید برای دادن اجازه به این کار رای‌گیری انجام دهد و آنها می بایست بودجه را تصویب کنند. من فکر نمی کنم که هنوز سیاست گذاری در این زمینه مشخص شده باشد و تا یک یا دو هفته دیگر نیز مشخص نخواهد بود . مسئله بودجه و پول هنوز در کنگره بررسی نشده است.