کد خبر: ۵۱۴۳۶
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۹۳

مدعی آواز خوانی کردها کیست؟

بيژن کامکار مي گويد:«در آوازخواني کردي مدعي هستم.»به گزارش آريا، نخستين فستيوال موسيقي تهران، نام فستيوالي است که به همت خانه موسيقي در حمايت از گروه هاي موسيقي و آن هم گروه هاي حرفه اي راه اندازي شده است. اين فستيوال از 12 تا 18 در عمارت تاريخي مسعوديه، عمارتي که در زمان مشروطه، پناهگاه مشروطه خواهان بود برگزار مي شود و قرار است در اين فستيوال گروه موسيقي کامکارها نيز حاضر باشند. 

بيژن کامکار نوازنده دف و تار و خواننده اي که کجاييد اي شهيدان خدايي را با آهنگسازي هوشنگ کامکار در سال 58 خواند در گفتگو با آريا درباره برگزاري نخستين فستيوال موسيقي تهران به آريا مي گويد:« يکي از محاسن برگزاري فستيوال برخورد گروه هاي حرفه اي موسيقي است.»
وي معتقد است:« بايد مانند فستيوال هايي که در خارج از ايران برگزار مي شود بتوانيم در هر فصل فستيوال موسيقي داشته باشيم تا بدين ترتيب هنرمندان داشته هاي خود را در زمينه موسيقي به تبادل بگذارند.»

کامکار مي افزايد:« اميدوارم اين فستيوال در ايران نيز به صورت فصلي برگزار شود.»
اين نوازنده و مدرس ادامه مي دهد:«اجراي کنسرت هاي موسيقي گروه هاي حرفه اي در توسعه گردشگري و جذب گردشگران و همچنين ارتباط با دنيا موثر است.»
وي در تشريح صبحت هاي خود با اشاره به اينکه در کشور نوظهور آذربايجان، موسيقي و ثبت و ضبط آن بسيار مهم است، مي گويد:« مجموعه اي موسيقايي توسط جهانگردي کشور آذربايجان در مورد تاريخ موسيقي اين کشور و سازهاي آن جمع آوري شده است که جزو نفيس ترين و ماندگارترين مجموعه هاست. به واقع تاريخ موسيقي و اجراهاي آذربايجاني ها را مي توان در اين مجموعه مشاهده کرد و به گردشگران نيز ارايه داد.»

 وي مي گويد:« برگزاري فستيوال هاي مختلف موسيقي، در اعتلاي موسيقي بسيار موثر عمل مي کند و اميدوارم روز به روز اين قبيل اتفاقات بيشتر شود.»
سلطان دف در مورد اجراي کامکارها در نخستين فستيوال موسيقي تهران مي گويد:« کنسرت ما طبق روال گذشته در 2 بخش اجرا مي شود. بخش نخست، موسيقي ايراني است که ارسلان و هوشنگ تنظيم کرده اند با هارموني خاص که به صورت چندصدايي اجرا مي شود. »
به گفته بيژن کامکار؛ بخش دوم اين کنسرت نيز مانند روال سابق به موسيقي خطه کردستان تعلق دارد. کامکار مي گويد:« براي اينکار نزديک به 4 ماه کاري زمان برد. ما همراه با ساير کارها، تمرينات اين فستيوال را نيز انجام داديم.»
وي در مورد خوانندگي خود در اجرايي که در عمارت تاريخي مسعوديه برگزار مي شود به آريا مي گويد:« نخستين کاري که من در زمينه موسيقي انجام دادم نه نوازندگي بلکه خوانندگي بوده است. زمانيکه پدرم، حسن کامکار در قيد حيات بود يادم هست که من در اجراي برنامه کودک، مي خواندم.»
کامکار مي افزايد:« هيچوقت مدعي نبوده ام خواننده هستم زيرا با معيارها و مقياس هايي که من مي شناسم براي خوانندگي و آوازخواني بايد مراحل مختلفي را طي کرد و تحت آموزش هاي فراواني قرار گرفت. »
وي با تاکيد بر مدعي نبودن در خوانندگي به آوازخواني هاي خود اشاره مي کند و مي گويد:« اجراي کجاييد اي شهيدان خدايي با اجراي ارکستر سمفونيک تهران از جمله کارهايي است که من انجام داده ام.»

کامکار در مورد آواخواني کردي اما مي گويد:« در آوازخواني کردي، اما مدعي هستم. زيرا اين تخصص من است و زبان و آواز کردي، در خون من جاري است.»
وي تاکيد مي کند:« در نخستين فستيوال موسيقي تهران، خوانندگي بخش کردي يعني بخشي که در مورد آن تسلط کافي دارم را برعهده دارم.»
بيژن کامکار با ابراز خوشحالي از برگزاري نخستين فستيوال موسيقي تهران در عمارت تاريخي مسعوديه  مي گويد:« انتخاب مکان اين فستيوال يکي از گزينه هاي خوب در جهت جذب گردشگران است. اين اتفاق به خصوص در دوره هاي آتي که قرار است فستيوال به صورت بين المللي به اجرا درآيد، در معرفي موسيقي ايراني به دنيا، بسيار موثر است.»
وي تاکيد مي کند:« اين اتفاقي است که بايد سال ها قبل مي افتد و اگر نيفتاده است بسيار باعث تاسف و شگفتي است.»

بيژن کامکار مي افزايد:« يکي از ميراث کهن ما، موسيقي است و اين ميراث بايد به گردشگران ساير نقاط دنيا معرفي شود.»

وي در پاسخ به انتقاداتي که در مورد انتصاب گروه هاي شرکت کننده در نخستين فستيوال موسيقي تهران و پيشنهاد به برگزار کنندگان، مي گويد:« در ايران متاسفانه اينگونه جا افتاده است که به افرادي که توهين مي کنند، لقب انتقاد کننده را مي دهند. در حاليکه به نظر من اينگونه نيست، راهنمايي معناي واقعي نقد است.»

کامکار مي افزايد:« اما در مورد اين فستيوال، چون قرار است استمرار داشته باشد، اينطور مرسوم است که بايد گروه هاي حرفه اي در اين برنامه شرکت کنند. زيرا به اين ترتيب فستيوال معرفي مي شود و اما در سال ها بعد خود به خود گروه هاي ديگر جذب اين فستيوال مي شوند.»
وي همچنين مي گويد:« مطمئنا در سال هاي آتي، نخستين فستيوال موسيقي تهران، گروه هاي برگزيده موسيقي نواحي ايران به صورت خودجوش با اين فستيوال همراه مي شوند.»
بيژن کامکار در پايان مي گويد:« اين نخستين دوره فستيوال است و طبيعي است که از گروه هاي حرفه اي و برجسته در موسيقي دعوت به عمل بياورند.»